عمده دلایل افت تحصیلی دانش آموزان با آموزش مجازی چیست؟
عضو پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش گفت: فقدان کادر آموزشی آموزش دیده و خانوادههایی که در این زمینه از آگاهی لازمی برخوردار باشند و یا حتی در مورد الزامات آن توجیه شده باشند سبب شده است تا بیشترین افت تحصیلی را در دوران بحران کرونا با آموزش مجازی در کشور تجربه کنیم.
خبرگزاری میزان -
وی ادامه داد: تا پیش از این هیچ دوره ضمن خدمتی ویژه آموزشهای مجازی و شیوه های تدریس مجازی به شکلی گسترده برای فرهنگیان برگزار نشده بود و برخلاف بسیاری از کشورها که بیش از ۵۰ درصد از مفاهیم و مباحث آموزشی را در شبکههای مجازی دنبال میکنند آشنایی مناسبی در این زمینه وجود نداشته است.
بهراد گفت: نظام آموزشی در سالهای قبل دورههایی ویژه تربیت معلمان و سرمایه گذاری بر روی آموزش مجازی نداشته است از این رو با مواجه دفعی و بدون آموزش کادر آموزشی با آموزش مجازی دانش آموزان نیز آسیبهای زیادی دیده اند.
وی اضافه کرد: کادر آموزشی ما مهارت و دانش لازم را در زمینه آموزش در فضای مجازی را نداشتهاست اما باید بدانیم زمانیکه شما مجبور میشوید یک شیفتی در آموزش ایجاد کنید نیاز هست تا اولویتهای آن فضا و اقتضائات آن را نیز بدانید تا با اعتماد به نفس بالاتری بتوانید در آن ظاهر شوید.
بهراد گفت: علاوه بر کادر آموزشی بسیاری از خانوادههای ما نیز سواد دیجیتال برای نحوه مواجه و کمک به دانش آموزان در این فضا را نداشتهاند و در این دوره دچار استیصال شده اند چرا که جمعیت وسیعی از دانش آموزان کشور در مناطق نابرخوردار هستند و عملاً با توجه به سطح اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی این خانواده میتوان دریافت که رابطه مثبتی میان افت تحصیلی دانش آموزان و عدم آشنایی با الزامات و مهارتهای دیجیتالی کادر آموزشی و اولیا وجود داشته است.
وی گفت: چرا که اگر این آموزش و آگاهی از جانب برخی از خانوادهها وجود داشت فاصله زیادی میان آموزش مجازی و آموزش حضوری در تحقق اهداف یادگیری حاصل نمیشد.
وی در پایان گفت: از این رو بیشترین آسیب و افت تحصیلی متوجه دانش آموزانی شده است که نه تنها دسترسی مطلوب به سخت افزارهای آموزشی را نداشته اند بلکه در خانوادههایی هستند که سواد لازمی برای کمک و راهنمایی به این دانش آموزان و پر کردن خلاهای آموزشی حاصل از آن را نداشته اند ، از این رو معضلاتی، چون فقدان کادر آموزشی آموزش دیده و خانوادههایی که در این زمینه از آگاهی لازمی برخواردار باشند و یا حتی در مورد الزامات آن توجیه شده باشند سبب شده است تا بیشترین افت تحصیلی را در دوران بحران کرونا در کشور تجربه کنیم.
بهنام بهراد در گفتوگو با میزان در مورد افت تحصیلی ایجاد شده در دوران آموزش مجازی در کشور گفت: عوامل زیادی در افت تحصیلی دانش آموزان دخیل است که از جمله میتوان به آماده نبودن نظام آموزشی و همچنین عدم آشنایی کادر آموزشی پلتفرمهای آموزشی تا پیش از بحران کرونا اشاره کرد.
وی ادامه داد: تا پیش از این هیچ دوره ضمن خدمتی ویژه آموزشهای مجازی و شیوه های تدریس مجازی به شکلی گسترده برای فرهنگیان برگزار نشده بود و برخلاف بسیاری از کشورها که بیش از ۵۰ درصد از مفاهیم و مباحث آموزشی را در شبکههای مجازی دنبال میکنند آشنایی مناسبی در این زمینه وجود نداشته است.
بهراد گفت: نظام آموزشی در سالهای قبل دورههایی ویژه تربیت معلمان و سرمایه گذاری بر روی آموزش مجازی نداشته است از این رو با مواجه دفعی و بدون آموزش کادر آموزشی با آموزش مجازی دانش آموزان نیز آسیبهای زیادی دیده اند.
وی اضافه کرد: کادر آموزشی ما مهارت و دانش لازم را در زمینه آموزش در فضای مجازی را نداشتهاست اما باید بدانیم زمانیکه شما مجبور میشوید یک شیفتی در آموزش ایجاد کنید نیاز هست تا اولویتهای آن فضا و اقتضائات آن را نیز بدانید تا با اعتماد به نفس بالاتری بتوانید در آن ظاهر شوید.
بهراد گفت: علاوه بر کادر آموزشی بسیاری از خانوادههای ما نیز سواد دیجیتال برای نحوه مواجه و کمک به دانش آموزان در این فضا را نداشتهاند و در این دوره دچار استیصال شده اند چرا که جمعیت وسیعی از دانش آموزان کشور در مناطق نابرخوردار هستند و عملاً با توجه به سطح اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی این خانواده میتوان دریافت که رابطه مثبتی میان افت تحصیلی دانش آموزان و عدم آشنایی با الزامات و مهارتهای دیجیتالی کادر آموزشی و اولیا وجود داشته است.
وی گفت: چرا که اگر این آموزش و آگاهی از جانب برخی از خانوادهها وجود داشت فاصله زیادی میان آموزش مجازی و آموزش حضوری در تحقق اهداف یادگیری حاصل نمیشد.
وی در پایان گفت: از این رو بیشترین آسیب و افت تحصیلی متوجه دانش آموزانی شده است که نه تنها دسترسی مطلوب به سخت افزارهای آموزشی را نداشته اند بلکه در خانوادههایی هستند که سواد لازمی برای کمک و راهنمایی به این دانش آموزان و پر کردن خلاهای آموزشی حاصل از آن را نداشته اند ، از این رو معضلاتی، چون فقدان کادر آموزشی آموزش دیده و خانوادههایی که در این زمینه از آگاهی لازمی برخواردار باشند و یا حتی در مورد الزامات آن توجیه شده باشند سبب شده است تا بیشترین افت تحصیلی را در دوران بحران کرونا در کشور تجربه کنیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *