حضور پر رنگ دیجیها در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی
دومین نمایشگاه صنعت موسیقی این روزها در برج میلاد تهران در حال برگزاری است و در این رویداد حضور فعالان عرصه موسیقی مدرن مثل دیجیها نیز به چشم میخورد که شاید تا امروز فرصت چندانی برای دیده شدن نداشتند و حتی هیچ جریانی آنها را به رسمیت نمیشناخت.
با چند تن از غرفهداران فعال در این عرصه گفتوگویی داشتیم که در ادامه مشروح این گفتوگوها را از نظر میگذرانید:
دیجیها در ایران به رسمیت شناخته نمیشوند
سهیل صمدزاده تولیدکننده تجهیزات دیجی اظهار کرد: دیجی، حرفهای است که در یک تعریف رسمی در ایران به آن هنر ترکیب و میکس موسیقی زنده میگویند. این حرفه متاسفانه به رسمیت شناخته نمیشود. ما در این نمایشگاه ادوات این حرفه را میفروشیم ولی ما را در تعاریف رسمی به عنوان هنرمند نمیشناسند که البته با این حال من خودم اولین کسی بودم که دیجی را به صداوسیما آوردم و اجرا داشتم.
صمدزاده خاطرنشان کرد: این حرفه متاسفانه عنوان مشخصی ندارد و از آنجا که قوانین ما بهروز نیستند، نمیتوانیم عنوان مجموعهمان را ثبت کنیم، هرچند که لوگوی مجموعه ما ثبت شده است اما به دلایل مختلف اعم از اینکه عنوان انگلیسی است، امکان ثبتش وجود ندارد. کسانی که در این حرفه فعالیت میکنند حتی بیمه هم ندارند و معدود کسانی که بیمه هستند هم از طریق نوازنده بودنشان بیمه شدهاند و از طریق حرفه دیجی بیمه نشدهاند، در حالیکه موسسه و مجموعه فنی و حرفهای به هنرجویان این رشته با عنوان میکس و ترکیب موسیقی مدرک میدهد.
وی افزود: به مرور زمان شرایط برای رسمیت بخشیدن به این حرفه بهتر میشود. در همین نمایشگاه سال گذشته تعداد غرفههای دیجی بسیار کمتر بود و امسال خوشبختانه افزایش داشته است. همین که امکان فروش تجهیزات وجود دارد، اتفاق مثبتی است، امروز به هر تالاری بروید یک نفر با عنوان دیجی در آن فعالیت میکند و در عمل اتفاقاتی در حال رخ دادن است و باید ببینیم که در ادامه قانونگذار چه زمانی تصمیم میگیرد که عنوان دیجی را بپذیرد و وارد قانون کند. متاسفانه به نظر میرسد که قانونگذاران ما با برخی عناوین مشکل دارند و این مربوط به عنوان دیجی هم میشود. وقتی این عنوان به صورت رسمی پذیرفته نشود بسیاری از اتفاقات را نمیتوان رقم زد.
این تولیدکننده تجهیزات میکس و ترکیب موسیقی در ادامه تاکید کرد: امروز در بسیاری از کنسرتها تجهیزات ما وجود دارد و مورد استفاده قرار میگیرد، اما این تجهیزات به طور کامل مربوط به دیجیها نمیشود، در واقع اجازه دیجی کردن در کنسرت داده میشود اما برخی دستگاههای رایج نباید روی صحنه حضور داشته باشد. به این معنا که اگر شما دستگاهی داشته باشید که کار دستگاه دیجی را انجام دهد، مشکلی نیست اما مهم این است که دستگاه شما دستگاه دیجی نباشد.
صمدزاده درباره فعالیتهای صنفی در این حوزه گفت: انتظار میرود انجمن موسیقی یا کانونهای مختلف، مجموعهای برای فعالان این حرفه تعریف کنند. من چندین سال برای این اتفاق تلاش کردم. لازم است که ما فعالان این عرصه را درجهبندی کنیم و مجموعهای منسجم ایجاد کنیم. دیجیها از دیگر حوزهها در عرصه موسیقی بیشتر درآمد دارند و اگر درجهبندی صورت گیرد، قیمتها رسمی و مشخص میشوند و در بازار این حرفه هر کس هر قیمتی که خودش میخواهد تعیین نمیکند و همه چیز مشخص و طبقهبندیشده خواهد شد. تلاشهایی در این زمینه شده است و صحبتهایی داشتیم اما متاسفانه تا امروز به نتیجه نرسیدهایم.
وی درباره نقش نمایشگاه در رفع موانع و چالشهای موجود در این حرفه گفت: ما به دنبال برندینگ هستیم، من حداقل دو سال است که برای این مهم تلاش میکنم تا مجموعه خودم را به عنوان یک مجموعه تولیدکننده اورجینال معرفی کنم. ما نه به دنبال استفاده از تجهیزات خارجی هستیم و نه از لوگوهای خارجی برای بالا بردن فروش استفاده میکنیم، ما خودمان تولید میکنیم و سعی داریم خودمان را معرفی کنیم و این نمایشگاه هم چنین امکانی برایمان ایجاد میکند.
این هنرمند افزود: من محصولاتم را به آلمان، کانادا و ترکیه صادر میکنم و خوشبختانه استقبال خوبی هم از محصولات ما صورت گرفته است. ما سعی داریم خودمان را به عنوان تولیدکنندههایی قدرتمند معرفی کنیم که در برخی تجهیزات نه تنها ضعیفتر از تولیدکنندههای خارجی نیستیم، بلکه کیفیتمان بسیار بیشتر از محصولات خارجی است. من برای فروش به این نمایشگاه نیامدهام بلکه هدفم معرفی است و اگر چالشها و موانع برطرف شوند باید بگویم که به راحتی به صنعتی قدرتمند و بسیار درآمدزا دست پیدا میکنیم. ما خریداران بسیاری در دنیا داریم که از محصولاتمان استقبال میکنند اما متاسفانه راههای ارسال بسیار سخت است و نمیدانیم که چطور باید محصولات فروش رفته را ارسال کنیم.
نبود تعریف مشخص از دیجی موجب شده که هر کسی خود را دیجی معرفی میکند
بابک سلگی مدیر فروش مجموعه آربی گالری اظهار کرد: این مجموعه بزرگترین مرکز نصب و راهاندازی سیستمهای صوتی و ادوات دیجی در داخل ایران است. ما دیجیهای خیلی خوبی در کشور داریم که متاسفانه به دلیل یک سری محدودیتهای داخل کشور زیرزمینی کار میکنند و اصلا دیده نمیشوند و این محدودیتها جلوی رشد و تکامل بیشتر این حرفه را گرفته است. البته خوشبختانه در این نمایشگاه فعالان این حرفه حضور پررنگی دارند.
سلگی خاطرنشان کرد: کالاهای روز دنیا را که میتوان گفت در کشورهای همسایه مثل عمان، دبی و... وجود ندارد، تامین کردهایم و در کشور خودمان با سختیها و مشقتهای فراوان عرضه میکنیم تا به نوعی از جریانهای روز دنیا عقب نمانیم و کسانی که دنبال این حرفه هستند به خواستهشان برسانیم.
وی افزود: حرفه دیجی در ایران یک حرفه بسیار خاص است، ادواتی که در این حرفه استفاده میشود به سختی در داخل کشورمان تامین میشود که البته در خارج از ایران هم دسترسی به این کالاها سخت است چون مصرفکنندههای خیلی خاصی دارد و به همین دلیل خیلی از دستگاههای خاص را پیشسفارش میدهیم و به دست متقاضیان میرسانیم. متاسفانه حرفه ما در داخل کشورمان رسمیت چندانی ندارد، در تالارهای عروسی و مراسم مختلف به تنظیمکننده آهنگها دیجی گفته میشود در حالیکه به جرات میگویم در داخل کشور ما تعداد دیجیها از ۱۰۰ نفر تجاوز نمیکند اما به دلیل همین به رسمیت شناخته نشدن تعریف درستی درباره آن وجود ندارد و هر کس میتواند خود را دیجی معرفی کند.
سلگی خاطرنشان کرد: دیجی بودن قدمت مشخصی دارد، مربوط به جنگ جهانی دوم میشود، آن زمان سربازانی که از جنگ به اردوگاهشان برمیگشتند یک نفر سرباز وظیفه در اردوگاه موظف بود دو صفحه گرامافون را کنار هم بگذارد و نظارتی بر اجرای موسیقی داشته باشد که موسیقی مربوطه قطع نشود و دیگر سربازان آن را به طور مداوم بشنوند. این سیستم در گذر زمان پیشرفتهتر شد و به دستگاههای دیجی با دو عدد پلیر و یک عدد میکسر تبدیل شد و در ادامه کمپانی پایونیر دیجی این دستگاهها را بهروزتر کرد و ما همه این تجهیزات امروزی را داریم.
وی درباره نقش نمایشگاه در به رسمیت شناخته شدن این حرفه گفت: ما خیلی مظلوم واقع شدهایم و دلیلش محدودیتهای زیاد است. من میپذیرم که قوانینی وجود دارد و ما باید طبق آن قوانین پیش برویم اما در این نمایشگاه سعی داریم کار کردن با دستگاهها و سیستمهای جدید صوتی را جا بیندازیم و مردم با این سیستمها آشنا شوند و متوجه شوند که چقدر راحت میتوان کارهای جذابی در حوزه موسیقی انجام داد. در گذشته دستگاههای خلق و ساخت موسیقی ویژگی دستگاههای امروزی را نداشتند و کار تنظیمکننده و سازنده موسیقی بسیار سخت بود ولی با دستگاههای امروزی کار تنظیمکنندهها راحتتر شده است و دستگاههای دیجی هم دقیقا همین مسیر تکامل را داشتهاند. مردم این دستگاهها را نمیشناسند و در صورت شناخته شدن بیشتر به نظر من یک جریان حرفهای جدی در این عرصه شکل خواهد گرفت و همین امروز هم علاقهمندان بسیاری دارد.
حضور دیجیها در نمایشگاه صنعت موسیقی اتفاق بزرگی است
ایمان اجلی مدیر مجموعه ایمان لوییس اظهار کرد: ما در حوزه موسیقی الکترونیک کار میکنیم. همیشه این دغدغه را داشتم که چرا یک آهنگساز نمیتواند استیج داشته باشد و در واقع کنسرت برگزار کند و استیج همیشه متعلق به خوانندههاست. در واقع به این موضوع همواره فکر میکردم که من به عنوان یک آهنگساز چطور میتوانم کنسرت برگزار کنم. در تحقیقاتی که داشتم متوجه شدم دستگاهی به نام دیجی وجود دارد؛ این دستگاه در واقع نقش بند شما را ایفا میکند و میتوانید با آن موسیقی و کنسرت اجرا کنید که در دنیا بسیار مرسوم است.
اجلی خاطرنشان کرد: من به حرفه دیجی خیلی هنری نگاه میکنم چون خودمان خالق اثر هستیم. اولین چالش ما این است که خود دیجیها هم هنری وارد این عرصه نشدهاند و این اتفاق باعث شده مردم هم نگاهی هنری به این حرفه نداشته باشند. اینکه امروز دیجیها در نمایشگاه صنعت موسیقی غرفه دارند، واقعا اتفاق بزرگی است و ما که نگاه هنری به حرفه دیجی داریم این اتفاق را به فال نیک میگیریم.
وی تاکید کرد: وقتی برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد رجوع کردم به ما گفتند اگر شما ۸۰ دقیقه اثر هنری با مجوز خلق کرده باشید میتوانید کنسرت برگزار کنید. برای من خیلی جالب بود که همه معتقد بودند دیجی مجوز نمیگیرد ولی من خیلی راحت مجوز دریافت کردم، در واقع دریافت مجوز سخت نیست اما پیچیدگیهایی دارد و برخی چون معتقدند که بههیچوجه مجوز داده نمیشود اصلا اقدام نمی.کنند در حالیکه میتوان با احترام به قوانین به شکلی که کار هم خراب نشود مجوز دریافت کرد.
اجلی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در نمایشگاه صنعت موسیقی که اتفاق بسیار خوبی است بحث تبلیغات ضعیف است، من صحبت درباره این نمایشگاه را بیش از هر چیز در خبرگزاریها دیدم در حالیکه امروز رسانه ماهیتش دچار تغییر شده و برای تبلیغ و معرفی چنین رویدادی لازم است که به فضای مجازی هم بیشتر توجه شود.
وی افزود: من طی دو سال و نیمی که فعالیت میکنم افتخار داشتن ۱۸۰۰ شاگرد را دارم و سعی دارم به شاگردانم بیاموزم که پس از هر شکست نباید به رفتن و مهاجرت فکر کرد و در صورت استمرار میتوان به اهداف رسید. به رسمیت شناخته شدن این حرفه بسیاری از علاقهمندان را در ایران نگه میدارد، امروز شاگردان بسیار مستعدی دارم که با وجود استعدادشان باید به شغل دیگری برای درآمدزایی فکر کنند، چون دیجی بودن در ایران رسمیت ندارد. علاوه بر اینکه باید محدودیتها کمتر شود لازم است که درآمدزایی در حوزه موسیقی را هم آموزش دهیم ولی ما در این حوزه ضعیف عمل کردهایم.
وی در پایان اظهار کرد: حوزهای که ما کار میکنیم از هر جهت تحت فشار است، جریان رسمی موسیقی ما خیلی کلاسیک است و ارزش چندانی برای موسیقی مدرن قائل نیست و از طرف دیگر هنرمندانی که در عرصه موسیقی مدرن کار میکنند، ما را هنرمند نمیدانند و به این جریان برچسبهای نادرستی میزنند که به نظرم دو طرف درک درستی از این جریان ندارند. خوشبختانه کسانی که این نمایشگاه را برگزار میکنند شناخت خوبی از موسیقی مدرن دارند و افراد شایستهای هستند و به حوزه موسیقی مدرن هم توجه دارند، اگر مشکلی وجود دارد مربوط به افراد میشود. من حتی سروصداهای داخل نمایشگاه را به فال نیک میگیرم و فکر میکنم هر دو گروه مجبور میشوند صدای سازهای هم را بشنوند و در این شرایط ممکن است نتایج خوبی رخ دهد. آرزوی ما برگزاری کنسرت در برج میلاد و مکانهایی است که امروز خوانندههای مختلف در آن کنسرت برگزار میکنند.
انتهای پیام/