افزایش مرگ و میر‌های ناشی از اوردوز در آمریکا

12:06 - 02 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۳۷۵۵
نرخ سالانه مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی در میان شهروندان سیاه پوست آمریکا افزایش یافته است.

- یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی، اوردوز، در میان افراد مسن در آمریکا و در میان مردان سیاه‎پوست سریع‌ترین رشد را داشته است.

شواهد بیشتر نشان می‌دهند بحران مرگبار مواد مخدر زمانی عمدتاً سفیدپوستان را تحت تأثیر قرار می‌داد اما اکنون به طور نامتناسبی به افراد رنگین پوست آسیب می‌رساند.

به گزارش «یو اس نیوز»، این تحقیق نشان می‎دهد که نرخ سالانه مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی در میان بزرگسالان ۵۵ سال و بالاتر در آمریکا تقریباً ده برابر شده و از ۰.۹ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۱۹۹۹ به ۱۰.۷ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

این مطالعه می‎افزاید که در طول این دو دهه، نزدیک به ۸۰ هزار نفر از افراد ۵۵ ساله یا بیشتر در آمریکا به دلیل مصرف بیش از حد مواد افیونی جان خود را از دست دادند، که تقریباً ۸۰ درصد از این مرگ‌ها در بین سنین ۵۵ تا ۶۴ سال و بیش از ۵۸ درصد در بین مردان رخ داده است.

افزایش کلی این امر باعث افزایش مرگ و میر ناشی از اوردوز در میان مردان سیاه‌پوست شده است.

سیاه‌پوستان از سال ۲۰۱۳ نرخ مرگ و میر به طور قابل توجهی بالاتری را از نرخ کلی برای افراد حداقل ۵۵ سال شاهد بوده‎اند.

تا سال ۲۰۱۹، میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی در میان مردان مسن سیاه‌پوست با بیش از ۴۰ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر تقریباً چهار برابر بیشتر از نرخ کلی در میان افراد مسن بود.

زنان لاتین تبار و مردان و زنان آسیایی تبار و اهل جزایر اقیانوس آرام بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ کمترین میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد را در بین سالمندان داشتند، به طوری که این گروه‌ها هرگز بیش از ۳ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر را ثبت نکرده‎اند.

میزان مرگ و میر در میان مردان لاتین تبار، زنان سیاه‌پوست و سرخ‎پوستان آمریکایی یا بومی آلاسکا و مردان و زنان سفیدپوست از ۰.۲۳ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۹ تا ۱۲.۸ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ متغیر بود.

افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی در میان مردان مسن سیاه پوست، آخرین شواهد دال بر تغییر جمعیت شناسی اپیدمی مواد مخدر در آمریکاست.

این در حالی است که سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹، سفیدپوستان بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی را در مقایسه با سیاه‌پوستان، لاتین تبار‌ها و گروهی ترکیبی شامل آسیایی تبار‌ها یا جزایر اقیانوس آرام و سرخپوستان آمریکایی یا بومیان آلاسکا داشته‌اند.

میزان مرگ و میر سفیدپوستان در سال ۲۰۱۷ به ۱۹.۴ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسید در حالی که در آن سال ۱۲.۹ مرگ در هر ۱۰۰ هزار سیاه‌پوست بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *