رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران: باید نحوه تامین بودجه شهرداری روشن شود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: وقتی درآمد سی و هفت میلیاردی تبدیل به درآمد پنجاه و شش میلیاردی میشود باید بدانیم که این مبالغ از کجا تامین میشود و آیا این یک درآمد واقعی هست یا نیست. ما این موضوع را در شورای شهر بررسی خواهیم کرد.
خبرگزاری میزان -
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در رابطه با رایزنیها با کمیسیون انرژی برای اختصاص بیست درصد از اختلاف نرخ بنزین برای بهره گیری در توسعه و بهسازی حمل و نقل شهری تهران گفت: این موضوع در حد یک پیشنهاد بوده است. هنوز باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این مساله در مجلس شورای اسلامی به تصویب میرسد یا نه. البته همه این موضوعات برای ما مطرح هستند. در حوزه ارزش افزوده هم تلاشهای زیادی شد تا پیشنهاد دولت مبنی بر واگذاری بخشی از توزیع آن به وزارت کشور انجام نشود. اگر این موضوع در مجلس به تصویب نرسد کمک خوبی به شهرداریها خواهد شد. یا در موضوع تهاتر سه جانبه بین دولت، شهرداریها و بانکها که اگر به تصویب برسد یک نکته مثبتی است که اتفاق خواهد افتاد. یا در موضوع اوراق مشارکت که پنجاه درصد سود و اصلش را در گذشته دولت تضمین میکرد. اما حالا این شیوه کنار گذاشته شده که اگر دوباره به همان روش عمل بشود کمک مطلوبی برای شهرداری خواهد بود.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص شرایط پایتخت در سال آینده با توجه به انقباضی بودن بودجه و منع استقراض از بانک مرکزی به میزان گفت: واقعیت این است که فعلا فقط رقم کلی بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اعلام شده و ما هنوز در جریان جزییات آن نیستیم. لایحه بودجه هم تازه به شورای شهر تقدیم شده و از حالا کار ما شروع شده است. ما جلساتی در کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیونهای تخصصی داریم و دعوت از بخشهای مختلف شهرداری در دستور کار است که بیایند و توضیح بدهند و برای ما تبیین کنند تا ببینیم این عدد و رقمهایی که در لایحه بودجه گنجانده شده از کجا آمده است.
وی ادامه داد: بالاخره وقتی درآمد سی و هفت میلیاردی تبدیل به درآمد پنجاه و شش میلیاردی میشود باید بدانیم که این مبالغ از کجا تامین میشود و آیا این یک درآمد واقعی هست یا نیست. ما این موضوع را در شورای شهر بررسی خواهیم کرد. الان دو نظر در این مورد وجود دارد. یکی اینکه عدهای میگویند افزایش بودجه خیلی زیاد بوده و قابل تحقق نخواهد بود. نظر دیگر هم این است که، چون این اولین بودجه در دوره مدیریت شهری جدید محسوب میشود و با توجه به برنامهها و اقدامهایی که در دست انجام است یا طرحهای جدیدی که در حوزه شهرسازی وجود دارد مبالغ این بودجه قابل وصول است. طبق این دیدگاه دوم اصلا در ابتدای این دوره مدیریتی باید یک حرکت جهشی و عظیم برای تهران انجام بشود. اما هر دوی این دیدگاهها باید در کمیسیونها بررسی بشود و ما ببینیم کدام یک از اینها به واقعیت نزدیکتر است و در این مورد تصمیم گیری کنیم.
بیشتر بخوانید:
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در رابطه با رایزنیها با کمیسیون انرژی برای اختصاص بیست درصد از اختلاف نرخ بنزین برای بهره گیری در توسعه و بهسازی حمل و نقل شهری تهران گفت: این موضوع در حد یک پیشنهاد بوده است. هنوز باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این مساله در مجلس شورای اسلامی به تصویب میرسد یا نه. البته همه این موضوعات برای ما مطرح هستند. در حوزه ارزش افزوده هم تلاشهای زیادی شد تا پیشنهاد دولت مبنی بر واگذاری بخشی از توزیع آن به وزارت کشور انجام نشود. اگر این موضوع در مجلس به تصویب نرسد کمک خوبی به شهرداریها خواهد شد. یا در موضوع تهاتر سه جانبه بین دولت، شهرداریها و بانکها که اگر به تصویب برسد یک نکته مثبتی است که اتفاق خواهد افتاد. یا در موضوع اوراق مشارکت که پنجاه درصد سود و اصلش را در گذشته دولت تضمین میکرد. اما حالا این شیوه کنار گذاشته شده که اگر دوباره به همان روش عمل بشود کمک مطلوبی برای شهرداری خواهد بود.
آخوندی یادآور شد: اینها مواردی است که برای عملی شدنشان باید منتظر بمانیم و ببینیم که بودجه کل کشور چگونه تنظیم و نهایی میشود و سهم شهرداری به چه صورتی خواهد بود. اما در حوزه خود شهرداری الان وظیفه ما در شورای شهر و کمیسیون برنامه و بودجه این است که بودجه را با واقعیتها مطابقت بدهیم. یعنی با برنامههایی که از طرف شهرداری ارائه شده تطبیق بدهیم و ببینیم چه مقدار از آن واقعی و تحقق پذیر است تا بر آن اساس تصمیم گیری کنیم که درآمدهای ما چقدر میتواند باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *