در فضای شهری تهران کمبود بزرگراه و خیابان نداریم
احسان مومنی گفت: هرچه بزرگراههای ما بیشتر بشود در واقع مردم را تشویق کرده ایم تا بیشتر از خودروهای شخصیشان استفاده کنند. اما اگر تلاشها بر گسترش حمل و نقل عمومی متمرکز بشود در این صورت حمل و نقل ما به سمت انسان محور شدن خواهد رفت. این مساله در کاهش حجم ترافیک و تصادفات هم نقش موثری خواهد داشت.
خبرگزاری میزان -
وی در پاسخ به اینکه گسترش به کارگیری دوچرخه در حمل و نقل درون شهری چه وضعی را برای تصادفات شکل خواهد داد گفت: اگر دوچرخه سواران در محلهایی که تعیین شده تردد کنند و نیز اینکه مدیران شهرداری در موضوع مهندسی ترافیک به ایمن سازی و جداسازی این محلها از سطح محور بپردازند مسلما ما دغدغهای برای بروز تصادفات دوچرخه سواران نخواهیم داشت. طی سالهای گذشته علی رغم تلاشهایی که صورت گرفت استفاده از دوچرخه چندان گسترشی نداشت. اما اگر امروز به یکباره استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهری اوج بگیرد و تعداد دوچرخه سواران بالا برود مسلم است که آمار تصادفات دوچرخهها هم بالا خواهد رفت؛ بنابراین ما باید برای مدیریت این موضوع چاره اندیشی کنیم. بر این اساس مسیرهایی که برای دوچرخه سواران در نظر گرفته میشود باید ایمن سازی بشود. این مسیرها را باید از مسیر تردد دیگر وسایل نقلیه جداسازی کرد که دیگر وسایل نقلیه نتوانند وارد مسیر اختصاصی دوچرخه سواران بشوند. پس وقتی که ایمن سازی انجام بگیرد و مسیر دوچرخه سواری از دیگر مسیرهای تردد تفکیک بشود یقینا تصادفات دوچرخه سواری هم افزایش پیدا نخواهد کرد.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت درباره اینکه کدام یک از دو عامل افزایش بزرگراهها یا توسعه حمل و نقل عمومی برای مدیریت ترافیک و تصادفات تسهیل گری بیشتری دارد گفت: من احساس میکنم توسعه حمل و نقل عمومی تاثیرات بیشتری در این موضوع خواهد داشت. درواقع نظر کارشناسی من این است. خوشبختانه ما امروز در زمینه برخورداری از بزرگراه و خیابان چیزی کم نداریم و با شمار قابل توجهی از بزرگراهها و مسیرهای رفت و آمد درون شهری مواجه هستیم. اما اگر به سمت توسعه حمل و نقل عمومی و بهینه سازی فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی برویم مطمئنا در بهبود وضع ترافیک و کاهش آمار تصادفات تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت.
احسان مومنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت درباره اینکه بالا بودن آمار تصادفات موتورسیکلتها معلول چه عواملی است به میزان گفت: بالا بودن آمار تصادفات موتورسیکلتها در معابر شهری تهران به خاطر عدم توجه کافی راننده به جلو و سرعت زیاد است. باید به یاد داشته باشیم ایمنی موتورسیکلت کمتر از خودرو است. وقتی راننده موتور با سرعت زیاد حرکت میکند اگر به طور ناگهانی مجبور به ترمز کردن بشود ممکن است با زمین برخورد کند یا با دیگر وسایل نقلیه و عابران پیاده تصادف میکند؛ بنابراین بالا بودن آمار تصادفات موتورسیکلتها بیشتر ناشی از سرعت بالای این وسایل نقلیه است.
وی در پاسخ به اینکه گسترش به کارگیری دوچرخه در حمل و نقل درون شهری چه وضعی را برای تصادفات شکل خواهد داد گفت: اگر دوچرخه سواران در محلهایی که تعیین شده تردد کنند و نیز اینکه مدیران شهرداری در موضوع مهندسی ترافیک به ایمن سازی و جداسازی این محلها از سطح محور بپردازند مسلما ما دغدغهای برای بروز تصادفات دوچرخه سواران نخواهیم داشت. طی سالهای گذشته علی رغم تلاشهایی که صورت گرفت استفاده از دوچرخه چندان گسترشی نداشت. اما اگر امروز به یکباره استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهری اوج بگیرد و تعداد دوچرخه سواران بالا برود مسلم است که آمار تصادفات دوچرخهها هم بالا خواهد رفت؛ بنابراین ما باید برای مدیریت این موضوع چاره اندیشی کنیم. بر این اساس مسیرهایی که برای دوچرخه سواران در نظر گرفته میشود باید ایمن سازی بشود. این مسیرها را باید از مسیر تردد دیگر وسایل نقلیه جداسازی کرد که دیگر وسایل نقلیه نتوانند وارد مسیر اختصاصی دوچرخه سواران بشوند. پس وقتی که ایمن سازی انجام بگیرد و مسیر دوچرخه سواری از دیگر مسیرهای تردد تفکیک بشود یقینا تصادفات دوچرخه سواری هم افزایش پیدا نخواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت درباره اینکه کدام یک از دو عامل افزایش بزرگراهها یا توسعه حمل و نقل عمومی برای مدیریت ترافیک و تصادفات تسهیل گری بیشتری دارد گفت: من احساس میکنم توسعه حمل و نقل عمومی تاثیرات بیشتری در این موضوع خواهد داشت. درواقع نظر کارشناسی من این است. خوشبختانه ما امروز در زمینه برخورداری از بزرگراه و خیابان چیزی کم نداریم و با شمار قابل توجهی از بزرگراهها و مسیرهای رفت و آمد درون شهری مواجه هستیم. اما اگر به سمت توسعه حمل و نقل عمومی و بهینه سازی فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی برویم مطمئنا در بهبود وضع ترافیک و کاهش آمار تصادفات تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت.
وی ادامه داد: اما هرچه بزرگراههای ما بیشتر بشود در واقع مردم را تشویق کرده ایم تا بیشتر از خودروهای شخصیشان استفاده کنند. امروز معابر شهری ما بیشتر خودرو محور هستند تا انسان محور. اما اگر تلاشها بر گسترش حمل و نقل عمومی متمرکز بشود در این صورت حمل و نقل ما به سمت انسان محور شدن خواهد رفت. این مساله در کاهش حجم ترافیک و تصادفات هم نقش موثری خواهد داشت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *