گزارش وزیر علوم از شرکت در اجلاس همکاریهای علمی ژاپن ارائه شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری میزان، در ابتدای این جلسه محمد فرهادی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید همدانی در مورد سفر اخیر خود به کشور ژاپن گفت: اجلاسی که بنده در کشور ژاپن در آن شرکت کردم، از سال 2004 توسط وزیر سابق صنعت ژاپن بنیانگذاری شده و تقریباً نقشی مانند اجلاس داووس در حوزه علم و فناوری را دارد.
وی افزود: در اجلاس امسال که در کیوتو ژاپن برگزار شد، نقش علم و فناوری در زندگی مردم جهان مورد بررسی قرار گرفت و محور مباحث اجلاس امسال محیط زیست و تغییرات زیست محیطی، فناوریهای نوین مانند نانو، زیست فناوری و غیره بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این اجلاس که در سطح روسای دولتها و وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو برگزار میشود، ملاقاتهای مفیدی با وزرای علوم کشورهای مختلف داشتیم و برای اولین بار در این حاشیه اجلاس تفاهم نامه همکاری های علمی و فناوری بین کشورمان و کشور ژاپن منعقد شد.
رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی افزود: از تعداد 250 دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در ژاپن 10 دانشجو بورسیه کشورمان و بقیه یا با هزینه شخصی مشغول به تحصیل هستند یا بورسیه دولت ژاپن هستند.
عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: پارک علم و فناوری کیوتو با مساحت 50 هکتار و با دارا بودن 47 انسیستوی علمی دارای سابقه 50 ساله فعالیت است، که این پارک مورد بازدید هیئت ایرانی قرار گرفت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کشور ژاپن تا سال 2020 قصد دارد تا تعداد 160 هزار دانشجوی خارجی فعلی شاغل به تحصیل در این کشور را به 350 هزار دانشجو برساند و همچنین قصد دارد تا 180 هزار دانشجوی ژاپنی را برای تحصیل به خارج بفرستد.
وی افزود: قابلیت و ظرفیتهای خوبی برای همکاری علمی بین دو کشور وجود دارد و باید برای استفاده بهینه از این وضعیتها برنامه ریزی داشته باشیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انجام طرح های تحقیقاتی مشترک و حضور بیشتر در مجامع علمی بین المللی از اهداف جمهوری اسلامی ایران از حضور در کنفرانسهایی از این دست است.
بعد از ارائه گزارش وزیر علوم اعضای شورا بر لزوم توجه بیشتر به مراودات بینالمللی علمی و فناوری تأکید کردند.
در ادامه جلسه موضوع «نحوه تخصیص منابع و اعتبارات لازم برای اجرای سند دانشگاه اسلامی» در دستور کار قرار گرفت، و گزارش تهیه شده در دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاهها پیرامون این موضوع ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به لزوم طرح ریزی یک سامانه ضابطه مند به منظور طبقه بندی اقدامات سند دانشگاه اسلامی مواردی مانند نحوه و سازوکار بررسی عملکرد دانشگاهها در اجرای اقدامات سند دانشگاه اسلامی و چگونگی استفاده از ظرفیتهای پیرامونی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: در نظر گرفتن یک روش واحد به منظور اولویت بندی اقدامات، نظارت مستمر کمیته های ذیل شورای اسلامی شدن بر انجام این اقدامات، آگاه سازی روسای دانشگاهها از وظائف و تکالیف آنها نسبت به سند دانشگاه اسلامی، خودداری از ایجاد ساختارهای جدید به منظور جلوگیری از گسترش دستگاهها و افزایش بهرهوری.
بر این اساس اعضا همچنین مقرر کردند 40 اقدامی که به عنوان اقدامات محرک و پیشران از بین اقدامات سند دانشگاه اسلامی انتخاب شده، در اولویت تخصیص اعتبارات قرار گیرد.