بهترین و بدترین سناریو‌های کرونا در زمستان ۲۰۲۱

11:48 - 17 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۴۳۸۶
دومین زمستان پس از شیوع کرونا در حالی فرا رسیده که جهان به دلیل انجام واکسیناسیون، امیدوارانه‌تر به پیش رو می‌نگرد.
تاکنون بیش از ۲۳۸ میلیون در جهان به بیماری «کرونا» مبتلا شده‎اند و حدود ۵ میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‎اند.
 
فرا رسیدن دومین زمستان کرونایی نگرانی‌ها در مورد وضعیت شیوع و جهش ویروس این بیماری را افزایش داده است.
 
به گزارش «وُکس»، در حالی که موج تابستانی مرگ و میر کرونا در حال محو شدن است، چشم‌ها به زمستان دوخته شده‎اند؛ چراکه بسیاری از کشور‌های جهان در دسامبر و ژانویه سال گذشته، یکی از مرگبارترین موج‌های شیوع کرونا را تجربه کردند.
 
اما احتمال متفاوت بودن زمستان امسال وجود دارد؛ دلیل این احتمال خوش بینانه در ماه‌های آینده نیز واکسیناسیون و در در عین حال ایمنی طبیعی افراد واکسینه نشده است؛ از این رو ۲ سناریو خوش بینانه و بدبینانه در مورد کرونا در زمستان پیش رو وجود دارد.
 
دلایل مهم برای سناریوی خوش بینانه کرونا در زمستان، انجام واکسیناسیون و رعایت اقدام‌های احتیاطی هستند؛ هرچند مهم‌ترین دلیل برای این سناریو، انجام واکسیناسیون در سطح گسترده است.
 
برخلاف این سناریوی خوش بینانه، دلایل مهمی برای سناریوی بدبینانه موج زمستانی کرونا وجود دارد.
 
عدم واکسیناسیون کرونایی و نرسیدن به سطح واکسیناسیون کافی در شمار قابل توجهی از کشور‌های جهان، ماهیت ابتلای خوشه‌ای کرونا و عدم دستیابی به سطح مصونیت جمعی در میانه شیوع گسترده سویه دلتا، از این دلایل هستند.
ضمن اینکه در این سناریو امکان بروز سویه جهش یافته و جدید ویروس کرونا و نادیده گرفتن اقدام‌های احتیاطی نیز در نظر گرفته می‌شود.
 
پایگاه «فورچون» نیز در گزارشی به بررسی مدل‌های جدید شیوع کرونا در مرکز مدل سازی سناریو‌های کرونا پرداخته و مدعی شد مدل‌های جدید نشان می‌دهند که موارد ابتلا به کرونا تا ماه مارس به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
 
براساس ادعای مذکور، ویروس کرونا و سویه دلتای آن به اوج خود رسیده و در حال از بین رفتن است.
 
محققان تهیه کننده این گزارش، انتظار دارند سویه جدیدی از کرونا در زمستان سال جاری بروز نکند و کرونا تا مارس سال آینده به شکل قابل توجهی از شیوع کرونا کاسته شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *