چگونه یک پیمان دفاعی موجب تحقیر فرانسه شد؟

3:15 - 16 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۰۸۱۵
پیمان دفاعی جدید آمریکا با استرالیا و انگلیس موجب خشم مقام‎های پاریس شد چرا که این قرارداد باعث شد قرارداد فرانسه با استرالیا برای تامین زیر دریایی این کشور فسخ شود.

- پیش از این به نظر می‌رسید که فرانسه، قدیمی‌ترین متحد آمریکا، ارتباطات خوبی با دولت جدید این کشور دارد؛ «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، مانند «رابرت مالی»، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در پاریس تحصیل می‌کرد.

به گزارش «اکونومیست»، آمریکا اطلاعات و تدارکات را برای عملیات به اصطلاح ضد تروریستی به فرماندهی فرانسه در برخی نقاط آفریقا تامین می‌کند.

نیروی دریایی فرانسه و آمریکا با هم آموزش می‌بینند؛ از جمله در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، جایی که فرانسه بیش از ۷ هزار سرباز و نزدیک به ۲ میلیون شهروند در آنجا دارد.

«مایکل شورکین»، تحلیلگر امنیتی آمریکایی، می‌گوید «پیگیری استراتژی فرانسه برای ایجاد حضور ژئوپلیتیک در منطقه در مواجهه با چین به طور قطع برای آمریکا خوب بوده است.»

بنابراین فرانسوی‌ها با ترکیبی از وحشت، خشم و عصبانیت از پیمان دفاعی جدید آمریکا با استرالیا و انگلیس مطلع شدند.

این قرارداد باعث شد که قرارداد فرانسه با استرالیا برای تامین زیر دریایی برای استرالیا فسخ شود.

از دست دادن یک معامله بزرگ دفاعی برای فرانسه یک موضوع بود، اینکه فرانسه برای ماه‎ها، در حالی که این ۳ کشور در حال مذاکره برای توافق بر سر فروش زیردریایی بودند، از این توافق و معامله بی خبر بودند هم موضوعی سنگین برای فرانسوی‌ها بود.

«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه، گفت «متحدان این کار را با یکدیگر نمی‌کنند.»

او این حرکت ۳ کشور را «خنجر از پشت» توصیف کرد و این ۳ کشور را به دروغگویی، دورویی، از بین بردن اعتماد و تحقیر فرانسه متهم کرد.

فرانسه برای اولین بار از سال ۱۷۹۳ سفیر خود را در آمریکا (و همچنین سفیر خود در استرالیا) فراخواند.

این موضوع و موارد گفته شده برای فرانسه بسیار سنگین است.

این پیمان مخفی به همان اندازه ضربه بزرگی بود که هر متحد غربی دیگری در یک برهه زمانی با آن روبرو شده است؛ معمولا در این موضوعات و اختلافات، اعتماد بین طرفین اولین قربانی است.

۷ روز طول کشید تا امانوئل مکرون تماس جو بایدن را پاسخگو باشد.

همه این‌ها چه عواقبی می‌تواند داشته باشد؟ در کوتاه مدت، با یک فرانسه به عنوان شریکی بی اعتمادتر و خشمگین‌تر در سایر موارد روبرو خواهیم بود که نخواهد توانست در برابر همه موضوعات کوتاه بیاید.

فرانسه نمی‌تواند دیکته کند که اتحادیه اروپا چه کاری انجام دهد؛ همدردی عمومی اروپا با فرانسه تا کنون بسیار ناچیز بوده است، اما می‌تواند موقعیت‌ها را شکل دهد.

جلسات و اجلاس‌های به تعویق افتاده ممکن است ابزار ضعیفی برای تلافی به نظر برسند، اما اثر تجمعی می‌تواند تاثیرگذار باشد.


برچسب ها: آمریکا فرانسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *