افزایش تاب آوری از اولویتهای اهداف هفته بهداشت روان
وی ادامه داد: واکنش سریع در فوریتهای روانی- اجتماعی دانش آموزان و شبکه سازی ظرفیتهای مشاورهای، درمانی و مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش و همچنین کیفیت بخشی به خدمات با بهرهگیری از متخصصان آموزش دیده برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای روانی – اجتماعی دانشآموزان در این برنامه مورد توجه است.
وی در مورد گروههای هدف نیازمند خدمات راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی مشتمل گفت:تمامی دانشآموزان، کارکنان و اولیاء دانشآموزان ا زجمله گروههای هدف ما میباشند.
شکوهی در موردخدمات پیشبینی شده در این طرح گفت: از جمله برنامه های این طرح ارائه خدمات تلفنی مشاورهای (تحصیلی، سازگاری، مسیرزندگی و ...)، هماهنگی و مداخله بهنگام در فوریتهای روانی- اجتماعی، ارائه خدمات مددکاری اجتماعی به خانوادهها و پاسخگویی به سوالات ایشان میباشد.
وی ادامه داد: دریافت گزارش فوریتی تلفنی درموارد خودکشی، خشونت و کودک آزاری، سوء استفادههای جنسی، فرار، بدسرپرستی، فقرشدید، بی سرپرستی، بی سرپناهی، بزهکاری و مصرف مواد و ایجاد تمهیداتی برای کمک به این افراد نیز از ازجمله فعالیتها در این نوع خدمت محسوب میشود.
شکوهی در مورد برنامه های هفته بهداشت روان گفت :در آموزش و پرورش هفته بهداشت روان با شعار «سلامت روان و فرصت برابر و عادلانه برای دریافت خدمات ارتقایی، پیشگیرانه و مشاوره ای» به صورت برنامه هایی روز شمار و نیز اهم اقدامات حوزه سلامت روان برای اجرای کشوری مورد ابلاغ قرار می گیرد.
وی در مورد تاریخ برگزاری این رویداد گفت:هر ساله هفته بهداشت و روان در تاریخ ۱۸ تا ۲۴ مهر ماه برگزار میشود.
شکوهی در مورد هدف از برگزاری این رویداد گفت: از جمله اهداف ما ترویج و فرهنگ سازی درباره مهارتهای بهداشت روان در سطح مدارس کشور، همچنین آگاه سازی دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس در مورد عوامل تهدید کننده و محافظت کننده بهداشت روان، ظرفیت سازی برای ارتقاء کمی و کیفی خدمات پیشگیرانه، مشاورهای و روان شناختی در این حوزه است.
وی در مورد اولویتهای اهداف این طرح در پاندمی کرونا نیز گفت اضافه کرد: ارتقای توانمندیهای روانی- اجتماعی و فضیلتهای منشی و روانشناختی دانش آموزان برای کسب تاب آوری و مواجهه موثر در مواجهه با مخاطرات بهداشت روان به ویژه در زیست بوم کرونا نیز از جمله اهداف ما محسوب میشود.
وی همچنین گفت: با توجه به بحران کرونا و تاکید بر آموزش غیر حضوری، لازم است در سال تحصیلی جاری ظرفیت سازی جهت ارتقای بهزیستی روان شناختی و سواد سلامت روان دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس نیز مورد توجه قرار گیرد. امسال نیز با تأکید و توجه افزونتری انجام خواهد گرفت.
شکوهی د رپایان محورها و عناوین روزهای هفته را در هفته بهداشت روانی بدین شرح عنوان کرد:
روز |
تاریخ |
عناوین روزهای هفته |
یكشنبه |
۱۴۰۰/۷/۱۸
|
نقش روسای مراكز مشاوره و هسته ها در توسعه و تعمیق دسترسی عادلانه به خدمات سلامت روان؛ |
دوشنبه |
۱۴۰۰/۷/۱۹
|
نقش پاندمی كرونا در ایجاد نابرابری و تهدید سلامت روانی – اجتماعی افراد جامعه به ویژه دانش آموزان و راهكارهای ارتقاء بهداشت روان در زیست بوم جدید |
سه شنبه |
۱۴۰۰/۷/۲۰
|
نقش مداخلات مختصر مشاوران و معلمان در كلاس درس برای ارتقاء بهداشت روان دانش آموزان |
چهارشنبه |
۱۴۰۰/۷/۲۱
|
نقش مدارس در ارتقاء سطح نشاط روانی از طریق ایجاد جو مناسب و تابآورانه برای دانشآموزان، رابطه انسانی- اخلاقی و منصفانه با دانشآموزان، جلوگیری از انگ زدن به دانش آموزان ؛ |
پنج شنبه |
۱۴۰۰/۷/۲۲
|
نقش تعیین كنندههای اجتماعی سلامت روان و خدمات مددكاری اجتماعی در فراهم ساختن امكان دسترسی عادلانه و برابر به خدمات سلامت روان و افراد جامعه به ویژه دانش آموزان؛ |
جمعه |
۱۴۰۰/۷/۲۳
|
ارتقاء سطح سواد سلامت روان در بین دانش آموزان، والدین و كاركنان مدارس و لزوم توجه به ابعاد دینی و معنوی سلامت روان آنان؛ |
شنبه |
۱۴۰۰/۷/۲۴
|
نقش مشاوران، مربیان، مددكاران اجتماعی، معلمان و همه كاركنان مدرسه در توانمندسازی روانی– اجتماعی و ارتقاء بهداشت روان خود و دانشآموزان به خصوص دانشآموزان با نیازهای ویژه ؛ |