دومینوی خروج نیروهای غربی از افغانستان

0:45 - 08 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۲۸۲۶
در پی انفجار‌ها و شلیک گلوله در خارج از فرودگاه کابل، تخلیه افراد از این کشور با شرایط اضطراری جدید ادامه دارد.

- حملات تروریستی روز پنج شنبه گذشته در فرودگاه کابل سایه‌ای بر تلاش‌های بین المللی تخلیه اضطراری در افغانستان در سایه نگرانی از حملات مشابه ایجاد کرده است.

این در حالی است که ده‌ها هزار نفر تلاش می‌کنند از افغانستان خارج شوند.

به گزارش «ایندیپندنت»، با نزدیک شدن به مهلت ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برای آمریکا، کشور‌هایی مانند استرالیا، کانادا و نیوزلند به تلاش‌های خود برای تخلیه پایان داده‎اند و این در حالی است که انگلیس در مراحل پایانی قرار دارد.

«جو بایدنم، رئیس جمهور آمریکا وعده داده است که به ماموریت خود برای نجات آمریکایی‌ها و متحدان افغانستانی ادامه می‌دهد و این در حالی است که این موضوع روز جمعه با فوریت‌های جدید پس از انفجار‌های بمب در اطراف فرودگاه کابل از سر گرفته شده است.

کاخ سفید روز جمعه گذشته پیامی صریح به آمریکایی‌های حاضر در افغانستان داد و تاکید کرد «اگر تا ۳۱ آگوست از افغانستان خارج نشوید، ما نمی‌توانیم تضمین کنیم که شما را خارج می‌کنیم.»

با وجود افزایش شدید فشار‌ها برای تمدید مهلت خروج، بایدن تهدید حملات تروریستی را دلیلی برای پایبندی به برنامه خود عنوان کرده است.

پنتاگون گفته است که ارتش آمریکا در صورت لزوم تخلیه افراد از فرودگاه کابل را تا ۳۱ آگوست ادامه می‌دهد، اما خروج نیرو‌های آمریکایی و تجهیزات نظامی را در اولویت اول قرار می‌دهد.

آمریکا اخیرا اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کابل خارج شده‎اند؛ در حالی که بیش از هزار آمریکایی و ده‌ها هزار افغانستانی دیگر در حال تلاش برای ترک افغانستان هستند، بایدن گفته است که نمی‌تواند همه آن‌ها را خارج کند.

با وجود انتقال هوایی نزدیک به ۱۴ هزار نفر در ۲ هفته گذشته از سوی انگلیس، «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس در بیانیه‌ای گفت که بسیار ناراحت کننده است که در این روند همه نتوانسته‎اند از این کشور خارج شوند.

آلمان که ۵ هزار و ۱۹۳ نفر را طی ۳۴ پرواز خارج کرده، اعلام کرد که پرواز‌های تخلیه را تا آنجا که ممکن است ادامه می‌دهد.

آلمان ۱۰ هزار نفر را از جمله کارکنان محلی افغانستان شناسایی کرده است که باید تخلیه شوند.

بیش از ۵۴۰ آلمانی در حال حاضر تخلیه شده‎اند، در حالی که ۲۰۰ شهروند این کشور همچنان در افغانستان سرگردان هستند.

وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که تا عصر چهارشنبه بیش از ۱۰۰ تبعه فرانسوی و بیش از ۲ هزار افغانستانی پس از تخلیه از فرودگاه کابل به خاک فرانسه رسیده‎اند.

بلژیک، کانادا، لهستان، اسپانیا، دانمارک، مجارستان، نیوزلند و استرالیا کشور‌هایی هستند که پیش از این تخلیه‌ها را پایان داده‎اند.

«اسکات موریسون»، نخست وزیر استرالیا نیز گفت که این کشور ۴ هزار و ۱۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده است.

«جاسیندا آردرن»، نخست وزیر نیوزلند نیز اعلام کرد که این کشور در پی وجود تهدید به حملات آینده به پرواز‌های دیگر خود به کابل پایان می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *