پایان مسیر اکران «گشت ۳» با ۴۲ میلیارد تومان فروش در گیشه
- فیلم سینمایی «گشت ۳» به کارگردانی سعید سهیلی با فروشی معادل ۴۲ میلیارد تومان به مسیر اکران خود در سینماهای کشور پایان داد تا در نهایت به عنوان دومین فیلم پرفروش سینمای کشور شناخته شود.
فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» و «دینامیت» نماینده سینمای کمدی در اکران پاییزه سینمای ایران بودند، دو فیلمی که به راحتی مرز چهل میلیارد فروش را رد کرده و در نهایت به عنوان دو فیلم صدرنشین جدول فروش تاریخ سینمای کشور لقب گرفتند.
فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳ از همان ابتدا با حاشیه کار خود را آغاز کرد حضور بهنام بانی به عنوان بازیگر اصلی این فیلم سومین نسخه از فیلم گشت ارشاد را در صدر حاشیهها قرار داد، اتفاقی که امید فیلمساز برای فروش فیلمش را بسیار بالا برد.
اما به طور کلی اکران این فیلم با وجود فروش میلیاردی یک حرکت رو به عقب برای سینمای کشور است، اکران گشت ارشاد در دورانی که مخاطبان بعد از دو سال بار دیگر به سالن سینما آمده اند نه تنها خدمتی به سینما بلکه سنگ بزرگی برای پیشرفت هنر هفتم محسوب میشود.
گشت ۳ در ابعاد مختلفی قابل نقد است، اما مهمترین مشکل این نداشتن فیلم است، داستان و درام اصلی اثر کاملا کلیشهای و وام گرفته از موفقیتهای دو فیلم قبلی است، اثری که مشخصا فیلمنامه دم دستی و سطحی داشته که بر پایه شوخیهای سطحی و سخیف بنا نهاده شده است، گویی اکثریت لحظات فیلم نه از دل فیلمنامه که از بداهه بازیگران ایجاد میشود، اما مشکل آنجاست که این بداهه پردازی تا حدی بالا میگیرد که درام کاملا در شوخیهای سطحی گم میشود.
از سویی گروه بازیگران این فیلم یک معضل دیگر است، به غیر از امیر جعفری که از تجربه اش وام میگیرد، سایر بازیگران نسبت به دو نسخه قبلی افت چشمگیری داشته و گه گاه همان کلاژ سابق را ارائه میدهند، ضعف دو بازیگر اصلی پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی گاها تا جایی پیش میرود که بازی مبتدیانه بهنام بانی از آنها پیشی میگیرد.
این فیلم اثر به طرز واضحی با سرعت زیاد و در زمان کم ساخته شده است، این شیوه از ساخت را میتوان به راحتی با تماشای پلانهای کاملا دم دستی و ساده فهمید، تصاویری که هیچ گونه خلاقیتی در آنها نبوده و صرفا بازیگران را در خود جای میدهند.
فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳ هرچند بیش از چهل میلیارد تومان فروش داشته، اما زنگ خطری معنادار نسبت به بازگشت سینمای گیشه زده و بفروش است، سینمایی که به هیچ وجه به تفکر و فرهنگ مخاطب توجه نداشته و فیلمنامه خود را تا شوخیهای مبتذل مجازی پایین میآورد. اثری که امید میرود پایانی بر سه گانه گشت ارشاد باشد.