باید در جهت جامعه دوستدار انسان گام برداریم
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، گفت:باید به سمت جامعه مناسبسازی شده، بیخطر، بدون مانع، فراگیر و عادلانه بودن حرکت کنیم و در جهت جامعه دوستدار انسان گام برداریم.
خبرگزاری میزان -
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در نشست خبری روز جهانی نابینایان که بهصورت همزمان از شبکه شاد نیز پخش شد، با بیان این که «عصای سفید» نمادی برای درک بیشتر جامعه و همزیستی با نابینایان است، اظهار کرد: باید تمام تلاش جامعه این باشد تا «عصای سفید» به عنوان نمادی برای رعایت حقوق نابینایان به رسمیت شناخته شود.
وی افزود: باید به سمت جامعه مناسبسازی شده، بیخطر، بدون مانع، فراگیر و عادلانه بودن حرکت کنیم و در جهت جامعه دوستدار انسان گام برداریم.
حسینی تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت باید به شکل مناسب سازی شده در خدمت همه آحاد جامعه بهویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه قرار گیرد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همین هدف شکلگرفته است.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی ۷گروه از دانشآموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار داده است که یکی از گروهها «دانشآموزان با آسیب بینایی» هستند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، با بیان این که ۷هزار و ۸۹۹دانشآموز با آسیب بینایی در مدارس خاص استثنایی و مدارس عادی تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲هزار و ۱۳۵دانشآموز در ۲۵مدرسه خاص نابینایان، ۹مدرسه شبانهروزی، ۸هنرستان و ۹۴کلاس ضمیمه و ۴هزار و ۹۶۴نفر نیز در ۲۰هزار مدرسه تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
وی افزود: از دانشآموزان با آسیب بینایی مشغول به تحصیل در مدارس خاص و کلاسهای ضمیمه، ۲۶۸نوآموز پیشدبستانی، ۱۲۹۱دانشآموز ابتدایی، ۳۳۶دانشآموز متوسطه اول، ۱۹۹دانشآموز متوسطه نظری و ۴۰هنرجوی فنی و کاردانش هستند.
حسینی با بیان این که ۲۴۴همکار نابینا نیز در آموزش و پرورش به امر تعلیم و تربیت دانشآموزان مشغول هستند، گفت: ۴۳۵معلم در مقطع ابتدایی، ۱۶۲دبیر در مقطع متوسطه و ۱۱هنرآموز وظیفه تعلیم و تربیت دانشآموزان با آسیب بینایی را بر عهده دارند.
وی با اشاره به خدمات سازمان در حوزه کتب درسی و محتوای ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی اظهار کرد: چاپ ۱۴عنوان کتاب درشت خط، ویژه دوره ابتدایی، مناسبسازی بیش از ۱۲۰عنوان کتاب درسی، تبدیل ۱۰۳عنوان کتاب درسی به خط بریل، تبدیل ۴۳عنوان کتاب درسی به کتاب صوتی و تبدیل ۴۱عنوان کتاب درسی به کتاب درشتنما از جمله خدمات آموزشی در حوزه کتب درسی دانشآموزان با آسیب بینایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تهیه بیش از ۳۰عنوان راهنماهای معلم و دستورالعملها و شیوهنامههای آموزشی از دیگر محتواهای تولید شده برای نابینایان است.
وی با بیان این که سال گذشته بیش از ۷۰۰عنوان محتوای آموزشی برای استفاده دانشآموزان با آسیب بینایی تولید و در شبکه شاد قرار گرفت، گفت: از آبان ماه نرمافزار گویا ساز، برای استفاده نابینایان به امکانات شبکه شاد اضافه خواهد شد و در حال حاضر نیز امکان گفتگوی صوتی به این شبکه افزوده شده است.
حسینی، معلم باکیفیت را مهمترین عامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته در راستای «نهضت آموزش خط بریل» به ۱۴۶۷معلم و ۴۹۰نفر از والدین دانشآموزان، دانش تخصصی خط بریل در قالب ۴۸کارگاه آموزش داده شد.
وی افزود: آموزش مهارتهای چندگانه به معلمان نیز از جمله برنامههای سال گذشته سازمان بود و ۱۴۰۹معلم دورههای «مهارت آموزش دانشآموزان با آسیب بینایی» را گذرانده اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی را از جمله برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تعلیم و تربیت بهتر دانشآموزان با آسیب بینایی بر شمرد و عنوان کرد: برگزاری ۳کارگاه آموزشی جهت یابی و حرکت برای همکاران سازمان آموزش و پرورش استثنایی بهمنظور ارتقا کیفیت تعامل دوسویه با افراد دارای آسیب بینایی، آموزش بیش از ۵۰نفر مدرس کشوری درس ریاضی ویژه نابینایان، آموزش بیش از ۵۰نفر مدرس کشوری کوتاه نویسی خط بریل انگلیسی، برگزاری کارگاه تأمین مدرس آموزش جهت یابی و حرکت، آموزش مدرس تعمیر و نگهداری ماشین تحریر نابینایان یا پرکینز و آموزش معلمان پیش از دبستان ویژه دانش آموزانی با آسیب بینایی از جمله کارگاههای برگزار شده در این حوزه است.
وی با تأکید بر این که ۱۰درصد از ورودیهای سالانه آموزش و پرورش بر اساس مصوبه شورای سازمان باید به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد، گفت: بخشی از نیروهای ورودی به آموزش و پرورش استثنایی نیروهای متخصص در حوزه آموزش دانشآموزان با آسیب بینایی هستند و در کنار این سالانه نیز دورههای توانافزایی برای معلمان برگزار میشود.
حسینی یکی از برنامههای سازمان را گسترش رشتههای تحصیلی در شاخه کاردانش و فنی حرفهای برای دانشآموزان با آسیب بینایی دانست و گفت: دانشآموزان با آسیب بینایی در ۸رشته فنی حرفهای در حال تحصیل هستند و ایجاد رشته کامپیوتر در دو استان خراسان رضوی و تهران در سنوات اخیر و رشته موسیقی برای اولینبار در آموزشگاههای دخترانه و پسرانه نابینایان شهر تهران از جمله اقدامات در زمینه توسعه رشتههای فنی حرفهای برای نابینایان است.
وی با اشاره به تهیه ابزارهای کمکآموزشی و رسانههای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی، تصریح کرد: تهیه لوحه راهنمای خط بریل فارسی و ریاضی، تولید کیت تقویت لامسه، تهیه نرمافزار اندروید آشنایی با آسیب بینایی، تهیه فیلم آموزش خط بریل در قالب ۳۶کلیپ آموزشی و با هدف تربیت و تقویت لامسه، توزیع بیش از ۱۲هزار پوستر آموزش جهتیابی و حرکت در بین ۵۰نهاد دولتی و غیردولتی و توزیع ۲هزار بسته آموزش همراه معلم شامل: ۱۰عنوان راهنمای معلم، ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از جمله اقدامات در حوزه تولید ابزارهای کمکآموزشی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تأمین تجهیزات مدارس نابینایان و دانشآموزان با آسیب بینایی را از جمله برنامههای حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: تأمین تجهیزات آموزشی، توانبخشی و ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه در قالب «نهضت توانافزایی» پیگیری میشود که بر اساس پیمایش ملی دانشآموزان استثنایی به ۱۰۵قلم وسیله در قالب این نهضت نیاز دارند و ۳۶قلم آن مربوط به نابینایان است.
وی افزود: ۷۵هزار وسیله در قالب نهضت توانافزایی باید برای دانشآموزان با نیازهای ویژه تهیه شود و در سال ۱۳۹۹در قالب نهضت توانافزایی ۱۴۵میلیارد تومان از سوی خیرین برای تأمین تجهیزات موردنیاز دانشآموزان استثنایی اختصاص یافت.
حسینی با بیان این که سال گذشته ۱۲هزار قلم تجهیزات ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی تأمین شد گفت: در سال جاری ۲۰۰دستگاه «نوت تیکر» با همکاری نهاد ریاستجمهوری تهیه و بین استانها توزیع شد و همچنین از طریق مرکز امور بینالملل وزارت آموزش و پرورش ۷۵۴ذرهبین ویژه دانشآموزان کمبینا در تابستان سال جاری توزیع شد.
حسینی ادامه داد: تهیه و توزیع ۵۰عدد بهدید، ۸۲۰دستگاه ضبط صدا، ۱۲دستگاه ماشین تحریر ایرانی و ۵۰عدد مگنی فایر از دیگر اقدامات حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه کودکان با آسیب بینایی میباشد.
وی تصریح کرد: در تابستان سال جاری ۲هزار و ۶۹۲قلم تجهیزات آموزشی ویژه نابینایان شامل لوح علائم فارسی و ریاضی بریل، خط کش، گونیا و نقاله بریل و لوح حساب افزار بهصورت رایگان بین دانشآموزان توزیع شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از سیاستهای جدی آموزش و پرورش را اجتماعی شدن نظام تعلیم و تربیت از طریق مشارکت همه دستگاهها و آحاد جامعه دانست و گفت: همکاری و تعامل با سازمان سنجش آموزش کشور در انتخاب افراد واجد شرایط جهت حضور در قرنطینه و مناسبسازی سؤالات بهصورت بریل و درشتنما ویژه داوطلبین آسیبدیده بینایی در آزمونهای کنکور سراسری و آزمونهای استخدامی و ارتباط مستمر با شرکت صنایع آموزشی جهت تهیه تجهیزات نوین ویژه دانشآموزان آسیبدیده بینایی و اصلاح و رفع معایب تجهیزات موجود از جمله فعالیتهای مشارکتی برونسازمانی است.
وی ایجاد ۱۰اتاق چند حسی را از جمله برنامههای سال جاری دانست و اضافه کرد: در سال جاری نهضت آموزش جهتیابی و حرکت شروع خواهد شد و در ۲۵مدرسه نابینایان نیز پارک جهتیابی و حرکت ایجاد خواهد شد.
حسینی از آموزش بیش از یک هزار نفر از معلمین و خانوادهها در خصوص جهت یابی، خبر داد و افزود: به زودی ۱۲۰۰نسخه فیلم آشنایی با مقدمات آموزش خط بریل بهصورت رایگان در مدارس خاص، مدارس پذیرا، دانشگاه فرهنگیان و انجمن مرتبط توزیع خواهد شد.
وی افزود: باید به سمت جامعه مناسبسازی شده، بیخطر، بدون مانع، فراگیر و عادلانه بودن حرکت کنیم و در جهت جامعه دوستدار انسان گام برداریم.
حسینی تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت باید به شکل مناسب سازی شده در خدمت همه آحاد جامعه بهویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه قرار گیرد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همین هدف شکلگرفته است.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی ۷گروه از دانشآموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار داده است که یکی از گروهها «دانشآموزان با آسیب بینایی» هستند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، با بیان این که ۷هزار و ۸۹۹دانشآموز با آسیب بینایی در مدارس خاص استثنایی و مدارس عادی تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲هزار و ۱۳۵دانشآموز در ۲۵مدرسه خاص نابینایان، ۹مدرسه شبانهروزی، ۸هنرستان و ۹۴کلاس ضمیمه و ۴هزار و ۹۶۴نفر نیز در ۲۰هزار مدرسه تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
وی افزود: از دانشآموزان با آسیب بینایی مشغول به تحصیل در مدارس خاص و کلاسهای ضمیمه، ۲۶۸نوآموز پیشدبستانی، ۱۲۹۱دانشآموز ابتدایی، ۳۳۶دانشآموز متوسطه اول، ۱۹۹دانشآموز متوسطه نظری و ۴۰هنرجوی فنی و کاردانش هستند.
حسینی با بیان این که ۲۴۴همکار نابینا نیز در آموزش و پرورش به امر تعلیم و تربیت دانشآموزان مشغول هستند، گفت: ۴۳۵معلم در مقطع ابتدایی، ۱۶۲دبیر در مقطع متوسطه و ۱۱هنرآموز وظیفه تعلیم و تربیت دانشآموزان با آسیب بینایی را بر عهده دارند.
وی با اشاره به خدمات سازمان در حوزه کتب درسی و محتوای ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی اظهار کرد: چاپ ۱۴عنوان کتاب درشت خط، ویژه دوره ابتدایی، مناسبسازی بیش از ۱۲۰عنوان کتاب درسی، تبدیل ۱۰۳عنوان کتاب درسی به خط بریل، تبدیل ۴۳عنوان کتاب درسی به کتاب صوتی و تبدیل ۴۱عنوان کتاب درسی به کتاب درشتنما از جمله خدمات آموزشی در حوزه کتب درسی دانشآموزان با آسیب بینایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تهیه بیش از ۳۰عنوان راهنماهای معلم و دستورالعملها و شیوهنامههای آموزشی از دیگر محتواهای تولید شده برای نابینایان است.
وی با بیان این که سال گذشته بیش از ۷۰۰عنوان محتوای آموزشی برای استفاده دانشآموزان با آسیب بینایی تولید و در شبکه شاد قرار گرفت، گفت: از آبان ماه نرمافزار گویا ساز، برای استفاده نابینایان به امکانات شبکه شاد اضافه خواهد شد و در حال حاضر نیز امکان گفتگوی صوتی به این شبکه افزوده شده است.
حسینی، معلم باکیفیت را مهمترین عامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته در راستای «نهضت آموزش خط بریل» به ۱۴۶۷معلم و ۴۹۰نفر از والدین دانشآموزان، دانش تخصصی خط بریل در قالب ۴۸کارگاه آموزش داده شد.
وی افزود: آموزش مهارتهای چندگانه به معلمان نیز از جمله برنامههای سال گذشته سازمان بود و ۱۴۰۹معلم دورههای «مهارت آموزش دانشآموزان با آسیب بینایی» را گذرانده اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی را از جمله برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تعلیم و تربیت بهتر دانشآموزان با آسیب بینایی بر شمرد و عنوان کرد: برگزاری ۳کارگاه آموزشی جهت یابی و حرکت برای همکاران سازمان آموزش و پرورش استثنایی بهمنظور ارتقا کیفیت تعامل دوسویه با افراد دارای آسیب بینایی، آموزش بیش از ۵۰نفر مدرس کشوری درس ریاضی ویژه نابینایان، آموزش بیش از ۵۰نفر مدرس کشوری کوتاه نویسی خط بریل انگلیسی، برگزاری کارگاه تأمین مدرس آموزش جهت یابی و حرکت، آموزش مدرس تعمیر و نگهداری ماشین تحریر نابینایان یا پرکینز و آموزش معلمان پیش از دبستان ویژه دانش آموزانی با آسیب بینایی از جمله کارگاههای برگزار شده در این حوزه است.
وی با تأکید بر این که ۱۰درصد از ورودیهای سالانه آموزش و پرورش بر اساس مصوبه شورای سازمان باید به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد، گفت: بخشی از نیروهای ورودی به آموزش و پرورش استثنایی نیروهای متخصص در حوزه آموزش دانشآموزان با آسیب بینایی هستند و در کنار این سالانه نیز دورههای توانافزایی برای معلمان برگزار میشود.
حسینی یکی از برنامههای سازمان را گسترش رشتههای تحصیلی در شاخه کاردانش و فنی حرفهای برای دانشآموزان با آسیب بینایی دانست و گفت: دانشآموزان با آسیب بینایی در ۸رشته فنی حرفهای در حال تحصیل هستند و ایجاد رشته کامپیوتر در دو استان خراسان رضوی و تهران در سنوات اخیر و رشته موسیقی برای اولینبار در آموزشگاههای دخترانه و پسرانه نابینایان شهر تهران از جمله اقدامات در زمینه توسعه رشتههای فنی حرفهای برای نابینایان است.
وی با اشاره به تهیه ابزارهای کمکآموزشی و رسانههای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی، تصریح کرد: تهیه لوحه راهنمای خط بریل فارسی و ریاضی، تولید کیت تقویت لامسه، تهیه نرمافزار اندروید آشنایی با آسیب بینایی، تهیه فیلم آموزش خط بریل در قالب ۳۶کلیپ آموزشی و با هدف تربیت و تقویت لامسه، توزیع بیش از ۱۲هزار پوستر آموزش جهتیابی و حرکت در بین ۵۰نهاد دولتی و غیردولتی و توزیع ۲هزار بسته آموزش همراه معلم شامل: ۱۰عنوان راهنمای معلم، ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از جمله اقدامات در حوزه تولید ابزارهای کمکآموزشی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تأمین تجهیزات مدارس نابینایان و دانشآموزان با آسیب بینایی را از جمله برنامههای حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: تأمین تجهیزات آموزشی، توانبخشی و ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه در قالب «نهضت توانافزایی» پیگیری میشود که بر اساس پیمایش ملی دانشآموزان استثنایی به ۱۰۵قلم وسیله در قالب این نهضت نیاز دارند و ۳۶قلم آن مربوط به نابینایان است.
وی افزود: ۷۵هزار وسیله در قالب نهضت توانافزایی باید برای دانشآموزان با نیازهای ویژه تهیه شود و در سال ۱۳۹۹در قالب نهضت توانافزایی ۱۴۵میلیارد تومان از سوی خیرین برای تأمین تجهیزات موردنیاز دانشآموزان استثنایی اختصاص یافت.
حسینی با بیان این که سال گذشته ۱۲هزار قلم تجهیزات ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی تأمین شد گفت: در سال جاری ۲۰۰دستگاه «نوت تیکر» با همکاری نهاد ریاستجمهوری تهیه و بین استانها توزیع شد و همچنین از طریق مرکز امور بینالملل وزارت آموزش و پرورش ۷۵۴ذرهبین ویژه دانشآموزان کمبینا در تابستان سال جاری توزیع شد.
حسینی ادامه داد: تهیه و توزیع ۵۰عدد بهدید، ۸۲۰دستگاه ضبط صدا، ۱۲دستگاه ماشین تحریر ایرانی و ۵۰عدد مگنی فایر از دیگر اقدامات حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه کودکان با آسیب بینایی میباشد.
وی تصریح کرد: در تابستان سال جاری ۲هزار و ۶۹۲قلم تجهیزات آموزشی ویژه نابینایان شامل لوح علائم فارسی و ریاضی بریل، خط کش، گونیا و نقاله بریل و لوح حساب افزار بهصورت رایگان بین دانشآموزان توزیع شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از سیاستهای جدی آموزش و پرورش را اجتماعی شدن نظام تعلیم و تربیت از طریق مشارکت همه دستگاهها و آحاد جامعه دانست و گفت: همکاری و تعامل با سازمان سنجش آموزش کشور در انتخاب افراد واجد شرایط جهت حضور در قرنطینه و مناسبسازی سؤالات بهصورت بریل و درشتنما ویژه داوطلبین آسیبدیده بینایی در آزمونهای کنکور سراسری و آزمونهای استخدامی و ارتباط مستمر با شرکت صنایع آموزشی جهت تهیه تجهیزات نوین ویژه دانشآموزان آسیبدیده بینایی و اصلاح و رفع معایب تجهیزات موجود از جمله فعالیتهای مشارکتی برونسازمانی است.
وی ایجاد ۱۰اتاق چند حسی را از جمله برنامههای سال جاری دانست و اضافه کرد: در سال جاری نهضت آموزش جهتیابی و حرکت شروع خواهد شد و در ۲۵مدرسه نابینایان نیز پارک جهتیابی و حرکت ایجاد خواهد شد.
حسینی از آموزش بیش از یک هزار نفر از معلمین و خانوادهها در خصوص جهت یابی، خبر داد و افزود: به زودی ۱۲۰۰نسخه فیلم آشنایی با مقدمات آموزش خط بریل بهصورت رایگان در مدارس خاص، مدارس پذیرا، دانشگاه فرهنگیان و انجمن مرتبط توزیع خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *