توجه به ساحتهای شش گانه سند تحول در داوری «جشنواره تصویرگری جلد کتابهای درسی»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: داوری آثار نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتابهای درسی با تأکید و همافزایی ساحتهای شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین، صورت گرفت.
خبرگزاری میزان -
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسن ملکی اظهار کرد: نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتابهای درسی دوره ابتدایی در راستای ترویج و ساماندهی مطلوب طرحهای روی جلد، انتخاب تصویر زیبا و پویا و با هدف ارتقای جایگاه تصویرگری آموزشی- تربیتی و نقش مؤثر آن در نظام تعلیم و تربیت برگزار شد.
وی افزود: اهداف این جشنواره تحول و ارتقای فرهنگی، هنری و محتوای جلد کتابهای درسی؛ شناسایی تصویرگران خلاق، توانمند، متعهد و مشارکت حداکثری آنان در حوزهی کتاب درسی؛ جلب نظر هنرمندان و تصویرگران به مسائل آموزشی و تربیتی در کتاب درسی و به روزرسانی تصاویر با رویکرد خلاقانه؛ است که برنامهریزی و اجرا شده است.
ملکی ادامه داد: این جشنواره نخستین جشنواره ملی و سراسری تصویرگری جلد کتابهای درسی است که با همراهی و همکاری بسیج هنرمندان تهران بزرگ، انجمن تصویرگران کتاب، انجمن طراحان گرافیک برگزار میشود و فعالیت آن از فروردین سال ۱۴۰۰ با انتشار فراخوان جشنواره آغاز شد و تصویرگران تا پایان تیرماه فرصت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانهی جشنواره ارسال کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به معیارهای داوری و انتخاب آثار هیأت داوران این جشنواره، تصریح کرد: توجه به ساحتهای شش گانهی تربیتی سند تحول بنیادین (۱-اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ ۲- اجتماعی و سیاسی؛ ۳- زیستی و بدنی؛ ۴- زیباییشناختی و هنری؛ ۵- اقتصادی و حرفهای؛ ۶- علمی و فناوری)، تناسب با بیانیهی گام دوم انقلاب و اصل «ما میتوانیم»، «احساس مسئولیت»، «جوان مؤمن انقلابی»، «مدیریت جهادی»، «جهاد علمی» و «پیشرفت علمی ایران»، در نظر گرفتن اصول و ارزشهای فرهنگ والای اسلامی - ایرانی (ارزشها و معارف انقلاب اسلامی، خودباوری، خودکفایی، تقویت هویت ملی، وحدت اجتماعی، خانواده، رشد جمعیت، میراث فرهنگی، تاریخ، مفاخر ملی، اقوام ایرانی، پوشش مناسب، نشاط آفرینی، عدالت محوری، استقلال و آینده نگری، رعایت اصول و مبانی زیباییشناسی هنری، برخورداری از خلّاقیت، نوآوری و تازگی در ایده و اجرا، ارتباط معنادار طرح روی جلد با موضوع و مضمون کتاب و سواد دیداری و شرایط و نیازها و علایق گروه سنّی مخاطب از جمله معیارهای داوری و انتخاب آثار هیأت داوران این جشنواره است.
ملکی گفت: در مرحله اول و دوم داوری غیرحضوری (مجازی) از بین ۵۹۳ اثر ارسال شده که توسط ۳۹۸ هنرمند اجرا شده بود، تعداد ۲۰۳ اثر از ۱۱۱ تصویرگر با رأی و نظر هیأت داوران به مرحله سوم راه پیدا کردند و در مرحله سوم داوری که به شکل حضوری برگزار شد تنها ۱۷ اثر حائز رتبهی اول تا سوم و ۱۸ اثر شایسته تقدیر معرفی شد.
وی افزود: تعداد ۲۰۳ منتخب مرحله اول و دوم، مجدداً از طریق نمایشگاه مجازی در سایت جشنواره به نشانی tcif.oerp.ir، در معرض دید عموم قرار گرفت و ۹ اثر در ۹ عنوان کتاب درسی با رأی اکثریت منتخب مردمی معرفی شد.
شایان ذکر است؛ علاقه مندان میتوانند، جهت بازدید از این نمایشگاه تا ۲۳ آبان ماه همه روزه به خانهی هنرمندان واقع در خیابان آیتالله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند.
وی افزود: اهداف این جشنواره تحول و ارتقای فرهنگی، هنری و محتوای جلد کتابهای درسی؛ شناسایی تصویرگران خلاق، توانمند، متعهد و مشارکت حداکثری آنان در حوزهی کتاب درسی؛ جلب نظر هنرمندان و تصویرگران به مسائل آموزشی و تربیتی در کتاب درسی و به روزرسانی تصاویر با رویکرد خلاقانه؛ است که برنامهریزی و اجرا شده است.
ملکی ادامه داد: این جشنواره نخستین جشنواره ملی و سراسری تصویرگری جلد کتابهای درسی است که با همراهی و همکاری بسیج هنرمندان تهران بزرگ، انجمن تصویرگران کتاب، انجمن طراحان گرافیک برگزار میشود و فعالیت آن از فروردین سال ۱۴۰۰ با انتشار فراخوان جشنواره آغاز شد و تصویرگران تا پایان تیرماه فرصت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانهی جشنواره ارسال کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به معیارهای داوری و انتخاب آثار هیأت داوران این جشنواره، تصریح کرد: توجه به ساحتهای شش گانهی تربیتی سند تحول بنیادین (۱-اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ ۲- اجتماعی و سیاسی؛ ۳- زیستی و بدنی؛ ۴- زیباییشناختی و هنری؛ ۵- اقتصادی و حرفهای؛ ۶- علمی و فناوری)، تناسب با بیانیهی گام دوم انقلاب و اصل «ما میتوانیم»، «احساس مسئولیت»، «جوان مؤمن انقلابی»، «مدیریت جهادی»، «جهاد علمی» و «پیشرفت علمی ایران»، در نظر گرفتن اصول و ارزشهای فرهنگ والای اسلامی - ایرانی (ارزشها و معارف انقلاب اسلامی، خودباوری، خودکفایی، تقویت هویت ملی، وحدت اجتماعی، خانواده، رشد جمعیت، میراث فرهنگی، تاریخ، مفاخر ملی، اقوام ایرانی، پوشش مناسب، نشاط آفرینی، عدالت محوری، استقلال و آینده نگری، رعایت اصول و مبانی زیباییشناسی هنری، برخورداری از خلّاقیت، نوآوری و تازگی در ایده و اجرا، ارتباط معنادار طرح روی جلد با موضوع و مضمون کتاب و سواد دیداری و شرایط و نیازها و علایق گروه سنّی مخاطب از جمله معیارهای داوری و انتخاب آثار هیأت داوران این جشنواره است.
ملکی گفت: در مرحله اول و دوم داوری غیرحضوری (مجازی) از بین ۵۹۳ اثر ارسال شده که توسط ۳۹۸ هنرمند اجرا شده بود، تعداد ۲۰۳ اثر از ۱۱۱ تصویرگر با رأی و نظر هیأت داوران به مرحله سوم راه پیدا کردند و در مرحله سوم داوری که به شکل حضوری برگزار شد تنها ۱۷ اثر حائز رتبهی اول تا سوم و ۱۸ اثر شایسته تقدیر معرفی شد.
وی افزود: تعداد ۲۰۳ منتخب مرحله اول و دوم، مجدداً از طریق نمایشگاه مجازی در سایت جشنواره به نشانی tcif.oerp.ir، در معرض دید عموم قرار گرفت و ۹ اثر در ۹ عنوان کتاب درسی با رأی اکثریت منتخب مردمی معرفی شد.
شایان ذکر است؛ علاقه مندان میتوانند، جهت بازدید از این نمایشگاه تا ۲۳ آبان ماه همه روزه به خانهی هنرمندان واقع در خیابان آیتالله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *