دانشگاهها آموزش حضوری را مدیریت کنند/انتظار بازگشت به آموزش حضوری صد درصد را نداریم
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر کسی انتظار ندارد که در ترم آینده صد درصد آموزش حضوری شود، تنها بحث ما مدیریت آموزش حضوری است.
خبرگزاری میزان -
علی خاکی صدیق در گفتوگو با میزان در پاسخ به اینکه چرا برخی از دانشگاهها از آموزش حضوری طفره میروند، گفت: در جلسهای که با حضور روسای دانشگاهها برگزار شد،تقریبا همه دانشگاهها برای آموزش حضوری اعلام آمادگی کرده اند،اگر چه که برخی از دانشگاهها همچنان دغدغه سلف و تامین خوابگاه را دارند، اما با برنامه ریزی و اولویت بندی می توان آن را مدیریت کرد .
وی ادامه داد: در حال حاضر مطالبه از دانشگاهها این نیست و در واقع کسی هم انتظار ندارد که در ترم آینده صد درصد آموزش حضوری شوند و مثل بهمن ۹۸ آموزش گسترده حضوری داشته باشند، تنها بحث ما مدیریت آموزش حضوری است.
خاکی صدیق گفت: حتی اگر همه امکانات هم موجود بود ما نباید برگردیم به آموزش قبل از کرونا، ما باید از زیر ساختهای آموزش الکترونیکی استفاده کنیم ومعنی و مفهوم آن این است که بخشی از درسها و یا بخشی از یک درس را به صورت الکترونیکی و با فناوریهای نوین ارائه کنیم با این کار میتوان اوضاع را مدیریت کرد.
وی ادامه داد: کاری که دانشگاهها باید انجام دهند این است که با برنامه ریزی صحیح تعداد دانشجویان حضوری در یک روز، یک هفته و حتی یک ماه را مدیریت کنند، البته این کاری است که در حال حاضر خیلی از دانشگاهها انجام میدهند.
وی در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات پیش روی دانشگاهها بنا به اذعان خودشان برای رفتن به سمت آموزش حضوری مشکلات بودجهای است گفت: اگر چنین دغدغههایی وجود دارد دانشگاهها باید عنوان کنند اگر چه که مشکلات بودجهای موضوع کلیدی است و همکاران اداری مالی ما نیز قول در مرتفع ساختن آن داده اند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که وزارت علوم چه برنامهای برای جبران افت تحصیلی دانشگاهها پیشنهاد میکند، گفت: برای جبران افت تحصیلی به آن معنا که به عقب برگردیم و دوباره تکرار کنیم برای ما امکان پذیر و مقدور نیست، کرونا موضوعی است که در جهان اتفاق افتاده است و تبعاتی داشته است، برخی جان و برخی سلامتی خود را از دست داده اند از این رو آسیبهایی نیز ممکن است به نظام آموزشی کشور وارد شده باشد.
خاکی صدیق ادامه داد: ما نباید به زحماتی که طی دو سال اساتید و دانشجویان کشیده اند خدشه وارد کنیم، همین که توانسته اند آموزش را سر پا نگه دارند باید قدر دان آنها باشیم.
وی ادامه داد: خیلی راحت بود که ما آموزش را تعطیل میکردیم، تصور کنید بعد از دوسال میخواستیم به آن بازگردیم، اما این کار را نکرده ایم، ما برای مدیریت اوضاع یک راه حلی را در پیش گرفته ایم که آن هم تبعاتی داشته و دارد، موضوع آموزش دردوران کرونا در همه جای دنیا مشکل زا شده است، اما باید تلاش کنیم که این تبعات را به حداقل برسانیم، مثلا میشود در آینده دورههای مهارت افزایی و مهارتی را برای دانشجویانی که در طول دوره کرونا نتوانسته اند به خوبی آموزش ببینند و یا حتی احساس ضعف میکنند را قرار داد، اما به هیچ وجه سیاست ما این نیست که برگردیم و مدرک و یا نمراتی را بخواهیم حذف، اصلاح و یا حتی نادیده بگیریم.
معاون آموزشی وزارت علوم در مورد الزامی بودن واکسیناسیون دانشجویان برای شرکت در آموزش حضوری گفت:دانشجویان در آموزش حضوری باید واکسینه شده باشند اگر هم دانشجویی به هر دلیلی نتوانسته واکسینه شود دانشگاه باید تست پی سی آر منفی از دانشجو درخواست کند.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر دانشجویان باید چند دز واکسن برای آموزش حضوری تزریق کرده باشند گفت: با اعلام ستاد کرونا دو دز واکسن برای آموزش حضوری کفایت میکند چرا که در حال حاضر با توجه به اینکه مهلت دریافت نوبت سوم واکسن برخی از دانشجویان با توجه به تاخیر در واکسیناسیون آنها نرسیده است مانعی برای آموزش حضوری وجود ندارد، اکنون در حدود ۹۰ درصد از دانشجویان ما واکسن دریافت کرده اند.
خاکی صدیق گفت: حتی اگر همه امکانات هم موجود بود ما نباید برگردیم به آموزش قبل از کرونا، ما باید از زیر ساختهای آموزش الکترونیکی استفاده کنیم ومعنی و مفهوم آن این است که بخشی از درسها و یا بخشی از یک درس را به صورت الکترونیکی و با فناوریهای نوین ارائه کنیم با این کار میتوان اوضاع را مدیریت کرد.
وی ادامه داد: کاری که دانشگاهها باید انجام دهند این است که با برنامه ریزی صحیح تعداد دانشجویان حضوری در یک روز، یک هفته و حتی یک ماه را مدیریت کنند، البته این کاری است که در حال حاضر خیلی از دانشگاهها انجام میدهند.
وی در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات پیش روی دانشگاهها بنا به اذعان خودشان برای رفتن به سمت آموزش حضوری مشکلات بودجهای است گفت: اگر چنین دغدغههایی وجود دارد دانشگاهها باید عنوان کنند اگر چه که مشکلات بودجهای موضوع کلیدی است و همکاران اداری مالی ما نیز قول در مرتفع ساختن آن داده اند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که وزارت علوم چه برنامهای برای جبران افت تحصیلی دانشگاهها پیشنهاد میکند، گفت: برای جبران افت تحصیلی به آن معنا که به عقب برگردیم و دوباره تکرار کنیم برای ما امکان پذیر و مقدور نیست، کرونا موضوعی است که در جهان اتفاق افتاده است و تبعاتی داشته است، برخی جان و برخی سلامتی خود را از دست داده اند از این رو آسیبهایی نیز ممکن است به نظام آموزشی کشور وارد شده باشد.
خاکی صدیق ادامه داد: ما نباید به زحماتی که طی دو سال اساتید و دانشجویان کشیده اند خدشه وارد کنیم، همین که توانسته اند آموزش را سر پا نگه دارند باید قدر دان آنها باشیم.
وی ادامه داد: خیلی راحت بود که ما آموزش را تعطیل میکردیم، تصور کنید بعد از دوسال میخواستیم به آن بازگردیم، اما این کار را نکرده ایم، ما برای مدیریت اوضاع یک راه حلی را در پیش گرفته ایم که آن هم تبعاتی داشته و دارد، موضوع آموزش دردوران کرونا در همه جای دنیا مشکل زا شده است، اما باید تلاش کنیم که این تبعات را به حداقل برسانیم، مثلا میشود در آینده دورههای مهارت افزایی و مهارتی را برای دانشجویانی که در طول دوره کرونا نتوانسته اند به خوبی آموزش ببینند و یا حتی احساس ضعف میکنند را قرار داد، اما به هیچ وجه سیاست ما این نیست که برگردیم و مدرک و یا نمراتی را بخواهیم حذف، اصلاح و یا حتی نادیده بگیریم.
معاون آموزشی وزارت علوم در مورد الزامی بودن واکسیناسیون دانشجویان برای شرکت در آموزش حضوری گفت:دانشجویان در آموزش حضوری باید واکسینه شده باشند اگر هم دانشجویی به هر دلیلی نتوانسته واکسینه شود دانشگاه باید تست پی سی آر منفی از دانشجو درخواست کند.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر دانشجویان باید چند دز واکسن برای آموزش حضوری تزریق کرده باشند گفت: با اعلام ستاد کرونا دو دز واکسن برای آموزش حضوری کفایت میکند چرا که در حال حاضر با توجه به اینکه مهلت دریافت نوبت سوم واکسن برخی از دانشجویان با توجه به تاخیر در واکسیناسیون آنها نرسیده است مانعی برای آموزش حضوری وجود ندارد، اکنون در حدود ۹۰ درصد از دانشجویان ما واکسن دریافت کرده اند.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام /
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *