در هیچ کجای دنیا شهرداریها وابسته به دولتها نیستند
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: امروز قانونی در مجلس در حال دنبال شدن است که در بحث مدیریت شهری و درآمدهای پایدار نقطه نظرات و راهکارهایی مطرح شده، ولی هنوز به مرحلهای جدی در تصمیم گیری نرسیده است.
خبرگزاری میزان -
تشکری هاشمی در پاسخ به اینکه آیا شهرداری تهران هم مانند شهرداریهای بعضی کشورهای دیگر که توانسته اند بند ناف وابستگی به منابع مالی دولتی را قطع کرده و به خودکفایی مالی برسند میتواند به چنان نقطهای برسد گفت: در بعضی از شهرهای دنیا که ما شاهد هستیم شهرداریها از استقلال نسبی برخوردار هستند بسیاری از درآمدهایی که در شهر تولید میشود متعلق به شهرداری هاست. یعنی این طور نیست که همهء درآمدهای ملی به خزانهء دولت برود و شهرداریها یارانه بگیر دولت هایشان بشوند. درواقع در آن نقاط از دنیا شرایط به این شکل نیست که همهء ثروتی که در شهر تولید میشود متعلق به دولت باشد و شهرداریها دنبال راه دیگری برای کسب درآمد باشند. چنین چیزی منطقی نیست و در هیچ کجای دنیا مدیران شهری با این سبک و سیاق دنبال حل مسائلشان نرفته اند. در آن کشورها درآمدهایی که در بخشهای مختلف کشور تولید میشود در هر شهری در اختیار همان شهر قرار میگیرد و به نوعی شهرداریها از یک درآمد مناسبی برخوردار هستند.
سیدجعفر تشکری هاشمی تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران دربارهء سمت و سوی ادارهء پایتخت درصورت قطعیت یافتن کاهش سهم شهرداری تهران از بودجهء ۱۴۰۱ دولت به میزان گفت: با این پیش فرض که تحول مهمی در بودجهء ملی پیش نیاید و اینکه تغییرات محسوس نباشد ما چند اقدام را در شورای شهر و شهرداری تهران دنبال خواهیم کرد. اولین مساله اینکه در شهرداری تهران روی پروژههای اولویت دار تمرکز خواهد شد. به طور مشخص اول از همه در بحث نگهداشت اقدام خواهد شد. در حوزهء حمل و نقل عمومی نگهداشت به اقدامهایی نظیر تعمیرات، نگهداری و بروزرسانی سامانهها اطلاق میشود که این نخستین اولویت ما خواهد بود.
وی ادامه داد: اولویت دوم ما در حوزهء حمل و نقل، تکمیل کارهای ناتمام و اقدامهایی است که در گذشته شروع شده و با یک پیشرفت قابل توجه و با یک هزینهء اندک میتواند به خدمت مردم دربیاید. مثل خطوط شش و هفت متروی تهران که میتوانیم با یک هزینهء اندک این خطوط را وارد مدار بکنیم. گام سوم در اولویتهای مدیریت شهری تهران به پروژههای توسعهای بر میگردد. یعنی توسعهء ناوگان در مترو، در اتوبوسرانی و یا حتی در شبکه بزرگراهی پایتخت که در آنجا هم چند پروژهء عمرانی داریم که متناسب با منابع مالی خواهد بود. ما سعی میکنیم بر اساس اولویتها منابع مالی شهرداری را به کارهای اساسی اختصاص بدهیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: موضوع دومی که به موازات این اولویت بندیها خواهیم داشت این است که ما به دنبال این خواهیم بود تا از منابعی بتوانیم به صورت غیر مستقیم استفاده بکنیم. مانند استفاده از صندوق توسعهء ملی یا امکان تهاتر نفت با کالاهای مورد نیاز که ما تلاش داریم تا این موضوع را از طریق دولت پیگیری کنیم. ما درصدد این هستیم تا بتوانیم از این ظرفیتها برای شهر تهران استفاده کنیم. موضوع سومی که ما به آن اهتمام داریم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای مشارکت در پروژههای شهری است. این موضوع را هم ما به عنوان یک راهکار دنبال خواهیم کرد و به شهرداری اجازه خواهیم داد تا این پروژههای مشارکتی را دنبال کند. به خصوص ما باید بر روی بودجهء غیرنقد شهرداری تهران تاکید بیشتری داشته باشیم. حداقل در سال ۱۴۰۰ آنچه که ما دیدیم سهم بودجهء غیرنقدی شهرداری خیلی رقیق بوده است. ما در تلاش هستیم تا این مورد را هم تقویت کنیم.
بیشتر بخوانید:
تشکری هاشمی در پاسخ به اینکه آیا شهرداری تهران هم مانند شهرداریهای بعضی کشورهای دیگر که توانسته اند بند ناف وابستگی به منابع مالی دولتی را قطع کرده و به خودکفایی مالی برسند میتواند به چنان نقطهای برسد گفت: در بعضی از شهرهای دنیا که ما شاهد هستیم شهرداریها از استقلال نسبی برخوردار هستند بسیاری از درآمدهایی که در شهر تولید میشود متعلق به شهرداری هاست. یعنی این طور نیست که همهء درآمدهای ملی به خزانهء دولت برود و شهرداریها یارانه بگیر دولت هایشان بشوند. درواقع در آن نقاط از دنیا شرایط به این شکل نیست که همهء ثروتی که در شهر تولید میشود متعلق به دولت باشد و شهرداریها دنبال راه دیگری برای کسب درآمد باشند. چنین چیزی منطقی نیست و در هیچ کجای دنیا مدیران شهری با این سبک و سیاق دنبال حل مسائلشان نرفته اند. در آن کشورها درآمدهایی که در بخشهای مختلف کشور تولید میشود در هر شهری در اختیار همان شهر قرار میگیرد و به نوعی شهرداریها از یک درآمد مناسبی برخوردار هستند.
وی افزود: این درواقع همان درآمد پایدار شهری است که ما مشغول پیگیری کردنش هستیم. ولی در کشور ما شهرها از استقلال برخوردار نیستند. در کشور ما چه آن دستگاههایی که تولید ثروت میکنند و چه آن دستگاههایی که فقط تولید هزینه میکنند به طور مستقیم در سلسله مراتب وزارتخانههای خودشان و دولت قرار دارند. میتوانم بگویم با تجمیع عوارض حتی همان عوارض خردی که شهرداریها در گذشتهها میگرفتند هم امروز محدود شده و سهم درآمدهای شهرداری از این جهت هم باز رقیقتر شده است. امروز قانونی در مجلس در حال دنبال شدن است که در بحث مدیریت شهری و درآمدهای پایدار نقطه نظرات و راهکارهایی مطرح شده، ولی هنوز به مرحلهای جدی در تصمیم گیری نرسیده است. امیدواریم این مصوبه به گونهای باشد که بتواند تحول لازم را در شهرداریهای کشورمان به وجود بیاورد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *