پرونده رای اعتماد به وزرا فردا بسته میشود/ فرآیند رایگیری گلدانی و شمارش آرا به صورت دستی خواهد بود
- سید «محسن دهنوی» در برنامه گفتوگوی ویژه خبری، در خصوص ادامه برنامه کاری مجلس برای بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: کار بررسی صلاحیت چهار وزیر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی باقی مانده است لذا فردا کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی ادامه خواهد داشت و پس از پایان بررسی ها، رئیس جمهور از وزرای پیشنهادی خود دفاع پایانی را در مجلس خواهد داشت.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از صحبتهای رئیس جمهور، بلافاصله صحن علنی وارد فرآیند رایگیری میشود و این فرآیند به صورت گلدانی خواهد بود.
وی افزود: برگههایی آماده شده که اسامی هر ۱۹ وزیر روی آن برگه نوشته شده و مقابل هر اسم نیز گزینه اعتماد، عدم اعتماد و ممتنع درج شده است که نمایندگان میتوانند هر یک از این گزینهها را انتخاب و لیست را داخل گلدان بیندازند.
دهنوی با تاکید بر اینکه این نص صریح قانون است که رای اعتماد به صورت مخفی و در ورقه انجام شود اظهار داشت: شمارش آرا نیز به صورت دستی و با حضور طیفهایی از نمایندگان به عنوان ناظر شمارش در همان جلسه انجام میشود و در حین شمارش آرا، جلسه علنی مجلس برقرار خواهد بود و مجلس دستور جلسه خواهد داشت.
وی افزود: اعلام نتایج رای اعتماد به وزرا نیز همزمان خواهد بود، به این معنی که بعد از شمارش همه نتایج جمعبندی و کل نتیجه رای اعتماد به وزرا یکجا اعلام میشود.
این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورت عدم رای اعتماد به هر یک از وزرای پیشنهادی، رئیس جمهور میبایست برای وزارتخانه مربوطه در یک بازه زمانی مشخص سرپرست تعیین کند تا مجددا وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی نماید.
دهنوی با بیان اینکه از روز شنبه تاکنون ۴ جلسه در صحن علنی مجلس با ۳۷ ساعت مفید و در چند شیفت برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شده است گفت: طبق قانون اساسی، رئیس جمهور لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس اعلام میکند و ما موظف به بررسی صلاحیت و برنامههای این وزرا هستیم؛ به مردم اطمینان میدهیم در عین اینکه بنای ما همکاری و کمک به دولت است تا دولت سریعتر تشکیل شود، از حقوق اساسی ملت که بررسی دقیق صلاحیت وزرای پیشنهادی است کوتاهی نخواهیم کرد.
وی درباره ماجرای فشارهای محفلی یا بحث دلالی رای برای رای اعتماد به وزرا نیز اظهار داشت: برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، این دوره ورود آنها را در مقایسه با دورههای گذشته مجلس، محدود و وزرا فقط با یک همراه و نماینده پارلمانی خود اجازه ورود به مجلس را داشتند در حالیکه در سنوات قبل شاید هر وزیر ۷ تا ۸ همراه داشت که اکثریت این افراد کار واسطه گری میکردند، بنابراین در این دوره صحن علنی مجلس و کمیسیونها خلوت و آرامش حاکم بود.
این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همین دوره مجلس بیش از ۱۰۰ جلسه فراکسیونها را با وزرا داشتیم و ۲۷۰ جلسه با کمیسیونها برگزار شد گفت: به هیچ وجه فشار برای اینکه وزیری رای بیاورد یا نیاورد وجود ندارد؛ جلسات همفکری بین نمایندگان برقرار است، اما هیچ کسی از بیرون مجلس اثرگذار نیست و هیچ فشار بیرونی روی نمایندگان وجود ندارد.
دهنوی تصریح کرد: اینکه گفته میشود فشار محفلی، اگر منظور از محفل جمع نمایندگان است لااقل هفت، هشت جریان سیاسی در مجلس وجود دارد که برای رای دادن به وزرای پیشنهادی، همفکری میکنند.
وی در رابطه با دلالی رای هم بیان کرد: برای جلوگیری از این اتفاق، جلسات بیرون مجلس را بین وزرا و نمایندگان تعطیل کردیم و همه جلسات حتی در تاسوعا و عاشورا در مجلس برگزار شد. ضمن اینکه دلالی رای زمانی اتفاق میافتد که دو طرف خواستار این باشند، اما هم وزرای معرفی شده توسط دولت مردمی و انقلابی آقای رئیسی اهل این اتفاق نیستند هم مجلس انقلابی.
این عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: ممکن است استثنائاتی باشد که مطلع نباشیم، اما روند قالب اینگونه بود که وزرا برنامههای خود را ارائه کردند و بحثهای تخصصی صورت گرفته است و فضای عموم مجلس اینگونه است که در هر موردی باید به حجت شرعی برسند، به خصوص در حوزههای مربوط به اقتصاد، معیشت و سلامت مردم، دقت نظر داریم تا به وزرایی رای بدهیم که بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند.
دهنوی درباره حواشی ایجاد شده در این موضوع که برخی نمایندگان به عنوان مخالف یک وزیر پیشنهادی ثبت نام میکنند، اما در موافقت با او صحبت میکنند نیز بیان کرد: به لحاظ آئین نامه حق هر نمایندهای است که در مخالفت یا موافقت با وزیری صحبت کند و ما نمیتوانیم مانع او شویم، اما به لحاظ ارزشی کار درستی انجام نمیدهد، ضمن اینکه قاعدهای داریم که اگر خارج از موضوع صحبت شود رئیس مجلس میتواند صحبت نمایندگان را قطع و وقت را به شخص دیگری واگذار کند.
سید «نظامالدین موسوی» سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز درباره روند معرفی وزرا به مجلس گفت: بر اساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف دو هفته فرصت داشت تا وزای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر تسریع در شکل گیری دولت، رئیس جمهور یک هفته پیش از پایان موعد قانونی، وزرا را معرفی کردند و این وزرا ۲۷۰ ساعت در کمیسیونهای مجلس حضور یافتند.
وی با تاکید بر اینکه اولویت ما حل مشکلات جامعه و تعامل و هماهنگی با دولت و رئیس جمهور است خاطر نشان کرد: این موضوع مانع دقت نظر نمایندگان مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نمیشود، زیرا نمایندگان در مقابل مردم و قانون پاسخگو هستند.
رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی غیر قابل پیش بینی است
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای درباره گمانه زنیها پیرامون رای اعتماد و یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی نیز بیان کرد: هر شخصی که بگویند مجلس به کدامیک از وزرای پیشنهادی رای نمیدهد نظر دقیقی نداده و صرفا گمانه زنی است.
موسوی در خصوص سهم رئیس مجلس در رای اعتماد نمایندگان به وزرا نیز اظهار داشت: رئیس جمهور، اعضای هیئت رئیسه و روسای کمیسیونها در رای با دیگر نمایندگان تفاوتی ندارند، اما در هر جامعهای افراد از یکدیگر تاثیر میپذیرند، به عنوان مثال علی رغم اینکه نمایندگان در رای به وزرای پیشنهادی مختار هستند، اما گزارش کمیسیونهای تخصصی در رای آنها بی تاثیر نیست.
وی افزود: برخی نمایندگان نیز بر اساس جریان سیاسی به وزرای پیشنهادی رای میدهند، اما هیچکس اثرگذاری غیر منطقی بر رای نمایندگان ندارد.