سلطانمحمدی: «موقعیت مهدی» از بنیان کار پسندیدهای است
حسین سلطان محمدی در گفتوگو با میزان پیرامون فیلم «موقعیت مهدی» گفت: پرداختن به مضامین هشت سال دفاع مقدس همیشه پسندیده و مطلوب بوده است و در هر دورهای به این موضوعات پرداخته شود بسیار خوب است آثاری، چون «دسته دختران»، «ویلاییها» و دیگر آثار که ابعاد مختلف دفاع را مورد توجه قرار میدهند فارغ از اشکالاتی که ممکن است داشته باشند از اهمیت خاصی برخورد است.
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که ما درباره فرماندهان و شخصیتهای دفاع مقدس تصویر چندانی در سینما نداریم میتوان به «چ» اشاره کنیم، اما در «موقعیت مهدی» حجازی فر به شهید باکری توجه کرده است. بعد از مستند داستانی «اینجا زمستان است» سازندگان «موقعیت مهدی» به سراغ شهید باکری رفتند، رسیدن به شخصیتی خاص مثل مهدی باکری که پیشتر مرحوم ملاقلی پور در فیلم «هیوا» تلاش کرد تا از نگاه همسر حمید باکری این شخصیت را روایت کند کاری سخت بود.
سلطان محمدی همچنین بیان کرد: «موقعیت مهدی» از بنیان کار پسندیدهای است فارغ از اشکالاتی، چون آذری زبان بودن فیلم که بیشتر توجه به اصالت اثر شده است و بهتر بود یک نسخه دوبله فارسی هم در نظر گرفته میشد تا تمرکز مخاطب با دنبال کردن زیرنویس از دست نرود، اما توجه به شخصیت جنگ در این فیلم بسیار خوب از کار درآمده است.
سلطان محمدی ادامه داد: توجه به شخصیتهای جنگ بعد از گذشت ۳۳ سال از اتمام جنگ تحمیلی اهمیت بسیاری دارد. حجازی فر تلاش کرده تا مهدی باکری را در موقعیتهای مختلف از جمله خانواده، محیط کار، نگرش به افراد جنگ و شهادت برادرش و... به تصویر بکشد و تنها صحنههای جنگی این شهید در اثر سینمایی ملاک قرار نگرفته است.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر پرداختن به اعضای خانواده باکری که یکی از برادرها را ساواک به شهادت رساند و خانواده پیکری دریافت نکرد، حمید باکری پیکرش در منطقه ماند که هنوز هم مفقود است و مهدی باکری که قایقی که پیکر را به عقب باز میگرداند هدف گلوله مستقیم قرار گرفت و پیکر تکه تکه شد و چیزی به خانواده به عنوان پیکر شهید داده نشد. از این خانواده اثری سینمایی خلق کردن کاری بسیار شجاعانه است که حجازی فر بعد از تجربه بازیگری، نویسندگی در فیلم آتابای به سراغ کارگردانی اثری رفت که طبعا باید با مستندات و نوشتهها و گفتارها تطبیق داشته باشد و تصویری دلنشین از فرماندهی بزرگ خلق کند که با توجه به پسندیده شدن اثر در جشنواره از سوی مخاطبان و کارشناسان و منتقدان این فیلم قابل اعتنا است.
سلطان محمدی در پایان به ظرفیت نمایشی فیلم و نمایش آن در شهرهای مختلف و کوچک اشاره و خاطرنشان کرد: نمایش فیلم «موقعیت مهدی» در سینما سیار که بلیت کم بهایی نسبت به سالن سینما دارد و فروش نیم میلیاردی فیلم در این نمایشها نشان از این دارد که فیلم را باید در شهرهای کوچک که متظاهر به مدرنیسم نیستند و برای مردمی که کمتر امکان حضور در سینما دارند هم به نمایش گذاشت. در شهرهای بزرگ به دلیل انواع دیدگاهها و نظرات و وجود ابزارهای سرگرم کننده و قضاوتهای گاه و بیگاه درست و نادرست شاید مخاطب نسبت به وقایع جنگ بی حوصله باشد، اما توزیع فیلم در میان تماشاگر خاموش و نادیده گرفته شده از سوی سینما میتوان موقعیت خوبی را به لحاظ فروش و دیده شدن اثر بر پرده سینما رقم بزند.