افزایش سهم سوابق تحصیلی زمینه برابری برای رقابت ایجاد میکند
معاون اسبق متوسطه آموزش و پرورش گفت: با افزایش سهم سوابق تحصیلی قدری به سمت جهت گیری عدالت محورانه حرکت خواهیم کرد چرا که اجازه داده ایم این رقابتها در زمین نسبتا برابری انجام شود.
خبرگزاری میزان -
وی گفت: بنابراین اهداف یادگیری و تربیتی آنچنان که باید محقق نشده و مورد توجه قرار نمیگیرد چرا که دانش آموز تنها دغدغه تست زدن و آماده شدن برای کنکور را دارد.
کمرئی گفت: ما باید برای هر یک از سیستمهای آموزشی استقلال در نظر بگیریم و برای هر کدام اهدافی ترسیم کنیم چرا که نظام آموزش عمومی و آموزش عالی با هم متفاوت است. در دوره نظام آموزش عمومی لزوما نباید دانش آموز را برای ورود به دانشگاه تربیت کرد،چرا که در این سنین اساس آموزش بر پایه تعلیم و تربیت عمومی است.
وی در ادامه گفت: اتفاق مهم دیگری که با افزایش سهم سوابق تحصیلی خواهد افتاد این است که با این روند قدری به سمت جهت گیری عدالت محورانه حرکت خواهیم کرد و نقیصهای که تا پیش از این موجب شده بود که به واسطه تمکن مالی بالاتر برخی از دانش آموزان با حضور در دورههای آمادگی کنکور در رشتههای بالاتر قبول شوند قدری تلطیف شده و به عدالت نزدیک خواهیم شد، چرا که اجازه داده ایم این رقابتها در زمین نسبتا برابری فراهم شود.
معاون متوسطه اسبق آموزش و پرورش گفت:افزایش سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد موجب میشود که با توجه به جمعیت بالا و جغرافیای متنوع فرهنگی و اقتصادی در کشور یک زمین برابری در این خصوص ایجاد شود و آن ۴۰ درصد سهم کنکور عامل تمایز بخش دیگری است که میتواند همچنان اثر بخش باشد.
کمرئی گفت :با این همه نقیصههای کنکور را بر طرف نخواهد شد ،چرا که باز همچنان یک گرههایی داریم که بر نابرابریها دامن میزند و باید اصلاح شود، ولی در مجموع با توجه به آنچه هم اکنون در کشور وجود دارد افزایش سهم سوابق تحصیلی اتفاق مهمی در راستای رسیدن به عدالت آموزشی محسوب شده که با برخی از مکانیزمهای کنترلی دیگر میتواند اشکالات دیگر آن هم برطرف شود.
وی در پایان گفت: با افزایش سهم سوابق تحصیلی و کاهش تاثیر کنکور برای ورود به دانشگاه مسئولیت آموزش و پرورش نیز افزایش پیدا میکند چرا که مهمترین دستاورد آن افزایش جایگاه نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور است.
علیرضا کمرهای در گفتوگو با میزان در مورد افزایش سهم سوابق تحصیلی در ورود به دانشگاه گفت: با افزایش سهم سوابق تحصیلی نقش آموزش و پرورش افزایش پیدا کرده و توجه دانش آموزان به دروس دبیرستانی خود که اساس تعلیم و تربیت از دید ما بر آن استوار است و کاملا منفک از آموزش عالی مورد تحلیل قرار میگیرد جلب خواهد شد.
وی ادامه داد : امروز به دلیل نقصی که وجود دارد دانش آموزان از پایه دهم شروع به آمادگی برای کنکور میکنند بنابراین دروس سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در نظام تربیت عمومی هر چقدر هم موثر باشد، اما از نظر دانش آموز خیلی محلی از اعراب ندارد و از دید خانواده هم مهم تلقی نمیشوند.
وی گفت: بنابراین اهداف یادگیری و تربیتی آنچنان که باید محقق نشده و مورد توجه قرار نمیگیرد چرا که دانش آموز تنها دغدغه تست زدن و آماده شدن برای کنکور را دارد.
کمرئی گفت: ما باید برای هر یک از سیستمهای آموزشی استقلال در نظر بگیریم و برای هر کدام اهدافی ترسیم کنیم چرا که نظام آموزش عمومی و آموزش عالی با هم متفاوت است. در دوره نظام آموزش عمومی لزوما نباید دانش آموز را برای ورود به دانشگاه تربیت کرد،چرا که در این سنین اساس آموزش بر پایه تعلیم و تربیت عمومی است.
وی در ادامه گفت: اتفاق مهم دیگری که با افزایش سهم سوابق تحصیلی خواهد افتاد این است که با این روند قدری به سمت جهت گیری عدالت محورانه حرکت خواهیم کرد و نقیصهای که تا پیش از این موجب شده بود که به واسطه تمکن مالی بالاتر برخی از دانش آموزان با حضور در دورههای آمادگی کنکور در رشتههای بالاتر قبول شوند قدری تلطیف شده و به عدالت نزدیک خواهیم شد، چرا که اجازه داده ایم این رقابتها در زمین نسبتا برابری فراهم شود.
معاون متوسطه اسبق آموزش و پرورش گفت:افزایش سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد موجب میشود که با توجه به جمعیت بالا و جغرافیای متنوع فرهنگی و اقتصادی در کشور یک زمین برابری در این خصوص ایجاد شود و آن ۴۰ درصد سهم کنکور عامل تمایز بخش دیگری است که میتواند همچنان اثر بخش باشد.
کمرئی گفت :با این همه نقیصههای کنکور را بر طرف نخواهد شد ،چرا که باز همچنان یک گرههایی داریم که بر نابرابریها دامن میزند و باید اصلاح شود، ولی در مجموع با توجه به آنچه هم اکنون در کشور وجود دارد افزایش سهم سوابق تحصیلی اتفاق مهمی در راستای رسیدن به عدالت آموزشی محسوب شده که با برخی از مکانیزمهای کنترلی دیگر میتواند اشکالات دیگر آن هم برطرف شود.
وی در پایان گفت: با افزایش سهم سوابق تحصیلی و کاهش تاثیر کنکور برای ورود به دانشگاه مسئولیت آموزش و پرورش نیز افزایش پیدا میکند چرا که مهمترین دستاورد آن افزایش جایگاه نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *