پاسخ به چند پرسش‌ درباره واکسیناسیون کرونایی کودکان

13:05 - 16 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۲۱۱۵
واکسیناسیون کرونایی کودکان و نوزادان موضوع مهمی است که در روز‌ها و هفته‌های اخیر مورد بحث قرار گرفته است.
در حالی که مجوز تزریق واکسن «کرونا» به کوکان ۵ تا ۱۲ سال در برخی کشور‌ها صادر شده، پرسش‌های مهمی پیرامون این موضوع مطرح می‌شود.
 
به گزارش «سی ان ان و یو اس اِی تودی»، آزمایش‌های بالینی نشان داد که واکسن کرونا تقریبا ۹۱ درصد در پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا موثر بوده است البته عوارض جانبی خفیفی نیز گزارش شده که شایع‌ترین آن‌ها درد بازو بوده است.
 
مهم‌ترین پرسش‌های پیرامون تاثیر و ایمن بودن تزریق واکسن کرونا به کودکان عبارتند از:
 
- آیا کودکان به واکسن کرونا نیاز دارند؟ بله، با توجه به این که بخش قابل توجهی از مبتلایان به کرونا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر کودکان و نوجوانان هستند، واکسینه کردن همه کودکان و نوجوانان بالای ۵ سال که منع مصرف ندارند، ضروری به نظر می‌رسد.
 
ابتلا به کرونا، پس از تصادف، سرطان، قتل، بیماری قلبی، بیماری تنفسی، آنفولانزا و ذات الریه، مهم‌ترین علت مرگ کودکان در یک سال گذشته بوده است.
 
- آیا واکسن کرونا برای کودکان بی خطر است؟ بله، آکادمی کودکان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از تصمیم مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تاکید کرد که واکسیناسیون کودکان از سلامت آن‌ها محافظت می‌کند.
 
- چرا کودکان باید واکسن کرونا را حتما دریافت کنند؟ حتی ابتلای خفیف کودکان به کرونا می‌تواند منجر به سندرم التهابی چند سیستمی در آنان شود.
 
ضمن این که احتمال ابتلای کودکان به کرونا به اندازه بزرگسالان بوده و آن‌ها مانند بزرگسالان از عوارض درازمدت ابتلا به کرونا رنج می‌برند.
 
- کودکان چند دوز واکسن کرونا را دریافت می‌کنند؟ بررسی‌ها نشان می‎دهد که یک سوم دوز اصلی واکسن کرونای بزرگسالان برای ایجاد ایمنی در کودکان ۵ تا ۱۲ سال موثر است؛ دوز دوم نیز با فاصله ۲ تا ۳ هفته‌ای به آنان تزریق می‌شود.
 
- تفاوت واکسن کرونای کودکان و بزرگسالان در چیست؟ واکسن کرونای کودکان دارای فاکتوری به نام «تری ساکاروز» است که سبب رقیق شدن واکسن می‌شود.
 
کاهش حجم واکسن نیز از دیگر تفاوت‌های میان واکسن کرونای کودکان و بزرگسالان است که با هدف کاهش عوارض جانبی در نظر گرفته شده است.
 
- عوارض واکسن برای کودکان چیست؟ عوارض جانبی جزئی مانند درد بازو، خستگی، درد عضلانی، تب و لرز خفیف به مدت یک تا ۲ روز از تزریق واکسن کرونا به کودکان گزارش شده است.
- آیا می‌توان برای تسکین درد کودکان، از مسکن استفاده کرد؟ بله، والدین برای کاهش درد کودکان پس از دریافت واکسن کرونا می‌توانند از استامینوفن، آسپرین و ایپوبروفن استفاده کنند.
 
- آیا واکسن کرونای نوزادان نیز وجود دارد؟ پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی واکسن کرونای نوزادان نیز تولید شود.
 
- آیا می‌توان همزمان واکسن‌های کرونا و «آنفولانزا» را به کودکان تزریق کرد؟ بله، پزشکان دریافت این ۲ واکسن در یک روز را توصیه می‌کنند.
 
- آیا آلرژی غذایی مانع دریافت واکسن کرونا می‌شود؟ خیر، تنها واکنش‌های آلرژیک شدید می‌تواند مانع تزریق واکسن کرونا به کودکان شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *