برگزاری بیش از ۶۱ هزار گشت مشترک بازرسی/ رسیدگی به ۸۳ درصد از شکایات مردمی
مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت از برگزاری بیش از ۶۱ هزار گشت مشترک بازرسی در ۴ ماهه نخست امسال خبر داد.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام شاتا، سید مجتبی سجادی جزی، درخصوص تشریح عملکرد بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان ها، تلفن ۱۲۴ ستاد سازمان های مذکور و اپلیکیشن (سامانه اطلاع رسانی قیمت) در ۴ ماهه اول سال جاری بیان کرد: در راستای نظم دهی و انسجام بیشتر فرایند تنظیم بازار، بازرسیهای مستمر توسط اکیپهای بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها صورت میگیرد و طی این مدت نیز ۶۱ هزار و ۲۸۹ گشت مشترک با حضور بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاههای ذیصلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیهها و... انجام شده است.
وی ادامه داد: در راستای این گشتهای مشترک ۲۰ هزار و ۷۵۷ فقره پرونده تخلفاتی به ارزش تقریبی ۵ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رای به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی افزود: در ۴ ماهه اول امسال در مجموع ۷۱ هزار و ۶۳۳ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استانها دریافت گردیده است که از این تعداد ۸۳ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته و ۱۷ درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی و یا استعلام حقوقی از سوی مراجع ذیربط میباشد.
سجادی جزی گفت: عمده گزارشات مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، مرغ و در بخش خدمات، مربوط به تعمیر خودروهای سبک و رستورانها بوده است که غالباً گرانفروشی و عدم درج قیمت بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین در مدت زمان مذکور ۶۸ هزار و ۳۵۲ پرونده از طریق سازمانهای صنعت، معدن وتجارت استانها تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال گردیده است که با لحاظ پروندههای باقی مانده از سال گذشته ۹۰ هزار و ۴۲۵ رای از سوی شعب تعزیرات حکومتی صادر گردیده که ارزش ریالی پروندهها بیش از ۶۲ هزار میلیارد ریال و میزان جرائم وصولی، بر اساس اطلاعات دریافتی نزدیک به ۵۸۵ میلیارد ریال اعلام شده است.
مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین یادآوری کرد: طی این مدت تعداد ۱۱۳ فقره پرونده نیز راساً توسط این سازمان به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
سجادی جزی درخصوص طرق مختلف طرح شکایات از سوی شهروندان اعلام کرد: مردم با مراجعه به ستاد خبری سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و شهرستانهای تابعه میتوانند نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام نمایند، اما باتوجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا توصیه میشود شهروندان شکایات خود را از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (۱۲۴.ir) و اپلیکیشن آپ مطرح نمایند، چنانچه شکایت آنها قابل پیگیری باشد، یعنی در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی تعریف شده باشد، اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.
وی در این خصوص افزود: طی ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۲۲۴ فقره شکایت از طریق سامانه اطلاع رسانی دریافت گردیده که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۹ پرونده مختومه اعلام شده که در مجموع ۲۶ درصد از شکایات دریافتی در سطح کشور منجر به احراز تخلف و ارسال پرونده به مراجع رسیدگی کننده شده است.
سجادی جزی در پایان گفت: در این میان استان تهران با ۵ هزار و ۱۰۴ فقره گزارش دریافتی، بخش عمدهای از شکایات مردمی را مورد رسیدگی قرار داده است است.
وی ادامه داد: در راستای این گشتهای مشترک ۲۰ هزار و ۷۵۷ فقره پرونده تخلفاتی به ارزش تقریبی ۵ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رای به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی افزود: در ۴ ماهه اول امسال در مجموع ۷۱ هزار و ۶۳۳ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استانها دریافت گردیده است که از این تعداد ۸۳ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته و ۱۷ درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی و یا استعلام حقوقی از سوی مراجع ذیربط میباشد.
سجادی جزی گفت: عمده گزارشات مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، مرغ و در بخش خدمات، مربوط به تعمیر خودروهای سبک و رستورانها بوده است که غالباً گرانفروشی و عدم درج قیمت بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین در مدت زمان مذکور ۶۸ هزار و ۳۵۲ پرونده از طریق سازمانهای صنعت، معدن وتجارت استانها تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال گردیده است که با لحاظ پروندههای باقی مانده از سال گذشته ۹۰ هزار و ۴۲۵ رای از سوی شعب تعزیرات حکومتی صادر گردیده که ارزش ریالی پروندهها بیش از ۶۲ هزار میلیارد ریال و میزان جرائم وصولی، بر اساس اطلاعات دریافتی نزدیک به ۵۸۵ میلیارد ریال اعلام شده است.
مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین یادآوری کرد: طی این مدت تعداد ۱۱۳ فقره پرونده نیز راساً توسط این سازمان به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
سجادی جزی درخصوص طرق مختلف طرح شکایات از سوی شهروندان اعلام کرد: مردم با مراجعه به ستاد خبری سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و شهرستانهای تابعه میتوانند نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام نمایند، اما باتوجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا توصیه میشود شهروندان شکایات خود را از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (۱۲۴.ir) و اپلیکیشن آپ مطرح نمایند، چنانچه شکایت آنها قابل پیگیری باشد، یعنی در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی تعریف شده باشد، اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.
وی در این خصوص افزود: طی ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۲۲۴ فقره شکایت از طریق سامانه اطلاع رسانی دریافت گردیده که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۹ پرونده مختومه اعلام شده که در مجموع ۲۶ درصد از شکایات دریافتی در سطح کشور منجر به احراز تخلف و ارسال پرونده به مراجع رسیدگی کننده شده است.
سجادی جزی در پایان گفت: در این میان استان تهران با ۵ هزار و ۱۰۴ فقره گزارش دریافتی، بخش عمدهای از شکایات مردمی را مورد رسیدگی قرار داده است است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *