معلم مهمترین عنصر در پیاده سازی سند تحول بنیادین است
- یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا، اظهار کرد: ارکان تعلیم و تربیت در اسناد تحولی آموزش و پرورش به ۴ بخش تقسیم میشود که شامل خانواده، حکومت، رسانه و نهادها و سازمانهای غیردولتی است.
وی گفت:با توجه به این موضوع یعنی رسانه جایگاه ویژه دارد؛ هر جا رسانه به کمک ارزشها یا ضد ارزشها آمد، آن جامعه ارزشمند یا ضد ارزش میشود.
وی ادامه داد:هرجا رسانه ضعفی دید باید منتقدانه و مشفقانه بیان کند. تفاوت نظام تعلیم و تربیت با سایر دستگاهها این است که رسانه جزو ارکان آنها نیامده است.
نوری ادامه داد: باید ساحتهای ششگانه را مستقر کنیم تا به اهداف عالیه که یکی از آنها کارآفرینی و اشتغال است برسیم. باید از نظام تک ساحتی عبور و به نظام تعلیم و تربیت چندساحتی برسیم. اگر رشتههای هنرستانها خوب انتخاب شوند مطمئنا تعداد بسیاری جذب بازار کار میشوند. ایجاد سواد، نه سواد اسمی و عملکردی بلکه سواد چندبعدی بسیار حائز اهمیت است و نظام آموزش و پرورش باید این هجرت را داشته باشد که قطعا برای آن برنامه داریم. همکاران ما قبلا این مسیر را شروع کرده اند که کند بوده و باید آن را با سرعت بیشتر و راهکارهای دیگری طی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم مهمترین عنصر در پیاده سازی تحول بنیادین است و باید او را خوب دید و خوب به او رسیدگی کرد، گفت: طبق پژوهشی، کار مفید معلمین در سال ۸۲ بالاترین کار مفید در میان کارمندان دولت بوده است. معلمان در دوران کرونا بسیار خوب کار کردند و بوسه بر دست آنها از سوی، چون منی فرض و لازم است.
وی ادامه داد:چندین جلسه با نهادهای درونی و بیرونی برگزار شده است و قطعا برای حاکمیت و استقرار عدالت باید تلاش بسیاری انجام شود. مجوز اولیه بیش از ۳۴ هزار استخدام را گرفتهایم که در مناطق مرزی، عشایری و مناطقی که مدتهاست به علت عدم استقرار توزیعی و ترمیمی در این وضعیت هستند، بتوانیم جذب نیرو داشته باشیم. در بودجه امسال سرانه آن بخشها را جدی دیدهایم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه بندی معلمان اظهار کرد: گفته شده بود معلم در رتبههای یک تا پنج قرار بگیرد که خیلی خشک بودند، اما اکنون در رتبههای مربی تا استاد معلم قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه نقش بخش سوم اقتصاد که اقتصاد وقف، خیریه، داوطلبانه و مردمی است باید جدی دیده شود که برای آن برنامه داریم گفت: بیش از ۱۰ جلسه با خیرین داشتهام. باید خیرین را به سمت مناطق لازم التوجه بیشتر سوق دهیم. با نهادهای درونی و بیرونی برگزار شده است و قطعا برای حاکمیت و استقرار عدالت باید تلاش بسیاری انجام شود. مجوز اولیه بیش از ۳۴ هزار استخدام را گرفتهایم که در مناطق مرزی، عشایری و مناطقی که مدتهاست به علت عدم استقرار توزیعی و ترمیمی در این وضعیت هستند، بتوانیم جذب نیرو داشته باشیم. در بودجه امسال سرانه آن بخشها را جدی دیدهایم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه بندی معلمان اظهار کرد: گفته شده بود معلم در رتبههای یک تا پنج قرار بگیرد که خیلی خشک بودند، اما اکنون در رتبههای مربی تا استاد معلم قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه نقش بخش سوم اقتصاد که اقتصاد وقف، خیریه، داوطلبانه و مردمی است باید جدی دیده شود که برای آن برنامه داریم گفت: بیش از ۱۰ جلسه با خیرین داشتهام. باید خیرین را به سمت مناطق لازم التوجه بیشتر سوق دهیم.
این نشست به منظور تبیین برنامههای تحولی وزیر آموزش و پرورش و پاسخ به سؤالات خبرنگاران برگزار شده است.