واکسینه نشده‌ها عامل افزایش انتقال کرونا و بروز سویه‌های جدید

13:21 - 04 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۲۵۵
افراد واکسینه نشده در حالی که جهان در هراس موج جدید شیوع با سویه اومیکرون کرونا در فصل زمستان به سر می‌برد، مخاطراتی جدی برای سلامت عمومی هستند.
افرادی که هنوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‎اند، مخاطرات زیادی را متوجه دیگران می‌کنند.
 
این در حالی است که جهان در تقریبا ۲ سال گذشته مرگ حدود ۵.۵ میلیون نفر و ابتلای بیش از ۲۷۰ میلیون نفر را در کشور‌های مختلف ثبت کرده است.
 
به گزارش «channelnewsasia»، کارشناسان بهداشت و دانشمندان بر این باورند که افراد واکسینه نشده علاوه بر این این با ریسک بالاتر ابتلا به انواع سویه‌های ویروس کرونا به ویژه سویه سریع الانتقال «اومیکرون» مواجهند، می‌توانند بروز سویه‌های دیگر ویروس را تسهیل کنند.
 
ویروس «کووید -۱۹»، به عنوان عامل بحران بهداشتی بزرگ جهان، از انسان‌ها برای تکثیر و جهش استفاده می‌کند.
 
این ویروس از نوع «آر ان اِی» است که هنگام کپی کردن ژنوم خود در بدن میزبان دچار اشتباه شده و جهش می‌یابند.
 
دلیل این امر آن است که جهش ویروس‌ها با سرعت انتقال افزایش می‌یابد و هرچه ویروسی سریع‌تر و گسترده‌تر منتقل شود، بیشتر و مهلک‌تر جهش می‌یابد.
 
جمعیت‌های واکسینه نشده به دلیل حفاظت و مصونیت کمتر در برابر ویروس «کووید ۱۹»، فرصت تکثیر بیشتری به این ویروس می‌دهند.
 
این در حالی است که افراد واکسینه شده از سطح بالایی از ایمنی برخوردارند و محیط خصمانه تری برای تکثیر ویروس ایجاد می‌کنند.
نرخ بالاتر تکثیر ویروس در افراد واکسینه نشده به احتمال زیاد منجر به جهش‌های احتمالی بیشتر ویروس می‌شود و در نتیجه تعداد بیشتری از سویه‌ها در افراد واکسینه نشده نسبت به افراد واکسینه شده ظاهر می‌شود.
 
سویه‌های تولید شده توسط افراد واکسینه نشده می‌تواند به افراد واکسینه شده سرایت کند؛ سویه‌هایی که می‌توانند بر ایمنی افراد واکسینه شده غلبه کنند، نیز می‌توانند از این طریق ظاهر شوند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *