سال ۲۰۲۱ سالی سخت و پرحادثه برای آمریکا

3:15 - 12 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۹۱۹
آمریکا در سال ۲۰۲۱ با بسیاری از مشکلات و سختی‌ها در زمینه‌های مختلف روبرو بوده است.

- سال میلادی که گذشت ترکیبی از شکست‌ها در واشنگتن رخ داد؛ جایی که قانون‌گذاران با همه چیز از یک بیماری همه‌گیر مرگبار گرفته تا حمله به «دموکراسی»، دست و پنجه نرم کردند.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از سخنرانی مراسم تحلیف خود برای دعوت به اتحاد استفاده کرد، اختلاف تقریباً در تمام جنبه‌های سیاست آمریکا رخ داده است.

ششم ژانویه

تنها شش روز پس از آغاز سال ۲۰۲۱، شورش کنگره، این سال را در سیاست آمریکا تعریف کرد.

حمله بی‌سابقه به «دموکراسی»، که با هدف جلوگیری از تلاش اعضای کنگره برای تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آغاز شد، با پخش مستقیم صحنه‌های خشونت‌آمیز از حمله شورشیان به افسران پلیس و تخریب بخش‌هایی از ساختمان کنگره در سراسر این کشور، توجه همگان را به خود جلب کرد.

هرج و مرج متعاقب آن به کشته شدن چندین نفر در روز حمله یا اندکی پس از آن منجر شد، در حالی که چند افسر پلیسی که در جریان حمله به کنگره برای حفاظت از کنگره حضور داشتند، بعداً با خودکشی جان خود را از دست دادند.

بیش از ۷۰۰ نفر توسط وزارت دادگستری آمریکا در ارتباط با شورش متهم شده‎اند.

با این حال، جمهوریخواهان کنگره بار‌ها این حمله را کم اهمیت جلوه داده‌اند و تا حد زیادی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، وفادار مانده‌اند.

همه گیری ویروس کرونا

همه گیری ویروس کرونا تقریباً بر تمام جنبه‌های زندگی مردم آمریکا تأثیر گذاشته است.

وعده‌ای که در اوایل سال کمپین واکسیناسیون آمریکا را احاطه کرد، با سویه‌های مهیب تری از کرونا مواجه شد که هر گونه امیدی را برای عبور سریع از ویروسی که بیش از ۸۲۰ هزار نفر را در این کشور کشته است، از بین برد.

بحران آب و هوایی

بحران آب و هوا در سال ۲۰۲۱ تلفات فاجعه‌باری را در سراسر جهان به همراه داشت و پیامد‌های حاد آن در آمریکا هم مشاهده شد.

در حالی که آمریکا در ماه فوریه رسماً به توافق بین‌المللی برای محدود کردن گرمایش جهانی موسوم به توافق پاریس ملحق شد، وعده‌ها تا حد زیادی در سال ۲۰۲۱ عملی نشد.

کارشناسان اکنون هشدار می‌دهند که زمین در مسیر گرمایش ۲.۴ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن است، که بسیار فراتر از آستانه بحرانی ۱.۵ درجه‌ای است که دانشمندان درباره آن هشدار داده بودند.

بلایای سال گذشته نشان می‌دهد که بحران آب و هوا در حال تشدید است.

خروج از افغانستان

سال ۲۰۲۱ همچنین پایانی مرگبار برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا به ارمغان آورد.

تقریباً ۲۰ سال پس از حمله آمریکا به افغانستان به منظور انتقام از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله به القاعده و طالبان که میزبان اسامه بن لادن بودند، یک دولت دیگر آمریکا کشور افغانستان را تحت کنترل طالبان ترک کرد.

تصاویری از افرادی که تلاش می‌کردند با تجمع در بیرون دروازه‌های فرودگاه کابل فرار کنند، همراه با تصاویری از داخل هواپیما‌های نظامی آمریکایی مملو از افرادی که قصد خروج از کشور را داشتند، در ماه آگوست در سراسر جهان پخش شد.

۱۳ نظامی آمریکایی در یک حمله در خارج از دروازه‌های فرودگاه کشته شدند و بیش از ۱۷۰ نفر از افراد دیگر نیز در این انفجار انتحاری جان باختند.


برچسب ها: آمریکا جو بایدن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *