تاکید کارگردان فیلم «مدیترانه» بر قهرمانپروری در سینما/روزی به نام شهریار
- بیست و هفتمین روز از شهریورماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به اظهار اسماعیل امینی پیرامون ویژگیهای اشعار شهریار اشاره کرد.
شهریار احیاگر اشعار سنتی/ارادت شاعر «علی ای همای رحمت» نسبت به امیرالمومنین(ع)
یک پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی گفت: از جمله غزلهای معروف شهریار میتوان به «علیای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به حضرت «علی (ع)» ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشت.
اسماعیل امینی در گفتوگو با پیرامون روز بزرگداشت شعر و ادبیات پارسی گفت: نامگذاری روز شعر و ادبیات پارسی در سالروز درگذشت محمد حسین شهریار بوده که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.
وی در همین راستا ادامه داد: نکته قابل توجه در روز شعر و ادبیات پارسی این است که ما تا چه اندازه به اهمیت ادبیات واقفیم؛ برخی افراد شعر و ادبیات پارسی را در حد یک هنر میپندارند و از کارکردهای آن بی اطلاع هستند در حالی که شعر و ادبیات پارسی علاوه بر بیان تاریخ کشور ما، حافظ هویت این کشور در مقاطع سخت بوده است به عنوان مثال زمانی که ایران مورد هجوم مغولها قرار گرفت این شعر و ادبیات پارسی بود که انسجام کشور را حفظ کرد.
امینی به کار کردهای دیگر ادبیات پارسی اشاره و اظهار کرد: بخش اعظم معارف و اندیشههای فلسفی ما از طریق شعر به جامعه منتقل شده و میشود لذا این دستاوردها را نمیتوان تنها مختص یک قوم یا ملیت دانست بلکه برخی از این دستاوردهای ادبی متعلق به تمام مردم دنیا است از سوی دیگر مفاهیم و اندیشههایی که در ادبیات پارسی بکار گرفته شده است گنجینهای ارزنده از اخلاق و ادب محسوب میشود که هر ملت یا کشوری از آن بهرهمند نیست.
وی ویژگیهای زبان پارسی را برشمرد و تاکید کرد: ادبیات پارسی دارای بیش از ۴۰ هزار نسخه خطی از گذشته است که اندیشههای فرهیختگان گذشته را در قالب ادبیات پارسی با خود به امروز و آینده انتقال میدهد این مهم در مقایسه با برخی از ملل نیز بی نظیر محسوب میشود لذا به جرات میتوان گفت ادبیات پارسی بیان کننده هویت ملت ما بوده و انتقال دهنده رویدادهای تاریخی محسوب میشود.
این شاعر معاصر اظهار کرد: هر زبان و هر ملتی حسایستهایی نسبت به موسیقی زبان خود دارد که ممکن است در زبانهای دیگر وجود نداشته باشد برای مثال در زبان عربی شعر عروضی جایگاه خاصی دارد، زیرا در هنگام خوانده شدن دارای یک آهنگ خاص است، اما در مجموع روابط زیبایی در ردیف و قافیهها در زبان پارسی محسوب میشود از سوی دیگر در قالب ابداعی مثنوی کارهایی ویژه و خاص است که در زبان پارسی به شکلی زیبا بیان میشود.
***تنوع در اشعار شهریار
این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پارسی شعر محمد حسین شهریار را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: شعر محمد حسین شهریار به دو دلیل دارای ویژگی است نخست بیان اشعار به زبان پارسی و در بخش بعدی بیان شعر به زبان ترکی اگرچه مجموعه اشعار محمد حسین شهریار در زبان ترکی بسیار زیاد نیست، اما آنچه این اشعار را ویژه و خاص میکند از بعد تنوع است، زیرا از ادبیات زبان مردم گرفته شده و به نوعی بر دل مردم نیز نشسته است همین همنوایی با بخش عام جامعه شعر او را مشهور و به نامتر کرده از سوی دیگر بیان اشعار با زبان ادیبانه شعر او را در رده اشعار ارزنده قرار داده است.
امینی تاکید کرد: محمد حسین شهریار را باید احیاگر شعر سنتی دانست این امر به خاطر بیان اشعار سنتی در اوج حضور شعر نیمایی در جامعه است شهریار در روزگاری شعر سنتی را توسعه داد که این نوع از شعر بسیار کم رنگ شده بود.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
سینمای ایران نیاز به قهرمانپروری دارد
کارگردان فیلم سینمایی «مدیترانه» گفت: فیلمنامهای با همکاری رضا مقصودی در حوزه کرونا به نگارش در آوردهام که کاری کمدی و شیرین است و با توجه به اینکه روایتگر اتفاقات جالب و بی نظیر در مورد کرونا است میتواند به لحاظ تجاری نیز برای چرخه سینما مفید واقع شود.
هادی حاجتمند در گفتوگو با میزان پیرامون فیلم سینمایی «مدیترانه» گفت: فیلم سینمایی «مدیترانه» فیلمی در زمره آثار اجتماعی است که در آن تلاش شده عکسالعملی سینمایی به برخی پدیدهها از جمله انتظار و جنگ داده شود همچنین این فیلم در زمان کسب پروانه نمایش با مقوله سانسور روبهرو نشد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
وی در همین راستا بیان کرد: با تصور بر اینکه ذائقه جامعه در جهت مسائل فرهنگی و هنری دقیق، درست و متعادل پرورش داده شده باشد میتوان مدعی شد مخاطبان به سینمای کمدی، قصهگو، اکشن، اجتماعی و حتی سیاسی به طور متداوم و یکسان نیازمند هستند، اما چرایی این که گاهی نسبت به یک ژانر از سوی جامعه علاقه بیشتری نشان داده میشود و از اثری استقبال گستردهتری صورت میگیرد را میتوان با نگاهی به عقبه مسائل اجتماعی در جامعه جستجو کرد بنابراین اگر در هر دوره آثاری منطبق و متناسب با ذائقه و حال مردم ساخته شود قطعاً زمینه تضمین استقبال مخاطب از سالنهای سینما فراهم خواهد شد.
کارگردان «اشنوگل» با شاره به چگونگی استقبال مخاطب از برخی فیلمها و ژانرها اظهار کرد: به طور قطع استقبال در یک آن و در یک دوره از یک فیلم فقط به معنای مثبت و یا منفی بودن آن اثر نیست و چون سینما یک پدیده صنعتی هنری محسوب میشود که به لحاظ جلوههای هنری مانا و جاویدان خواهد بود، برخی فیلمها در تاریخ سینمای کشور وجود دارند که اگرچه در دوره اکران خود آن طور که باید دیده نشدند، اما با گذشت زمان مخاطب به درکی از آنها دست یافته و این نشان از ساختار درست و مستحکم آن اثر دارد بنابراین اگر فیلمی متناسب با شرایط و ذائقه مخاطبان تولید شود دیر یا زود مخاطب خود را خواهد یافت البته در شرایط کنونی جامعه سینمای کمدی و سینمایی که لبخند را بر لبان مردم جاری سازد و سینمای قصه گویی که باید بیش از پیش جدی گرفته شود میتواند تضمینی برای پویایی دوباره سینماها و سالنهای سینما باشند.
حاجتمند به دلیل استقبال اهالی هنر به حضور در پلتفرمها عنوان کرد: مبحث بازگشت مالی خوب و پرداختیهای به موقع دستمزدها و به طور کل بروکراسی اداری که در شبکه نمایش خانگی و پلتفرمها نهادینه شده زمینه گرایش تولید کنندگان آثار و هنرمندان عرصه بازیگری را به سوی این شبکهها گستردهتر کرده به گونهای که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
وی به مشکلات مالی حاکم در سینما اشاره و بیان کرد: هم اکنون وجود بخشی از مشکلات مالی که به طور جدی بر فضای رسمی سینما سایه انداخته هر فیلمساز و بازیگری را تهیج میکند که به سمت فعالیت در پلتفرمها حرکت کند و هیچ اشکالی هم نباید داشته باشد که بتوانیم در این رسانهها هم کار کنیم و جذب مخاطب داشته باشیم چرا که معتقدم عملکرد این رسانهها و شبکهها نه تنها در باب خصومت و دشمنی با فضای فرهنگ عمومی جامعه پیش نمیرود بلکه آنها میتوانند در ایجاد یک فضای رقابتی بین خود و سینما نقش موثری داشته باشند چرا که این رقابتها در نهایت موجب میشود مدیریتهای صنوف فرهنگی و هنری خود را به سمت پویایی و تلاش بیشتر در زمینه اعتلای عرصه هنر و فرهنگ جامعه سوق دهند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
نگاهی به فیلم «روزی روزگاری آبادان» به بهانه دریافت پروانه نمایش/حمیدرضا آذرنگ و اولین تجربه کارگردانی
آذرنگ توانست نخستین فیلم خود به نام «روزی روزگاری آبادان» را راهی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نماید، فیلمی که بار دیگر همچون آثار تئاتری آذرنگ به مقوله جنگ و تاثیرات روانی آن بر افراد می پردازد.
- بنابر آخرین خبرهای سینمایی فیلم سینمایی «روزی روزگاری آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ پروانه نمایش گرفت و به زودی در سینماهای کشور روی پرده خواهد ررفت در ادامه مروری میکنیم بر اولین اثر سینمایی حمیدرضا آذرنگ.
حمیدرضا آذرنگ سالها به عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر شناخته می شد، وی طی این سالها توانست با ارائه آثار متفاوت و با کیفیت تصویر با ثباتی از خود به عنوان یک هنرمند تئاتر را ارائه دهد.
طی چند سال اخیر اما حضور او در تئاتر کمرنگ شده و بیشتر تمرکز خود را بر ایفای نقشهای متفاوت در سینما گذاشته است، آثاری که نشان دادند که آذرنگ در مدیوم سینما و البته بازیگری حرفهای زیادی را برای گفتن دارد. پس از به ثبات رسیدن آذرنگ در سینما حال نوبت به تجربه کارگردانی در این مدیوم رسید.
آذرنگ توانست نخستین فیلم خود به نام «روزی روزگاری آبادان» را راهی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر کند، فیلمی که بار دیگر همچون آثار تئاتری آذرنگ به مقوله جنگ و تاثیرات روانی آن بر افراد می پردازد.
آذرنگ با فاصله گرفتن از تاریخ مرسوم دوران دفاع مقدس به خلق موقعیتی تازه اما در همان اقلیم آبادان پرداخته است، کاراکترها انگار در زمان گیر کرده و دچار اتفاقی عجیب میشوند، کارگردان «روزی روزگاری آبادان» به دنبال ساخت اثری سینمایی رفته است، اثری که بتواند جادوی موجود در این هنر را به نمایش بگذارد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
آذرنگ در فیلمنامه «روزی روزگاری آبادان» که اثری اقتباسی محسوب می شود، چالشی را به نام جنگ اما این بار فرای مرزهای کشور به نمایش می گذارد، نکته قابل تامل آنجاست که خانواده حاضر در این فیلم اما با لمس دوران دفاع مقدس حال ابعاد تازه ای از مشکلات جنگ را تجربه می کنند.
عنصر تخیل مهمترین عنصر موجود در فیلم حمیدرضا آذرنگ است، عنصری که شاید در داستانگویی های مرسوم این روزهای سینما کاملا از یاد رفته و آذرنگ سعی می کند در کنار خلق درام، این عنصر را بازسازی کند.
اولین تجربه سینمایی حمیدرضا آذرنگ اثری قابل دفاع در حوزه کارگردانی است، وی توانسته با وجود تمام مشکلات دوران کرونا گروه خوبی از بازیگران را کنار هم جمع کند، بازیگرانی که به خوبی توانستند یک خانواده را با کلیت فراز و فرودهای مرسومش به تصویر بکشند.
از سویی گروه بازیگران فیلم «روزی روزگاری آبادان» به هیچ وجه به دنبال خود نمایی در اثر نیستند، خودشان را به فیلمنامه سپرده اند و همین عاملی شده تا در اثر حل شوند، اتفاقی که شاید در نگاه اول بازی کم بازیگران را بطلبد، اما این کم بازی کردن کاملا بیرونی بوده و آنها به خوبی توانسته اند از پس درونیات نقش ها بر آیند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
صادقی: تمام سعی خود را کردم تا پیمان باورپذیر شود/دلیل استقبال از «افرا» بهرنگ توفیقی است
بازیگر سریال «مانکن» گفت: اگر مخاطب با سریال تلویزیونی «افرا» اکنون ارتباط برقرار کرده به دلیل درایتهای خوبِ بهرنگ توفیقی به عنوان کارگردان و بازی خوبِ همکارانم است.
- محمد صادقی متولد ۲۲ فروردین ۱۳۷۲ در تهران، فارغ التحصیل رشته مدیریت اجرایی با گرایش صنایع است که از سال ۱۳۹۱ بازیگری را با کلاسهای استاد سمندریان آغاز کرد. او همچنین با سریال مانکن و افرا به شهرت رسید و نمایش هایی، چون شاه لیر، مفیستو مسعود دلخواه، آمادئوس جواد مولانیا و گالیله را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید
محمد صادقی در گفتوگو با میزان پیرامون ویژگیهای یک بازیگر گفت: یک بازیگر برای بهتر ایفا کردن نقش خود مستلزم باور پذیر نمودن آن در وهله اول برای خود و به تبع آن برای مخاطب است از این رو نیاز است، تمامی تواناییها و تبحر خود را به کار گیرد تا در کالبد شخصیتی که قرار است در قالب آن به ایفای نقش بپردازد نزدیک شود.
وی پیرامون حضور خود در سریال تلویزیونی «افرا» بیان کرد: در مجموعه تلویزیونی «افرا» شخصیت پیمان و مائده دورانی را تجربه میکنند که هر فردی در سنین مختلف زندگی شاید آن را تجربه کرده باشد، نقشها میتوانند به همه آدمها نزدیک باشند و این بازیگر است که میطلبد با توانایی و تبحر خود نقاطی از شخصیتی که قرار است در کالبد آن به ایفای نقش بپردازد را یافته و با آموزهها و تکنیکهایی که در این راستا کسب نموده آن کاراکتر را خلق و پردازش کند.
صادقی پیرامون تلاش خود برای باورپذیری شخصیت پیمان در سریال «افرا» ابراز کرد: برای بهتر ایفا نمودن شخصیت پیمان مجموعه تلویزیونی «افرا» و همین طور باورپذیر شدن آن سعی کردم خودم را بیشتر در جایگاه آن شخصیت قرار دهم.
بازیگر نمایش «مفیستو» در همینا ابراز کرد: سهم من تا آخر سریال «افرا» همان چیزی است که در فیلمنامه توسط نویسنده و کارگردان تعریف شده و مهمتر از همه، تاثیر نقش را من فقط تعیین نمیکنم بلکه این تاثیر مضاعف توسط همه عوامل و بازیگران به واسطه اتفاقاتی که بعد از آن حادثه برای پیمان افتاد و کنش و واکنش هر کاراکتر نسبت به اتفاقات و تاثیر آن کاراکتر اتفاقات را رقم میخورد.
این بازیگر جوان پیرامون استقبال مخاطبان از سریال تلویزیونی «افرا» تاکید کرد: اگر مخاطب با سریال تلویزیونی «افرا» اکنون ارتباط برقرار کرده به دلیل درایتهای خوبِ بهرنگ توفیقی به عنوان کارگردان و بازی خوبِ همکارانم است.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید