مهدی آذر سینا: هنر ناب موسیقی به دنبال شنیده شدن میگردد
- طبق اعلام روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، هفدهمین برنامه لایو «آهنگ» با موضوع «بررسی جشنواره موسیقی جوان» با حضور مهدی آذر سینا از آهنگسازان باسابقه و نوازنده کمانچه و با اجرا و کارشناسی سما بابایی در صفحه ایسنتاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
آذر سینا در ابتدای این لایو درباره برگزاری جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: این جشنواره برای دست اندرکارانش و ما به صورت جدی برگزار میشود. اما لازم است بر آن خوب تبلیغ صورت بگیرد و مردم بدانند که جوانان زیادی در آن فعالیت دارند تا به استقبال از این رویداد بپردازند. با این وجود به نظر میرسد همچنان شرایط راضی کننده است و جوانان حوزه موسیقی به دنبال حضور در آن هستند. این جشنواره فرصتی برای محک زدن مهارتهایشان را فراهم میکند و داوریها هم در آن بسیار دقیق است.
در ادامه سما بابایی این سوال را مطرح کرد که پیش از این رویداد، اردوی رامسر با حضور موسیقیدانان باسابقه برگزار میشده است، آیا جشنواره جوان توانسته است آن را تکرار کند؟ به نظرم این جشنواره مسیرهایی را به جوانان پیشنهاد کرده است، اما شاید در حد محدود باقی مانده است. اردوی بابلسر یا رامسر با پشتوانه مراکزی که بعدها از کسانی نظر داریوش صفوت، پرویز مشکاتیان و... حمایت میکردند، برگزار میشد. اما جشنواره جوان در روزهایی محدود برگزار میشود و درباره آن نقد و بررسی کاملی صورت نمیگیرد. با این حال جهت فکری نوازندگان جوان و شناختی بر ردیفهای موسیقی و... را برایشان ایجاد میکند.
وی در پاسخ به چرایی عدم حمایت از این رویداد و هنرمندانش توضیح داد: اگرچه کسی مزاحم عملکرد موسیقی خوب نمیشود، اما همین که هنرمندان جوان موسیقی دیده نمیشوند و سختیهایشان که دست کم یکسال برای نواختن در این رویداد طول میکشد به لحاظ دیده شدن نتیجه خاصی ندارد، ممکن است دلسرد شوند. برای مثال کتاب نتها هنوز توسط انتشارات سروش بازنشر نشده و چند سالی است که نایاب شده است و همین مساله اتفاق خوبی نیست.
بابایی در ادامه گفت: جشنواره جوان یکی از عرصههایی است که جمعی از بزرگان موسیقی را گردهم جمع میکند، فرصتی که در رویدادهای مشابه دیگر کمتر رخ میدهد. وی درباره علت این اتفاق پرسید و آذر سینا در جواب بیان کرد:، زیرا هدف این جشنواره بالاتر از رویدادهایی دیگر است، قصد اشاعه موسیقی خوب را دارد و طرز فکر موسیقایی را در ذهن و فکر اجتماع به واسطه این جشنواره رواج میدهد. موسیقی در کشور ما جایگاه دیگری دارد. بسیاری از کشورهای همسایه موسیقی را نوعی سرگرمی درخدمت عوام میدانند. اما در ایران کسانی که به جایگاههای بالای موسیقی دست مییابند، در واقع اندیشمندانی نظیر همتایان خود در حوزههای دیگر هنر مثل شعر و ادبیات و سینما و... هستند؛ بنابراین شاید تاب این را نداشته باشند که به آنها امر و نهی شود؛ بنابراین وقتی نسبت بهشان قدرشناسی صورت نمیگیرد اگرچه آنها کار خود را پیش میبرند، اما قطعا به درستی ازشان بهره برده نمیشود.
وی در ادامه بیان کرد: تاثیر رویدادهایی نظیر جشنواره جوان همان تاثیر موسیقی بر جامعه است. موسیقی ذوق را تلطیف و ذهن را باز میکند. هنر ناب و موسیقی ناب به دنبال گوشهایی برای شنیده شدن میگردد. جامعه را شاداب میکند. مهارت موسیقیدان و نوازنده بر حتی جسم خود و هماهنگی اعضای بدنش خود یک نتیجه از پرداختن به موسیقی است. همچنین ذهن هنرمند را خلاق میکند. یادم است در نوجوانی به کلاسهای رحمتاله بدیع میرفتم و در کلاس مشترکی با هوشنگ کامکار شرکت میکردم. وقتی از هنرستان بیرون میآمدیم و تا خیابان انقلاب پیاده روی میکردیم هنگام رد شدن از چراغ قرمز دست من را میگرفت و میگفت باید صبر کنیم و سکوت موسیقی بر ما اثر گذاشته باشد.
این نوازنده پیشکسوت ادامه داد: موسیقی انگیزهای درونی است که اگر مورد حمایت هم قرار نگیرد باعث نمیشود هنرمند از کارش بازبماند. این عشق در دنیا کاشته شده است و در دل هنرمندانش گویی گماشته میشود.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره فعالیتهای خود عنوان کرد: به دنبال این که این روزها اینستاگرام پر بازدید است، فیلمی آموزشی را به توصیه دوستانم در این فضا آماده و آپلود کردم و کیهان کلهر هم زحمت کشید و به تماشای آن دیگران را دعوت کرد و آن ویدئو بسیار مورد استقبال قرار گرفت. به نظرم این فرصتها و فضاها باید از سوی اهالی موسیقی تقویت شود.
انتهای پیام/