تحقق عدالت تربیتی در گرو میزان توجه به آموزشوپرورش استثنایی است
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی:یکی از شاخصهای مهم تحقق عدالت تربیتی، میزان توجه به آموزشوپرورش استثنایی و دانشآموزان با نیازهای ویژه است و شایسته است که ارتباط مناسبی بین حوزه ستادی و رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی با قرارگاه جهادی محرومیتزدایی برقرار شود.
خبرگزاری میزان -
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابطعمومی وزارت آموزشوپرورش، حمید طریفی حسینی؛ در نوزدهمین نشست شورای راهبری سازمان که به صورتویدئو کنفرانس با رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها برگزار شد، با اشاره به جهاد تبیین در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اظهار کرد: جهاد تبیین در کلام رهبر معظم انقلاب به معنای آغاز «تحولی بنیادین» و «حرکت جهادی» در امور است و با همین رویکرد، نهضت کار جهادی در اجرای تمامی برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی دنبال خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حوزه آموزشوپرورش استثنایی زحمات بیشماری کشیده شده است و باید این دستاوردها فارغ از همه حواشی و سلیقههای مدیریتی تبیین شود.
طریفی حسینی با بیان این که با رویکرد کار جهادی در وزارت آموزشوپرورش نیز قرارگاههای جهادی در حوزههای مختلف در حال ایجاد است، گفت: هدف غایی همه این قرارگاههای جهادی، اجراییسازی سند تحول بنیادین است و یکی از قرارگاههای مهم، قرارگاه محرومیتزدایی با رویکرد توجه به حاشیه مرزها، حواشی شهرها، روستاها و مناطق عشایری و گسترش عدالت تربیتی است.
وی افزود: یکی از شاخصهای مهم تحقق عدالت تربیتی، میزان توجه به آموزشوپرورش استثنایی و دانشآموزان با نیازهای ویژه است و شایسته است که ارتباط مناسبی بین حوزه ستادی و رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی با قرارگاه جهادی محرومیتزدایی برقرار شود.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با تشریح «برنامه تدوینی چهارساله تحول و تعالی نظام آموزشوپرورش استثنایی» خاطرنشان کرد: در برنامه چهارساله تحول و تعالی نظام آموزشوپرورش استثنایی ۳ بسته تحولی، شامل ۱۰ هدف عملیاتی و ۲۳راهبرد با رویکرد حکمرانی، عدالت و کیفیت پیشبینیشده است.
وی با بیان این که «کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزشوپرورش استثنایی» یکی از بستههای تحولی برنامه چهارساله تحول و تعالی آموزشوپرورش استثنایی است، گفت: مردمیسازی، مدرسه محوری، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، بازمهندسی ساختار و فرآیندها، هوشمندسازی، چابکسازی، شفافسازی امور، کارآمدسازی نظام مدیریت منابع انسانی، متنوعسازی منابع مالی، کارآمدسازی و بهینهسازی نظام تخصیص منابع مالی، یکپارچهسازی سامانههای اداری و مالی، ساماندهی و جانمایی متوازن و متعادل مراکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی، استفاده از ظرفیت مؤثر مراکز علمی و دانشگاهی و تسهیل ورود فناوریهای نوین به مراکز آموزشوپرورش استثنایی از جمله راهبردهای اصلی این بسته تحولی است.
طریفی حسینی، دومین بسته تحولی را «توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» دانست و افزود: افزایش سطح دسترسی و پوشش تحصیلی، افزایش پوشش خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به گروههای جدید، توسعه کمی و کیفی خدمات حمایتی، توانبخشی، مددکاری و مشاورهای و اجتماعی سازی آموزشوپرورش استثنایی از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.
وی با بیان این که بسته سوم تحولی «روزآمدسازی، کیفیتبخشی و اثربخشی نظام آموزشوپرورش استثنایی» است، گفت: توسعه مدلهای پیشگیری، مراقبتی و توانبخشی با رویکرد مداخله بهنگام، تغییر و اصلاح مداوم روشهای ارزیابی، غربالگری و تشخیص، توسعه رویکرد خانواده محوری در آموزشوپرورش استثنایی، هدایت نظام برنامهریزی در جهت تعلیموتربیت چند ساحتی و برنامههای آموزشی فردی شده، توسعه و کیفیتبخشی به رویکرد فراگیر سازی، توسعه فعالیتهای پرورشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و بازآرایی رشتههای تحصیلی و توانمندسازی و خوداتکایی فردی، اجتماعی و اقتصادی فارغالتحصیلان از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.
وی تصریح کرد: در حوزه آموزشوپرورش استثنایی زحمات بیشماری کشیده شده است و باید این دستاوردها فارغ از همه حواشی و سلیقههای مدیریتی تبیین شود.
طریفی حسینی با بیان این که با رویکرد کار جهادی در وزارت آموزشوپرورش نیز قرارگاههای جهادی در حوزههای مختلف در حال ایجاد است، گفت: هدف غایی همه این قرارگاههای جهادی، اجراییسازی سند تحول بنیادین است و یکی از قرارگاههای مهم، قرارگاه محرومیتزدایی با رویکرد توجه به حاشیه مرزها، حواشی شهرها، روستاها و مناطق عشایری و گسترش عدالت تربیتی است.
وی افزود: یکی از شاخصهای مهم تحقق عدالت تربیتی، میزان توجه به آموزشوپرورش استثنایی و دانشآموزان با نیازهای ویژه است و شایسته است که ارتباط مناسبی بین حوزه ستادی و رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی با قرارگاه جهادی محرومیتزدایی برقرار شود.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با تشریح «برنامه تدوینی چهارساله تحول و تعالی نظام آموزشوپرورش استثنایی» خاطرنشان کرد: در برنامه چهارساله تحول و تعالی نظام آموزشوپرورش استثنایی ۳ بسته تحولی، شامل ۱۰ هدف عملیاتی و ۲۳راهبرد با رویکرد حکمرانی، عدالت و کیفیت پیشبینیشده است.
وی با بیان این که «کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزشوپرورش استثنایی» یکی از بستههای تحولی برنامه چهارساله تحول و تعالی آموزشوپرورش استثنایی است، گفت: مردمیسازی، مدرسه محوری، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، بازمهندسی ساختار و فرآیندها، هوشمندسازی، چابکسازی، شفافسازی امور، کارآمدسازی نظام مدیریت منابع انسانی، متنوعسازی منابع مالی، کارآمدسازی و بهینهسازی نظام تخصیص منابع مالی، یکپارچهسازی سامانههای اداری و مالی، ساماندهی و جانمایی متوازن و متعادل مراکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی، استفاده از ظرفیت مؤثر مراکز علمی و دانشگاهی و تسهیل ورود فناوریهای نوین به مراکز آموزشوپرورش استثنایی از جمله راهبردهای اصلی این بسته تحولی است.
طریفی حسینی، دومین بسته تحولی را «توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» دانست و افزود: افزایش سطح دسترسی و پوشش تحصیلی، افزایش پوشش خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به گروههای جدید، توسعه کمی و کیفی خدمات حمایتی، توانبخشی، مددکاری و مشاورهای و اجتماعی سازی آموزشوپرورش استثنایی از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.
وی با بیان این که بسته سوم تحولی «روزآمدسازی، کیفیتبخشی و اثربخشی نظام آموزشوپرورش استثنایی» است، گفت: توسعه مدلهای پیشگیری، مراقبتی و توانبخشی با رویکرد مداخله بهنگام، تغییر و اصلاح مداوم روشهای ارزیابی، غربالگری و تشخیص، توسعه رویکرد خانواده محوری در آموزشوپرورش استثنایی، هدایت نظام برنامهریزی در جهت تعلیموتربیت چند ساحتی و برنامههای آموزشی فردی شده، توسعه و کیفیتبخشی به رویکرد فراگیر سازی، توسعه فعالیتهای پرورشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و بازآرایی رشتههای تحصیلی و توانمندسازی و خوداتکایی فردی، اجتماعی و اقتصادی فارغالتحصیلان از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *