ادعای مقامات آمریکایی درباره عقب نشینی روسیه از اوکراین

9:46 - 29 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۷۲۳۴
طبق ادعای جدید مقامات آمریکایی، عقب نشینی نظامی اعلام شده روسیه از مرز اوکراین یک ترفند عمدی برای گمراه کردن آمریکا و دیگر کشور‌ها بوده است.

- چهار مقام آمریکایی مدعی شده اند که مقامات آمریکا اطلاعاتی به دست آورده اند که حاکی از آن است که عقب نشینی نظامی اعلام شده روسیه از مرز اوکراین یک ترفند عمدی برای گمراه کردن آمریکا و دیگر کشور‌ها بوده است. این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دوباره هشداری مبنی بر اینکه کرملین «در آینده حمله خواهد کرد» را ارائه کرده است.


به گزارش «واشنگتن پست»، این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود مدعی شدند که نیرو‌های روسیه در نزدیکی مرز اوکراین به افزایش خود ادامه داده اند.


بایدن دوباره در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید مدعی شد که خطر تهاجم روسیه همچنان بسیار زیاد است و روسیه ممکن است بهانه‌ای برای این کار ایجاد کند.


سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که کی‌یف در تلاش است تا غرب را متقاعد کند که توافقات مینسک در تضاد با منافع اوکراین است.


وی گفت «سیاستمداران اوکراینی به طور سیستماتیک می‌خواهند غرب را متقاعد کنند که توافقات مینسک در تضاد با منافع اوکراین است. اما اگر وظیفه ایجاد صلح در خاک داخلی در زمره منافع ملی اوکراین است، نباید جایی برای چنین ادعا‌هایی وجود داشته باشد.»


وی خاطنشان کرد که طرح حل و فصل صلح در دونباس متکی بر توافقات مینسک است که در فوریه ۲۰۱۵ به دست آمد.
آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، در آستانه کنفرانس امنیتی مونیخ که امروز آغاز می‌شود، بیانیه‌ای منتشر کرد. او از روسیه به دلیل امتناع از شرکت در این نشست انتقاد کرد.

او در این بیانیه مدعی شد «روسیه با استقرار بی‌سابقه نیرو‌ها در مرز با اوکراین و درخواست‌های جنگ سرد، اصول اساسی نظم صلح اروپا را به چالش می‌کشد. من امروز به مونیخ سفر می‌کنم تا در مورد اینکه چگونه می‌توانیم با منطق گفتگو با منطق تهدید خشونت و تشدید اقدام نظامی مقابله کنیم، بحث کنم.»


شرکت کنندگان در این کنفرانس شامل بلینکن و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا به همراه اولاف شولز، صدراعظم آلمان، لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هستند.


به گفته وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، هفته آینده با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد، مشروط بر اینکه روسیه تهاجم بیشتری به اوکراین نداشته باشد.


بلینکن پیشتر در نشست شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده بود که بحران اوکراین خطری برای جان و امنیت میلیون‌ها نفر است.


یک مقام کاخ سفید تایید کرده است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه میزبان تماسی با متحدان ناتو برای گفتگو در مورد بحران اوکراین خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، مقامات مناطق خودمختار در شرق اوکراین نیرو‌های دولتی کی‌یف را به گلوله باران روستایی در روز جمعه با توپخانه متهم کردند. گزارش‌های مشابهی در روز پنجشنبه در عملیات‌هایی که سران غربی به عنوان عملیات دروغین توصیف کردند، ظاهر شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *