جزئیات افشاگری مالی پاندورا؛ از ثروت مخفی «الهام علی‌اف» تا فرار مالیاتی «تونی بلر»

12:21 - 12 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۳۲۲
بزرگ‌ترین افشاگری درباره اسرار مالی سران جهانی، پای بیش از ۳۰ نفر از این افراد را به پرونده رسوایی مالی باز کرد.
اسناد «پاندورا» به عنوان اسنادی بی سابقه، بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ درباره اسرار مالی، دارایی‌های پنهان و معاملات محرمانه افراد ثروتمند و قدرتمند جهان محسوب می‌شود.
 
این اسناد جدیدترین و پر حجم‌ترین داده‌های مربوط به اسرار مالی از سال ۲۰۱۳ در جهان است.
 
به گزارش «گاردین»، میلیون‌ها سند موسوم به اسناد «پاندورا»، معاملات فرامرزی و دارایی‌های بیش از ۱۰۰ میلیاردر، ۳۵ نفر از سران جهانی و ۳۰۰ مقام دولتی در سراسر جهان را فاش می‌کند.
 
این اطلاعات شامل ۱۱.۹ میلیون فایل با حجم ۲.۹۴ ترابایت از شرکت‌هایی است که توسط مشتریان ثروتمند برای ایجاد ساختار‌های فرامرزی در ۱۴ مامن مالیاتی در «پاناما»، «دبی»، «موناکو»، «سوئیس»، جزیره «بلیز»، «ویتنام»، «سنگاپور»، جزیره «سیشل»، «باماها» و جزایر «کیمن»، ایجاد شده‎اند.
 
شاید مهم‌ترین افشاگری درباره نهاد‌های فرامرزی تا به امروز اسناد «پاناما» در سال ۲۰۱۶ بود که شامل ۲.۶ ترابایت اطلاعات افشا شده از شرکت حقوقی «موساک فونسکا» بود.
 
یک سال بعد نیز اسناد «Paradise» منتشر شد که بیشتر آن مربوط به شرکت فرامرزی «Appleby» در «برمودا» بود که شامل ۱.۴ ترابایت داده بود.
 
اسناد «پاندورا»، عملکرد داخلی دنیای در سایه امور مالی را آشکار می‌کند که فرصتی ویژه جهت عملیات پنهان اقتصاد فرامرزی جهانی برای برخی از ثروتمندان جهان در مسیر فرار مالیاتی فراهم می‌کند.
 
انتشار این اسناد برای آمریکا نیز رسوایی در پی داشت؛ زیرا برخلاف تعهد ادعایی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای هدایت تلاش‌های بین المللی جهت ایجاد شفافیت مالی در سیستم مالی جهانی، این کشور به یک مامن مالیاتی تبدیل شده است.
 
اسناد «پاندورا»، در اختیار کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ) در واشنگتن قرار گرفت.
 
دسترسی به این اسناد نیز برای رسانه‌هایی مانند «گاردین»، «بی بی سی پانوراما»، «لوموند» و «واشنگتن پست» ایجاد شد و بیش از ۶۰۰ روزنامه نگار، پرونده‌ها را به عنوان بخشی از تحقیقات گسترده جهانی بررسی کرده‎اند؛ نتیجه این بررسی‌های ۱۸ ماهه در روز‌های آینده منتشر خواهد شد.
راه اندازی یا بهره مندی نهاد‌های فرامرزی به خودی خود غیرقانونی نیست و در برخی موارد ممکن است افراد دلایل قابل توجهی مانند مسائل امنیتی برای این کار داشته باشند اما رازداری مامن‌های مالیاتی در جهت فرار مالیاتی در مواردی کلاهبرداران و پولشویان را جذب کرده است.
 
از جمله سران جهانی که اسرار مالی آن‌ها در اسناد «پاندورا» افشا شده می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:
 
- عبدالله دوم، پادشاه اردن با ثروت مخفی ۱۰۰ میلیون دلاری در آمریکا و انگلیس.
 
- الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و همسرش «مهربان علی اف» با ثروت مخفی ۴۰۰ میلیون پوندی در انگلیس.
 
- تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس و همسرش با اسنادی دال بر فرار مالیاتی.
 
- ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین؛ وی از اظهارنظر درباره ایجاد مامن مالیاتی خودداری کرد.
 
براساس بررسی‌های سال ۲۰۲۰ سازمان همکاری اقتصادی و توسعه مستقر در پاریس (OECD)، دستکم ۱۱.۳ تریلیون دلار ثروت در مامن‌های مالیاتی نگهداری می‌شوند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *