نیازی: نبود تبلیغات مخاطبان را از کتب فاخر دور نگه میدارد
یحیی نیازی در گفتوگو با پیرامون عملکرد برخی از ناشران گفت: تبلیغات بخش عمده و مهمترین بخش پس از چاپ کتاب محسوب میشود، در حالیکه بسیاری از ناشران این نکته مهم را به فراموشی سپرده و تبلیغات و همچنین توزیع کتابها را از اولویت فعالیتهای خود خارج کردند.
وی در همین راستا ادامه داد: اگر امروز سرانه مطالعه کاهش پیدا کرده به خاطر این مهم است که بسیاری از کتابهای مستند و پژوهش محور به مخاطب معرفی نمیشود و مخاطب از وجود آنان آگاهی نمییابد در عین حال کتابهای در دسترس ظاهرا چنگی به دل نمیزند و نمیتواند رضایت مخاطبان را بر آورده کند این مهم در کنار افزایش قیمت کتاب زمینه را برای کاهش سرانه مطالعه فراهم کرده است.
نیازی تاکید کرد: تبلیغات برای معرفی کتابها بسیار مهم است، زیرا مخاطبان را از وجود کتابها در حوزههای مختلف و با موضوعات متنوع آگاه میسازد، برای این مهم حتی رویکردهای همانند رونمایی از کتابها نیز مهم و تاثیر گذار است، برگزاری جلسات نقد و بررسی نیز میتواند نظر خوانندگان کتاب را جلب کند و در عین حال شرایط را برای باز نویسی بهتر کتابها فراهم کند، با این حال کمتر انتشاراتی به انجام چنین فعالیتهای تن میدهد و این امر زمینه را برای پنهان ماندن کتابهای ارزنده از دید مخاطبان و دوستداران کتاب فراهم میکند، شاید اگر انتشاراتیها توجه بیشتری به برگزاری جلسات نقد کتابها داشتند میتوانستند در معرفی کتابهای منتشر شده بسیار موفقتر عمل کنند.
وی انتقادی به انتشاراتیهای دولتی داشت و افزود: در انتشاراتیهای خصوصی وقتی کتابی به مرحله انتشار میرسد همه توان خود را برای فروش معرفی و رونمایی از کتاب انجام میدهند، زیرا هرچه فروش بالاتر باشد بازگشت سرمایه با سرعت بیشتری همراه خواهد بود لذا انتشاراتیها توان خود را برای معرفی کتابها بکار میگیرند، بدین ترتیب یک کتاب زودتر به چرخه تولید و توزیع راه مییابد، اما در انتشاراتیهای دولتی چنین روندی دیده نمیشود رویه فعالیتهای آنان عموما فشل عمل کرده و کتابها عموما پس از چاپ به حال خود رها میشوند و معرفی درستی پیرامون کتابها شکل نمیگیرد.
نویسنده کتاب «جاده استراتژی فاو بصره» تصریح کرد: با نبود تبلیغات مناسب نخبگان نمیتوانند از کتابهای پژوهش محور به عنوان حلقههای مفقوده در بخشهای مختلف استفاده کنند، در صورتی که وقتی کتابها به خوبی برای مخاطبان معرفی نمیشوند کسی از وجود چنین کتابهایی مطلع نبوده و در عین حال کتاب نیز به خوبی در چرخه توزیع قرار نمیگیرد.
وی پیرامون کتابهای ارزشمند که مورد بیمهری قرار میگیرند اظهار کرد: تعداد کتابهایی که ارزشمند بوده ولی دیده نمیشوند فراوان است، این کتابها نه تنها حقوق مادی بلکه حقوق معنویشان رعایت نمیشود و این امر بسیار تاسف آور است، در چنین شرایط نه تنها پژوهشگر دلسرد شده بلکه ادامه فعالیت را بیهوده میداند و در دراز مدت خبری از کتابهای مستند و پژوهش محور نخواهد بود این روندی است که علاوه بر کاهش سرانه مطالعه صدمات جبران ناپذیری را به تولید کتاب خوب وارد خواهد کرد.
نیازی بار دیگر معرفی کتاب را مهم دانست و خاطر نشان کرد: برگزاری جلسات نقد و بررسی زمینه را برای معرفی و بازنگری در کتابهای مستند فراهم کرده و باعث تولید کتابهای ارزنده خواهد شد، این نوع کتابها بیشتر دیده شده و کنجکاوی مخاطب را بر میانگیزد خصوصا در مورد کتابهای دفاع مقدس که کسب اطلاعات در مورد آنها یکی از نیازهای ضروری جامعه جوان است و باید در نظر داشت که تبلیغات دشمنان در جهت ایجاد شبهه انگیزی برای نسل جوان با شدت و قدرت بسیاری انجام میشود، اما وقتی که کتابهای پژوهش محور و مستند به نسل جوان ارائه شود قطعاً این تلاشها با شکست روبرو خواهد شد.