خطیبزاده: کتابهای بی محتوا مخاطب را از مطالعه دلزده کردهاند
سمیرا خطیب زاده در گفتوگو با میزان پیرامون در جایگزینی فضای مجازی با کتاب گفت: سخنان فراوانی در مورد گسترش روز افزون فناوری وجود دارد و برخی آن را آسیبی برای کتاب های فیزیکی میدانند، اما معتقد هستم هیچ وقت فضای مجازی عمق و تاثیر کتاب را بر ذهن جوامع بشری نخواهد داشت به همین منظور کتاب همواره به عنوان یک کالای اطلاعاتی و ارزشمند در دست افراد خواهد ماند.
وی در همین راستا ادامه داد: فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نمیتواند جایگزینی برای کتاب محسوب شوند آخرین تحقیقات انجام شده از سوی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نشان داد که کتاب رسانهای ارزشمند و ماندگار بوده، هرگاه افراد پیامهایی مکتوب را خوانده و یا ورق زده اند این اطلاعات در ذهن مخاطب ماندگار شده و در هنگام استخراج نیز کاربرد فراوانی داشته و در دسترس نخواهد بود، اما اطلاعاتی که در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان خوانده یا مطالعه میشود نمیتواند ماندگاری و دقت نظر مخاطب را در بر داشته باشد و یا به عبارتی به نوعی ناپایداری اطلاعات در ذهن دست یابد.
خطیب زاده در مورد کتابهای الکترونیک نیز ابراز کرد: من معتقد هستم حتی نسخههای الکترونیکی کتابها نیز نمیتواند تاثیر چندانی بر روی ماندگاری اطلاعات در ذهن افراد داشته باشد و قطعاً نمیتواند تصویر کتاب را برای مخاطب به دنبال داشته باشد لذا کتاب هرگز منسوب نخواهد شد.
وی تاکید کرد: افرادی که به دنبال کسب اطلاعات کاربردی در زندگی هستند هیچ وقت کتاب را از برنامه زندگی خود حذف نخواهند کرد، زیرا تاثیر عملیاتی کتاب و اطلاعات ارزشمند آن را در زندگی خود به خوبی لمس کردند.
نویسنده کتاب «همت پنج به گوشم» پیرامون سوژه یابی اظهار کرد: سوژهها در حقیقت ارتباط بین کتاب و مخاطب را رقم میزنند آنها از یک ارتباط دو سویه استفاده میکنند که یک طرف آن نویسنده و طرف دیگر آن ناشر است لذا باید به آن توجهی ویژه داشت.
خطیبزاده نقش برگزاری نمایشگاهها درجذب مخاطبان را مورد بررسی قرار داد و افزود: هنگامی که نمایشگاههای فیزیکی یا حضوری برگزار میشود این اسامی سوژهها و طراحی جلدها همچنین فهرست کتابهاست که میتواند بیانگر محتوای کتاب بوده و افراد با خواندن همین اطلاعات دست به انتخاب کتابها میزنند و در نتیجه مخاطب را به خود جذب میکند اگرچه متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد ضعفها و آسیبهای فراوانی در این حوزه بودیم که نتیجه آن فاصله گرفتن مخاطب از کتاب و کتابخوانی بوده است.
***خرید اینترنتی کتابها
وی به بالا رفتن میزان خریدهای اینترنتی کتاب که اخیراً و پس از بیماری کرونا رشدی گسترده را در بین جامعه داشته اشاره و ابراز کرد: کتابهایی که عموماً به صورت اینترنتی خریداری میشوند اطلاعات چندانی نسبت به آنان به خریدار کتاب داده نمیشود جز بخشهایی از مقدمه چیزهایی ناقص و محتوایی کوتاه در اختیار علاقمندان به کتاب قرار میگیرد که امکان دسترسی بیشتری به نوع کتاب را محدود میکند لذا مخاطب بعد از خرید در بسیاری از موارد پشیمان میشود.
این نویسنده کتاب بار دیگر به نقش تبلیغات در معرفی کتابها اشاره و تاکید کرد: مخاطبان بدون اینکه متوجه شوند در جریان سناریوهایی از سوی برخی رسانهها قرار میگیرند که این اقدام سبب گیج شدن مخاطب شده و صرفا کتاب را خریداری میکنند بدین ترتیب در بسیاری از موارد کیفیت کتابها در هنگام خرید مشخص نمیشود و مخاطب از خرید خود پشیمان میشود در نتیجه باعث دلزدگی مخاطبان میشوند از سوی دیگر همین رسانهها هستند که سبب میشوند ذائقه سازی شکل بگیرد آنان با تبلیغات فراوان میتوانند به راحتی بر ذهن افراد تسلط یابند و به آن سبک و مسیر دهند لذا ضروری است تا با یک برنامه راهبردی و کارشناسی شده کتابهایی ارزشمند و با کیفیت معرفی شوند کتابهایی که نام نظام انقلاب اسلامی را بلند و پر آوازه میکنند.
***تبلیغات عنصری ارزشمند
وی تاکید کرد: در سالهای اخیر کتابهای ارزشمند انقلابی با محتواهایی خوب و کاربردی بسیار تولید شده است، اما کلید همه این کتابها در دست تبلیغات است تقریظ مقام معظم رهبری از برخی از کتابها نشان میدهد تبلیغات عنصری ارزشمند برای ادامه حیات هر کتابی است.
خطیب زاده تاکید کرد: شکل گیری و وجود یک تریبون صالح برای معرفی کتابها بسیار ضروری است از سوی دیگر عدم وجود هر نوع جریان مناسب در توزیع و نشر بسیار مهم است تا نویسنده بتواند کتاب با کیفیت خود را به جامعه معرفی کند و عموماً برخی از کتابهای ارزشمند از دید عموم مردم دور میمانند.