خانواده بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گفت: بر اساس مطالعات در حوزه عملکرد تحصیلی دانشآموزان، نیز خانواده بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد
خبرگزاری میزان -
وی گفت: آموزش و پرورش استثنایی برای رسیدن به استاندارد در زمینه خدمات مشاورهای به ۵۰۰ مشاور نیاز دارد که این کمبود از طریق استخدامهای سالانه جبران خواهد شد.
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی؛ درمراسم رونمایی از بسته تحولی «آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور» با تأکید بر این که خانواده جزو ذاتی و جدایی ناپذیر آموزش و پرورش است، اظهار کرد: بین نهادهای اجتماعی، اولین نهادی که زندگی بشر در آن شکل میگیرد خانواده است و خانواده عمومیترین و پایدارترین نهادی است که در فعالیتهای اجتماعی ایفای نقش میکند.
حسینی با بیان این که خانواده نهادی است که هیچ جانشینی ندارد و مطالعات همه اندیشمندان نشان میدهد خانواده بیشترین نقش را در شکلدهی به شخصیت انسانها و جامعه دارد، گفت: مهمترین دوره شکلگیری شخصیت انسانها، دوران کودکی است و غیر از خانواده هیچ نهادی در دوران کودکی حضور ندارد.
وی افزود: طول روابط در خانواده بیشتر از طول روابط در هر نهاد و سازمان دیگری است و تنها مکانی که روابط انسانها در آن استمرار دارد و قطع نمیشود، خانواده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که در جامعه و روابط انسانی سه مدل رابطه وجود دارد، گفت: نوعی از رابطه، بر اساس نقشها شکل میگیرد که به آن رابطه اجتماعی میگویند مانند رابطه معلم و شاگرد و نوعی دیگر از رابطه مبنای آن سود و زیان است که به آن رابطه اقتصادی میگویند.
وی افزود: نوع دیگری از رابطه از نوع رابطه عاطفی است که همهجانبه و عمیق است و بر مبنای نقش و اقتصاد نیست، این نوع رابطه بیشترین تأثیر را بر انسانها دارد و ارتباط موجود در خانوادهها از نوع رابطه عاطفی است.
وی تصریح کرد: بر اساس نظریه تسری، رابطه افراد در خانواده به همه ابعاد زندگی انسانها تسری پیدا میکند لذا خانواده بیشترین نقش را در ساخت شخصیت انسانها دارد.
حسینی با بیان این که شخصیت جامعه نیز بالاترین تأثیر را از نهاد خانواده میگیرد، گفت: جامعهشناسان معتقدند، سعادت و شقاوت هر جامعهای به نهاد خانواده بستگی دارد و خانواده، «جعبه سیاه جامعه» است.
وی افزود: بر اساس نظر جامعهشناسان، نهادهای اساسی و اولیه، شخصیت جامعه را رقم میزنند و مهمترین نهاد اساسی و اولیه، نهاد خانواده است.
حسینی با بیان این که در جامعه با سه نوع خانواده پرآشوب، خاموش و متعادل مواجه هستیم، گفت: در خانواده پرآشوب روابط زن و مرد مبتنی بر اثبات من و مشاجره است، در خانواده خاموش، زن و مرد میل به اثبات خویش ندارند و در خانواده متعادل زن و مرد با یکدیگر ارتباط متعادل دارند.
وی افزود: هر نوع از این خانوادهها بر جامعه هم اثر مستقیم میگذارند و جامعه پرآشوب، جامعه با افراد گوشهنشین و منزوی و جامعه متعادل را شکل میدهند.
حسینی تصریح کرد: بر اساس مطالعات در حوزه عملکرد تحصیلی دانشآموزان، نیز خانواده بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که کرونا فرصت نزدیکی خانواده به نظام تعلیم و تربیت را مهیا کرد، گفت: با نگاه تأثیر مستقیم خانوادهها بر تعلیموتربیت فرزندان و مشارکت خانوادهها در امر تعلیموتربیت بسته تحولی «آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور» با ۷ برنامه در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
وی گفت: اولین برنامه این بسته تحولی، راهاندازی پارلمان مشورتی اولیا در کشور و استانها است تا این پارلمانها بهعنوان بازوی مشورتی مدارس استثنایی عمل کنند.
حسینی افزود: برنامه دوم این بسته تحولی «مدرسه یاری» با هدف نهادینه کردن انواع یاوریهای اولیا در نظام تعلیم و تربیت است و برنامه سوم آن «اولیای همیار معلم» است که در تمامی عصرها بهویژه عصر کرونا میتوانند همیار معلمان در امر تعلیم و تربیت باشند.
حسینی راهاندازی سامانه تحت وب «ندای همراه» با کمک مشاورین خبره برای رفع مشکلات خانوادهها و دانشآموزان را چهارمین برنامه بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور دانست و گفت: مددکاری اجتماعی مبتنی بر محله، ایجاد دبیرخانه ۷گانه ملی اطلاعرسانی و توانمندسازی اولیای ۷گروه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده برنامههای پنجم تا هفتم این بسته تحولی میباشند.
وی افزود: مراکز مشاوره و راهنمایی پیوند آموزش و پرورش استثنایی از ۱۵مرکز در دو سال گذشته به ۵۵مرکز رسیده است، ارائه خدمات مشاورهای این مراکز نیز صددرصد رشد داشته است.
حسینی با بیان این که خانواده نهادی است که هیچ جانشینی ندارد و مطالعات همه اندیشمندان نشان میدهد خانواده بیشترین نقش را در شکلدهی به شخصیت انسانها و جامعه دارد، گفت: مهمترین دوره شکلگیری شخصیت انسانها، دوران کودکی است و غیر از خانواده هیچ نهادی در دوران کودکی حضور ندارد.
وی افزود: طول روابط در خانواده بیشتر از طول روابط در هر نهاد و سازمان دیگری است و تنها مکانی که روابط انسانها در آن استمرار دارد و قطع نمیشود، خانواده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که در جامعه و روابط انسانی سه مدل رابطه وجود دارد، گفت: نوعی از رابطه، بر اساس نقشها شکل میگیرد که به آن رابطه اجتماعی میگویند مانند رابطه معلم و شاگرد و نوعی دیگر از رابطه مبنای آن سود و زیان است که به آن رابطه اقتصادی میگویند.
وی افزود: نوع دیگری از رابطه از نوع رابطه عاطفی است که همهجانبه و عمیق است و بر مبنای نقش و اقتصاد نیست، این نوع رابطه بیشترین تأثیر را بر انسانها دارد و ارتباط موجود در خانوادهها از نوع رابطه عاطفی است.
وی تصریح کرد: بر اساس نظریه تسری، رابطه افراد در خانواده به همه ابعاد زندگی انسانها تسری پیدا میکند لذا خانواده بیشترین نقش را در ساخت شخصیت انسانها دارد.
حسینی با بیان این که شخصیت جامعه نیز بالاترین تأثیر را از نهاد خانواده میگیرد، گفت: جامعهشناسان معتقدند، سعادت و شقاوت هر جامعهای به نهاد خانواده بستگی دارد و خانواده، «جعبه سیاه جامعه» است.
وی افزود: بر اساس نظر جامعهشناسان، نهادهای اساسی و اولیه، شخصیت جامعه را رقم میزنند و مهمترین نهاد اساسی و اولیه، نهاد خانواده است.
حسینی با بیان این که در جامعه با سه نوع خانواده پرآشوب، خاموش و متعادل مواجه هستیم، گفت: در خانواده پرآشوب روابط زن و مرد مبتنی بر اثبات من و مشاجره است، در خانواده خاموش، زن و مرد میل به اثبات خویش ندارند و در خانواده متعادل زن و مرد با یکدیگر ارتباط متعادل دارند.
وی افزود: هر نوع از این خانوادهها بر جامعه هم اثر مستقیم میگذارند و جامعه پرآشوب، جامعه با افراد گوشهنشین و منزوی و جامعه متعادل را شکل میدهند.
حسینی تصریح کرد: بر اساس مطالعات در حوزه عملکرد تحصیلی دانشآموزان، نیز خانواده بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که کرونا فرصت نزدیکی خانواده به نظام تعلیم و تربیت را مهیا کرد، گفت: با نگاه تأثیر مستقیم خانوادهها بر تعلیموتربیت فرزندان و مشارکت خانوادهها در امر تعلیموتربیت بسته تحولی «آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور» با ۷ برنامه در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
وی گفت: اولین برنامه این بسته تحولی، راهاندازی پارلمان مشورتی اولیا در کشور و استانها است تا این پارلمانها بهعنوان بازوی مشورتی مدارس استثنایی عمل کنند.
حسینی افزود: برنامه دوم این بسته تحولی «مدرسه یاری» با هدف نهادینه کردن انواع یاوریهای اولیا در نظام تعلیم و تربیت است و برنامه سوم آن «اولیای همیار معلم» است که در تمامی عصرها بهویژه عصر کرونا میتوانند همیار معلمان در امر تعلیم و تربیت باشند.
حسینی راهاندازی سامانه تحت وب «ندای همراه» با کمک مشاورین خبره برای رفع مشکلات خانوادهها و دانشآموزان را چهارمین برنامه بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور دانست و گفت: مددکاری اجتماعی مبتنی بر محله، ایجاد دبیرخانه ۷گانه ملی اطلاعرسانی و توانمندسازی اولیای ۷گروه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده برنامههای پنجم تا هفتم این بسته تحولی میباشند.
وی افزود: مراکز مشاوره و راهنمایی پیوند آموزش و پرورش استثنایی از ۱۵مرکز در دو سال گذشته به ۵۵مرکز رسیده است، ارائه خدمات مشاورهای این مراکز نیز صددرصد رشد داشته است.
وی گفت: آموزش و پرورش استثنایی برای رسیدن به استاندارد در زمینه خدمات مشاورهای به ۵۰۰ مشاور نیاز دارد که این کمبود از طریق استخدامهای سالانه جبران خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *