ترکیب جسورانه برای هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر/ باتجربه‌ها گرد هم آمدند

23:20 - 11 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۸۷۷۷
کمتر از ۲ ماه تا برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است و در تمامی سال‌های برگزاری جشنواره، مدیران فرهنگی و اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره به دنبال این بوده اند که فیلم‌های شاخص جزو فیلم‌های حاضر در جشنواره باشند.

- کمتر از ۲ ماه تا برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است و در تمامی سال‌های برگزاری جشنواره، مدیران فرهنگی و اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره به دنبال این بوده اند که فیلم‌های شاخص جزو فیلم‌های حاضر در جشنواره باشند.

یکی از محوری‌ترین بخش‌های جشنواره، معرفی اعضای هیات انتخاب است. این بخش که نقش مهمی در جشنواره فجر دارد، آغازگر مرحله جدی و حساس هر دوره است. آنچه که مسلم است مهم‌ترین ملاک‌های سیاست گذاران جشنواره برای معرفی هیات انتخاب، باید حضور افراد متخصص، ترکیبی از آدم‌های اندیشه ورز و علمی، بهره مندی از سینماگر زن و اهالی پیشکسوت و باتجربه سینما باشد.

قطعاً هر فیلمی که در جشنواره فجر به عنوان ویترین سینمای ایران حاضر شود می‌تواند نتیجه سال آینده سینما را رقم بزند و از این رو هوشمندی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر برای راهیابی آثار به این جشنواره بسیار مهم و تأثیرگذار است.

هر سال با اعلام ترکیب هیات انتخاب یا داوران جشنواره فیلم فجر شاهد برخی انتقادات از سوی اهالی سینما هستیم و معتقدند که هیات انتخاب باید بدور از نگاه سلیقه‌ای و باند بازی فیلم‌ها را انتخاب کنند. واضح است که متولیان امر برای انتخاب این افراد همه سلایق را مدنظر قرار دادند و اعضای هیأت انتخاب هم همگی از اهالی سینما هستند و نسبت به سینما آگاهی کافی دارند و براساس تخصص و دانش سینمایی و با آگاهی کامل، فیلم‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

امسال بهروز افخمی (نویسنده و کارگردان)، اسماعیل بنی اردلان (مدرس)، پوران درخشنده (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)، حسین زندباف (کارگردان، تهیه‌کننده و تدوینگر)، مجید شاه حسینی (پژوهشگر و مدرس)، اسفندیار شهیدی (فیلمبردار و کارگردان) و محمدحسین نیرومند (مدیر فرهنگی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان اعضای هیأت انتخاب آثار چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

با نگاهی به کارنامه فعالیت این اعضا میتوان به این نتیجه رسید که تخصص، اصلی‌ترین شاخص انتخاب است و حضور مدیر، مدرس سینما و ترکیب دانشگاهی و سینمایی، فراگیری سلیقه‌ای از طیف‌های مختلف را در میان اعضا نشان می‌دهد.

بهروز افخمی جزو کارگردان پرسابقه سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر است. او تجربه داوری جشنواره‌های مختلف را در سابقه هنری خود دارد و از منتقدان سرسخت داور‌های دوره‌های گذشته فجر است. حالا خود در این مسند حاضر شده تا فیلم‌های فجر را انتخاب کند؛ کسی که علاوه بر کارگردانی، تدوین و بازیگری و نویسندگی را هم می‌شناسد.
پوران درخشنده را بیشتر با آثار اجتماعی و فیلم «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» می‌شناسند. جزو اولین زنان فیلمساز سینمای بعد از انقلاب است که بیشتر دغدغه اجتماعی و فرهنگی دارد. حضور سینماگر زن و آن هم پوران در خشنده نقطه قوتی در میان اعضای هیات انتخاب را رقم زده است.

اسماعیل بنی اردلان دانشیار دانشگاه هنر با تخصص فلسفه هنر و به صورت خاص فلسفه سینما است. ریاست دانشگاه سینما و تئاتر، معاون پژوهشی دانشگاه هنر و ریاست دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر از جمله سوابق اجرایی ایشان است.

حسین زندباف از تدوینگران با سابقه سینما و نلویزیون ایران است. هنرمندی که توانسته با حضور در چند دوره جشنواره فیلم فجر ۵ سیمرغ بلورین را دریافت کند. او علاوه بر تدوین، کارگردانی و تهیه کنندگی را نیز در سابقه کاری خود دارد که نشان از تجربه او در سینماست.

مجید شاه‌حسینی، به مدت چند سال مدیر بنیاد سینمایی فارابی بود و دبیری جشنواره را برعهده داشت و این انتخاب‌ها بیانگیر آن است که تجربه حرف اول را می‌زند. از ایشان کتاب‌های بسیاری با موضوع سینما در مجلات مختلف به چاپ رسیده است.

اسفندیار شهیدی از فیلم برداران شاخص سینما و تلویزیون ایران است و از مهم‌ترین آثار این هنرمند می‌توان به فعالیت در سریال‌های «خانه‌ای در تاریکی»، «لبه تاریکی» و «حمله‌دار» اشاره کرد. اسفندیار شهیدی دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است.

محمد حسین نیرومند یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب امسال است که از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. حضور در جشنواره‌های مختلف هنری و سه دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان داور، تاثیر مثبتی بر ارزیابی فیلم‌ها خواهد داشت.

در مجموع ترکیب جسورانه‌ای برای هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده که از وجه تجربه گرایی و صاحب سبک بودن این سینماگران قابل تامل است و به نظر می‌رسد می‌توان امیدوار بود که تخصص سینمایی در انتخاب‌های این هیأت، غالب بر سلیقه شخصی شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *