فعالیت ۲۸ هزار تاکسی پیکان در کشور/ حتی از ژیان هم میتوان در تاکسیرانی استفاده کرد
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: اگر شرایط بهتر شد و خودروهای جدید وارد حوزه حمل و نقل کشور شد و قیمتها هم در حالت متعادل قرار گرفت اولویت و خواسته ما هم این خواهد بود که کیفیت خودروهای موجود در حوزه تاکسیرانی را بالا ببریم. ولی آن چیزی که الان در کشور وجود دارد و بضاعت خودروسازی ماست همین خودروهایی است که داریم.
خبرگزاری میزان -
وی در پاسخ به اینکه تخفیف در فروش قطعات خودرو برای تاکسیرانها به نقاط خاصی از کشور محدود میشود یا شامل همه کشور خواهد شد گفت: اینکه در قطعات خودرو به تاکسیرانها تخفیف داده میشود از مسائلی است که با هماهنگیهای محلی گاهی اوقات اتفاق میافتد. در این نوع توافقات یک نمایندگی فروش قطعات خودرو از سود خودش میکاهد. اما این مساله قاعدتا به صورت سراسری نمیتواند اتفاق بیفتد. الان خیلی کم شاهد وجود این نوع تخفیفها هستیم. با این تلاطمهایی که در بازار اتفاق افتاده همین که اجناس هر روز گرانتر نشود تاکسیرانها رضایت دارند فارغ از اینکه به صورت موردی در جایی از کشور تخفیفهایی اعمال بشود یا نشود. درواقع کنترل بازار نه فقط برای تاکسیرانها که برای همه اقشار جامعه میتواند بهترین اتفاق باشد.
ضامنی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت افزوده شدن خودروهای جدید به چرخه تاکسیرانی کشور همچنان این خودروها سمند و پژو استفاده خواهند بود گفت: در این مورد ما هرچه بگوییم پیش شرطِ اگر را با خود خواهد داشت. اما باید ببینیم واقعیت چیست. واقعیت در کشور ما همین دو خودرو است. انشاالله اگر شرایط بهتر شد و خودروهای جدید وارد حوزه حمل و نقل کشور شد و قیمتها هم در حالت متعادل قرار گرفت اولویت و خواسته ما هم این خواهد بود که کیفیت خودروهای موجود در حوزه تاکسیرانی را بالا ببریم. ولی آن چیزی که الان در کشور وجود دارد و بضاعت خودروسازی ماست همین خودروهایی است که الان داریم.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری درواکنش به اینکه گمانههایی درباره افزوده شدن خودروی تیبا به چرخه تاکسیرانی به گوش میرسد اظهار کرد: اضافه شدن خودروی تیبا به چرخه تاکسیرانی مصوبه شورای ترافیک را ندارد. هر خودرویی که قرار باشد به حوزه تاکسیرانی اضافه بشود باید یک سری مشخصههای فنی داشته باشد که استانداردهای مربوط به این مشخصهها در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسیده است. تعدادی از خودروها میتوانند این استانداردها را احراز کنند که الان این دو خودرویی که در حوزه تاکسیرانی موجود هستند موفق به این کار شده اند. البته خودروهای دیگری هم میتوانند در این حوزه وارد بشوند، اما خودروساز برای این کار تمایلی نشان نمیدهد. از طرف دیگر قیمت این خودروها هم بالاست. اما خودروهای دیگری مثل محصولات سایپا الان نمیتوانند استانداردها را از لحاظ شاخصهایی که در شورای عالی ترافیک مصوب شده احراز کنند. اگر آن مجموعه هم خودروهایی داشته باشد که بتواند شاخصهای مصوب شورای عالی ترافیک را احراز کند ما استقبال میکنیم تا از مشارکت آنها هم در حوزه تاکسیرانی استفاده کنیم. همچنانکه دو خودروی برلیانس و آریو در سایپا تولید میشد و در سالهای گذشته شاهد بودیم که در حوزه تاکسیرانی از آنها استفاده شد. اما الان متاسفانه تولید این خودروها متوقف شده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا در بعضی از نقاط کشور همچنان از خودروی پیکان برای تاکسیرانی استفاده میشود گفت: ما در حوزه تاکسیرانی الان بیست و هشت هزار خودروی پیکان داریم که همچنان در حال فعالیت هستند. برای استفاده از این نوع خودرو هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. در قانون برای خودروهای فرسوده تعریف مشخصی وجود دارد. یک زمانی قانونگذار گفته بود خودرویی که در حوزه تاکسیرانی فعالیت میکند اگر به سن ده سال برسد فرسوده محسوب میشود. اما الان این تعریف را تغییر داده اند. آن خودرویی که دو بار متوالی نتواند نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کند خودروی فرسوده محسوب خواهد شد. پس هر خودرویی که در حال حاضر فعال است و موفق به اخذ معاینه فنی بشود طبق آیین نامه قانون هوای پاک خودروی فرسوده محسوب نمیشود. هر خودرویی حتی ژیان اگر بتواند معاینه فنی را اخذ کند صرف نظر از سنش خودرویی است که فرسوده محسوب نمیشود.
مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور درباره تاثیر درج شدن آگهیهای تبلیغاتی روی بدنه و داخل خودروهای تاکسی بر وضع کرایه تاکسیها به میزان گفت: تا به حال که چنین اقدامی به انجام نرسیده است. این موضوع درج آگهیهای تبلیغاتی بر روی خودروهای تاکسی سال هاست که مطرح است. یعنی تا جایی که من به یاد دارم از ده سال پیش این موضوع مطرح بوده است. ما هم همیشه این را اعلام کرده ایم که این تبلیغات یک ظرفیت بسیار خوبی است که میتواند در حوزه تاکسیرانی به مرحله اجرا دربیاید. ما هر چقدر بتوانیم از هزینه سفر کمتر کنیم و بر حجم درآمدهای جانبی اضافه کنیم میتوانیم شاهد این باشیم که قیمتها هم متاثر از این وضعیت خواهد شد. ولی این موضوعی است که حتما باید در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور به تصویب برسد. بعد از اینکه به مرحله اجرا درآمد باید ببینیم هزینه و فایده درج آگهیهای تبلیغاتی برای رانندگان تاکسی چقدر خواهد بود و چه تاثیری در بخش کرایه و سایر درآمدهای تاکسیرانان خواهد گذاشت.
وی در پاسخ به اینکه تخفیف در فروش قطعات خودرو برای تاکسیرانها به نقاط خاصی از کشور محدود میشود یا شامل همه کشور خواهد شد گفت: اینکه در قطعات خودرو به تاکسیرانها تخفیف داده میشود از مسائلی است که با هماهنگیهای محلی گاهی اوقات اتفاق میافتد. در این نوع توافقات یک نمایندگی فروش قطعات خودرو از سود خودش میکاهد. اما این مساله قاعدتا به صورت سراسری نمیتواند اتفاق بیفتد. الان خیلی کم شاهد وجود این نوع تخفیفها هستیم. با این تلاطمهایی که در بازار اتفاق افتاده همین که اجناس هر روز گرانتر نشود تاکسیرانها رضایت دارند فارغ از اینکه به صورت موردی در جایی از کشور تخفیفهایی اعمال بشود یا نشود. درواقع کنترل بازار نه فقط برای تاکسیرانها که برای همه اقشار جامعه میتواند بهترین اتفاق باشد.
ضامنی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت افزوده شدن خودروهای جدید به چرخه تاکسیرانی کشور همچنان این خودروها سمند و پژو استفاده خواهند بود گفت: در این مورد ما هرچه بگوییم پیش شرطِ اگر را با خود خواهد داشت. اما باید ببینیم واقعیت چیست. واقعیت در کشور ما همین دو خودرو است. انشاالله اگر شرایط بهتر شد و خودروهای جدید وارد حوزه حمل و نقل کشور شد و قیمتها هم در حالت متعادل قرار گرفت اولویت و خواسته ما هم این خواهد بود که کیفیت خودروهای موجود در حوزه تاکسیرانی را بالا ببریم. ولی آن چیزی که الان در کشور وجود دارد و بضاعت خودروسازی ماست همین خودروهایی است که الان داریم.
بیشتر بخوانید:
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری درواکنش به اینکه گمانههایی درباره افزوده شدن خودروی تیبا به چرخه تاکسیرانی به گوش میرسد اظهار کرد: اضافه شدن خودروی تیبا به چرخه تاکسیرانی مصوبه شورای ترافیک را ندارد. هر خودرویی که قرار باشد به حوزه تاکسیرانی اضافه بشود باید یک سری مشخصههای فنی داشته باشد که استانداردهای مربوط به این مشخصهها در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسیده است. تعدادی از خودروها میتوانند این استانداردها را احراز کنند که الان این دو خودرویی که در حوزه تاکسیرانی موجود هستند موفق به این کار شده اند. البته خودروهای دیگری هم میتوانند در این حوزه وارد بشوند، اما خودروساز برای این کار تمایلی نشان نمیدهد. از طرف دیگر قیمت این خودروها هم بالاست. اما خودروهای دیگری مثل محصولات سایپا الان نمیتوانند استانداردها را از لحاظ شاخصهایی که در شورای عالی ترافیک مصوب شده احراز کنند. اگر آن مجموعه هم خودروهایی داشته باشد که بتواند شاخصهای مصوب شورای عالی ترافیک را احراز کند ما استقبال میکنیم تا از مشارکت آنها هم در حوزه تاکسیرانی استفاده کنیم. همچنانکه دو خودروی برلیانس و آریو در سایپا تولید میشد و در سالهای گذشته شاهد بودیم که در حوزه تاکسیرانی از آنها استفاده شد. اما الان متاسفانه تولید این خودروها متوقف شده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا در بعضی از نقاط کشور همچنان از خودروی پیکان برای تاکسیرانی استفاده میشود گفت: ما در حوزه تاکسیرانی الان بیست و هشت هزار خودروی پیکان داریم که همچنان در حال فعالیت هستند. برای استفاده از این نوع خودرو هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. در قانون برای خودروهای فرسوده تعریف مشخصی وجود دارد. یک زمانی قانونگذار گفته بود خودرویی که در حوزه تاکسیرانی فعالیت میکند اگر به سن ده سال برسد فرسوده محسوب میشود. اما الان این تعریف را تغییر داده اند. آن خودرویی که دو بار متوالی نتواند نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کند خودروی فرسوده محسوب خواهد شد. پس هر خودرویی که در حال حاضر فعال است و موفق به اخذ معاینه فنی بشود طبق آیین نامه قانون هوای پاک خودروی فرسوده محسوب نمیشود. هر خودرویی حتی ژیان اگر بتواند معاینه فنی را اخذ کند صرف نظر از سنش خودرویی است که فرسوده محسوب نمیشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *