آسیب کرونا به ده‎ها میلیون دانش آموز در سراسر جهان

15:35 - 19 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۳۰۶۱
ده‌ها میلیون دانش آموز به ویژه در کشور‌هایی که امکان آموزش از راه دور در آن‌ها فراهم نیست، به دلیل شیوع ویروس کرونا از تحصیل بازمانده‎اند.

صندوق نجات کودکان سازمان ملل (یونیسف)، در گزارشی می‎گوید «دستکم ۲۰۰ میلیون دانش‌آموز در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که آماده به کارگیری آموزش از راه دور در دوران تعطیلی مدارس نیستند.»

در میان ۳۱ کشوری که برای آموزش از راه دور آمادگی ندارند، تقریباً نیمی از آن‌ها مدارس خود را دستکم در بخشی از دوره همه گیری کرونا تعطیل کردند و ۱۰۲ میلیون دانش آموز این مدارس بدون هیچگونه آموزشی رها شده‎اند.

شاخص آمادگی برای یادگیری از راه دور، آمادگی کشور‌ها را برای ارائه آموزش از راه دور در پاسخ به اختلالات آموزش حضوری اندازه گیری می‌کند که تقریباً ۹۰ درصد از دانش آموزان را در کشور‌های با درآمد کم و متوسط ​​تحت پوشش قرار می‌دهد.

«هنریتا فور»، مدیر اجرایی یونیسف، می‌گوید «حتی در بحبوحه یک وضعیت اضطراری ادامه دار، ما می‌دانیم که یک وضعیت اضطراری دیگر وجود خواهد داشت، اما پیشرفت کافی نداریم تا اطمینان حاصل کنیم بار دیگر که دانش آموزان مجبور به ترک کلاس شوند، گزینه‌های بهتری دارند.»

به گفته وی، «۱۹ ماه گذشته اگرچه مختل کننده بود، اما نگاهی اجمالی به دوره همه گیری، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‎دهد.»

بنین، بوروندی، ساحل عاج، کنگو، اتیوپی، ماداگاسکار، مالاوی، نیجر و توگو از جمله کشور‌هایی هستند که بیشترین نیاز را برای بهبود در بخش آموزش دارند.

در طول همه‌گیری کووید-۱۹، تاثیر عدم آمادگی برای یادگیری از راه دور به ویژه برای دانش‌ آموزانی که در کشور‌هایی مانند کنگو و ماداگاسکار که مدارس آن‌ها به طور کامل یا جزئی برای دستکم نیمی از مدت همه گیری کرونا بسته بودند، احساس شد.

این گزارش محدودیت‌های یادگیری از راه دور و نابرابری‌های دسترسی را نشان می‌دهد و هشدار می‌دهد که وضعیت احتمالاً بسیار بدتر از آن چیزی است که داده‌های موجود نشان می‌دهند.

همچنین فراتر از کشور‌های مورد ارزیابی، داده‌های آماری نشان می‌دهند که دانش آموزان در سطح جهانی، از جمله در کشور‌هایی با درآمد متوسط ​​و بالا، با چالش‌هایی در زمینه یادگیری از راه دور مواجه شده‎اند.

از ۶۷ کشور مورد ارزیابی، ۳۱ کشور آمادگی ارائه آموزش از راه دور در تمام سطوح آموزشی را ندارند و دانش‌ آموزان در غرب و مرکز آفریقا بیشترین آسیب را خواهند دید.

سایر بحران‌ها، مانند بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، می‌توانند به طور قابل توجهی بر دسترسی به آموزش تاثیر بگذارند.

از بین ۳۱ کشور، ۲۳ کشور نیز با قرار گرفتن زیاد و یا بسیار زیاد در معرض شوک‌های اقلیمی و محیطی قرار دارند که ۱۹۶ میلیون دانش آموز را در معرض خطر بیشتر اختلال در مدرسه در مواقع اضطراری قرار می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *