صف آرایی روسیه و آمریکا بر سر موضوع اوکراین

12:06 - 17 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۶۱۸
اکنون اعتقاد برخی کارشناسان و تحلیلگران بر این است که میان روسیه و اوکراین جنگ خواهد شد، اما باید به چند نکته در این باره توجه داشت.

- مناقشه اوکراین باعث بروز تنش میان روسیه و آمریکا شده است چرا که این مسئه هم برای مسکو حیاتی است و هم برای واشنگتن.

اوکراین کشوری کوچک در مرز با روسیه است که به خاطر گرایش به غرب و پیوستن به سازمان ناتو با واکنش روسیه روبرو شده است.

ساز مخالف اوکراین با وجود رئیس جمهوری غربگرا باعث شد تا این کشور با فشار‌های روسیه همراه شود.

اوکراین از هر نظر مقابل روسیه ضعیف است، از نظر نظامی اگر مسکو قصد اقدام نظامی داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان اوکراین را می‌تواند به کنترل خود درآورد.

آرایش نظامی دو طرف، یعنی نیرو‌های روسیه و آمریکا خبر از درگیری احتمالی می‌دهد؛ سطح اسطکاک افزایش یافته و هر دو طرف در حال نشان دادن قدرت خود هستند.

در این میان این اوکراین است که در صور آغاز جنگ قربانی اصلی خواهد بود.

اوکراین از درون درگیر نقاطی است که خواهان جدایی هستند، یکی از آن‌ها کریمه است که با حضور روسیه و اعزام نیرو از اوکراین جدا شد و به این کشور پیوست.

اما آیا اوکراین ارزش آن را دارد تا یک جنگ بزرگ در منطقه میان شرق و غرب شکل بگیرد؟

منطق حکم می‌کند که این تنش‌ها و تقابل‌ها بیشتر از این افزایش نیابد و احتمال وقوع جنگ را بالا نبرد، اما هر یک از طرفین منافع خود را در این ماجرا در نظر می‌گیرند.

در این شرایط به نظر می‌رسد که غرب تمایل بیشتری دارد تا یک درگیری محدود بر سر اوکراین شکل بگیرد.

در واقع آمریکا قصد دارد تا این جنگ بین روسیه و اوکراین شکل بگیرد و خود تماشگر این نبرد خانمان سوز باشد و در لا به لای آن به فروش سلاح به کی‎یف و تحریک اوکراین بپردازد.

آمریکا و ناتو خود را تنها جایی هزینه می‌کنند که خطری آن‌ها را تهدید نکند.

روسیه، کشوری نیست که بخواهد مقابل اقدامات آمریکا و اروپا ساکت نشسته و کوتاه بیاید، هزینه جنگ برای آمریکا و ناتو در صورت نبرد رو در رو با روسیه بسیار سنگین خواهد بود.

این نکته را هم آمریکا می‌داند و هم اروپا، برای همین است که ضمن دامن زدن به تنش به وجود آمده در منطقه بر سر اوکراین و تحریک روسیه، کارکنان سفارتخانه‌های غربی تخلیه شده و در حال تخلیه هستند.

حتی سفارت رژیم صهیونیستی در کی‎یف نیز تخلیه شده اگرچه اسرائیلی‌ها این مسئله را مالی اعلام کرده‎اند، اما مشخص است که آن‌ها هم از ترس وقوع جنگ سفارت خود را تعطیل کرده‎اند.

روسیه در این برهه باید نسبت به تحرکات اسرائیل نیز بیشتر توجه داشته باشد چرا که در صورت کوچکترین تقابلی میان روسیه و آمریکا، قطعاً اسرائیل در کنار واشنگتن قرار خواهد گرفت و در بحران اوکراین از سیاست آمریکا و اروپا دفاع می‌کند.

ارتش اوکراین حدود ۱۹۰ هزار سرباز دارد و نیمی از نیروی زمینی ارتش این کشور در مرز با جمهوری‌های تجزیه طلب در شرق مستقر هستند.

اوکراین با چنین نیرویی قطعاً تاب آوری ندارد؛ علاوه بر آن قریب به اتفاق کارشناسان نظامی دنیا اعتقاد دارند که در صورت بروز جنگ، روسیه در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند دولت غربگرای اوکراین را تضعیف کند.

در هر صورت شرایط در منطقه بغرنج است اما حل بحران اوکراین تنها با قطع حمایت‌ها و تحریکاتی است که آمریکا و اروپا انجام می‌دهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *