آیتالله جوادیآملی: منطق قرآن و عترت در جامعه تبیین شود
آیتالله جوادیآملی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه تهران با بیان اینکه منطق قرآن و عترت در جامعه تببین شود گفت: حوزه علمیه یک وظیفهای دارد، دانشگاه هم وظیفه دیگری، در واقع قبلا هر دو اینها در یک جا جمع بود، ولی در حال حاضر این دو وظیفه از هم جدا شده است، اما معیار هر دو یکی است.
- بنا به اعلام حوزه، آیتالله عبدالله جوادیآملی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه تهران که در سالن همایشهای مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد با بیان اینکه طلاب باید در راهبری جامعه انسانی نقش فعالی داشته باشند، اظهار داشتند: همه طلاب در راهبری جامعه نقش اساسی دارند و از ذات اَقدس اِله مسئلت داریم آنچه خیر ملت است در سایه قرآن و عترت و به وسیله شما علمای بزرگوار و سایر اعلام اسلامی، منطق قرآن و عترت به خوبی در جامعه تبیین شود.
این مرجع تقلید با بیان وظیفه ذاتی حوزه علمیه و دانشگاه، افزود: حوزه علمیه یک وظیفهای دارد، دانشگاه هم وظیفهی دیگری، در واقع قبلا هر دو اینها در یک جا جمع بود، ولی در حال حاضر این دو وظیفه از هم جدا شده است، اما معیار هر دو یکی است. خدای سبحان بشر را آفرید و وظیفه خود دانست که برای آن انسان کامل معیار و محور خلافت قرار دهد که آن معیار علم به اَسماء الهی بود و انبیاء و ائمه (ع) را عالم به این اسماء حسنی قرار داد تا بتوانند پیام مستخلفه عنه را مستخلفه علیهم برسانند.
وی خاطرنشان کرد: انبیاء عموما و بخصوص وجود مبارک ختمی مرتبت (ص) آمدند تا این علم الهی را به مردم انتقال دهند. قرآن کریم سخنگوی خدای سبحان است و برنامه رسمی رهبران الهی را به انسان انتقال میدهد.
آیتالله جوادیآملی اظهار کرد: در واقع وجود مبارک پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) معلم قرآن و حکمت و محور نفوس هستند و این را نیز به خود پیامبر (ص) فرمود که ما حرف تازهای داریم و علم تازهای داریم که تو با همه نبوغ خدادادی خود توان آن را نداری تا از خود و یا از جای دیگر این علم را فرا بگیری. در واقع خداوند به پیامبر میفرماید، یعنی تو آن نیستی و مقدور تو نیست که این علم و اسماء را فرابگیری و همین تعبیر را نسبت به جامعه انسانی دارد که علم الهی و غیب را نمیتوان بدون ارتباط با علم الهی فراگرفت.
این مرجع تقلید با بیان وظیفه ذاتی حوزه علمیه و دانشگاه، افزود: حوزه علمیه یک وظیفهای دارد، دانشگاه هم وظیفهی دیگری، در واقع قبلا هر دو اینها در یک جا جمع بود، ولی در حال حاضر این دو وظیفه از هم جدا شده است، اما معیار هر دو یکی است. خدای سبحان بشر را آفرید و وظیفه خود دانست که برای آن انسان کامل معیار و محور خلافت قرار دهد که آن معیار علم به اَسماء الهی بود و انبیاء و ائمه (ع) را عالم به این اسماء حسنی قرار داد تا بتوانند پیام مستخلفه عنه را مستخلفه علیهم برسانند.
وی خاطرنشان کرد: انبیاء عموما و بخصوص وجود مبارک ختمی مرتبت (ص) آمدند تا این علم الهی را به مردم انتقال دهند. قرآن کریم سخنگوی خدای سبحان است و برنامه رسمی رهبران الهی را به انسان انتقال میدهد.
آیتالله جوادیآملی اظهار کرد: در واقع وجود مبارک پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) معلم قرآن و حکمت و محور نفوس هستند و این را نیز به خود پیامبر (ص) فرمود که ما حرف تازهای داریم و علم تازهای داریم که تو با همه نبوغ خدادادی خود توان آن را نداری تا از خود و یا از جای دیگر این علم را فرا بگیری. در واقع خداوند به پیامبر میفرماید، یعنی تو آن نیستی و مقدور تو نیست که این علم و اسماء را فرابگیری و همین تعبیر را نسبت به جامعه انسانی دارد که علم الهی و غیب را نمیتوان بدون ارتباط با علم الهی فراگرفت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *