وجوه ناپیدای صف آرایی روسیه و غرب در موضوع اوکراین

3:15 - 01 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۷۵۴۵
از وجوه ناپیدای مناقشه اوکراین برنامه‌های جنگ طلبانه آمریکاست که می‌تواند مناطق مختلفی را درگیر کند.
بحران ساخته شده در اوکراین که با دخالت‌های آمریکا و اروپا شکل گرفته است، وجوه دیگری دارد که شاید تاکنون به آن پرداخته نشده باشد.
 
زمانی که غرب آسیا با بحران شدید روبرو شد و جنگ در سوریه و سپس عراق با نقش آفرینی گروه‌های تروریستی به ویژه داعش در سوریه شکل گرفت، نخستین کشور در منطقه ایران بود که با هوشیاری و تیزبینی خود توانست از توطئه‌ای که برای منطقه تدارک دیده شده بود آگاه شود.
 
خطری که گروه‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا داشتند، منحصر به این منطقه نمی‌شد بلکه انتقال و حضور آن‌ها در دیگر مناطق همچون آسیای میانه و قفقاز نیز در برنامه آمریکا قرار داشت.
 
اگر داعش در سوریه دولت ادعایی خود را تشکیل داده بود و سپس در عراق نیز چنین اتفاقی می‌افتاد، برنامه بعدی به آشوب کشیدن آسیای مرکزی و قفقاز بود.
 
انتقال عناصر داعش به کشور‌هایی همچون تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان در برنامه آمریکا قرار داشت اما نابودی خلافت خودخوانده داعش در سوریه و عراق با حضور ایران و روسیه برنامه‌های بعدی آمریکا را عقیم گذاشت.
 
آمریکا سعی دارد با تحریکات خود روسیه را وادار به جنگ با اوکراین کند و حتی آمریکا ادعا کرده بود روز چهارشنبه گذشته، روسیه اقدام نظامی خود را به اوکراین آغاز خواهد کرد.
 
اما با وجود همه تحریکات و تلاش‌هایی که آمریکا برای جنگ افروزی انجام داد، روسیه دست به چنین کاری نزد و تاکنون کاخ سفید ناکام مانده و در این پروژه شکست خورده است.
اما اگر آمریکا موفق شده بود که روسیه را درگیر در اوکراین کند، فرصت بزرگی برای واشنگتن در غرب آسیا به ویژه سوریه آماده می‌شد تا بتواند پر رنگ‌تر عمل کند.
 
آمریکا در طرح و برنامه‌ای که برای سوریه و عراق داشت، موفق نشد و اکنون با ترفند بحران در اوکراین سعی دارد مسکو را در جنگی بیندازد که نتواند به مسئله سوریه همزمان با اوکراین بپردازد.
 
چنین فرصتی باعث خواهد شد تا آمریکا در سوریه پر رنگ‌تر ظاهر شده و بار دیگر با حضور خود در این کشور و افزایش حمایت از گروه‌های تروریستی به ویژه داعش آتش جنگ را بار دیگر شعله ورد کند.
 
سرنگونی دولت سوریه از آرزو‌های محور غربی - عبری - عربی است که برآورده نشده و با وجود شکست در برنامه ریزی‌های انجام شده آمریکا در منطقه، همچنان بر اقدامات خود پافشاری دارد.
 
اما روسیه از این اقدام آمریکا با خبر است و می‌داند که در صورت جنگ در اوکراین، سوریه بار دیگر دستخوش جنگ خواهد شد.
 
بحران اوکراین بدون درگیری قابل حل است و تنها با صف آرایی نیرو‌های روسیه و نشان دادن قدرت نظامی، طرف مقابل عقب نشینی خواهد کرد که تاکنون نیز چنین اتفاقی افتاده، اما بحران سوریه نیازمند در میدان بودن است و کوچک‌ترین غفلت و کم توجهی اوضاع را وخیم‌تر از قبل خواهد کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *