ضرورت رعایت اصول بهداشتی برای تک تک عزاداران حسینی/باید با شرایط کرونایی در محرم عقلانی برخورد کنیم نه احساسی
مرتضی محمدی در گفتوگو با پیرامون آداب برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم گفت: شور و اشتیاق و معرفتی که مردم نسبت به ساحت مقدس «امام حسین (ع)» دارند هیچ گاه از بین رفتنی نیست لذا با توجه به شرایط موجود و توسعه بیماری کرونا امسال عزاداری همانند سال گذشته رنگ و بویی متفاوت به خود گرفته است.
وی با اشاره به توصیهها و تأکیدات مقام معظم رهبری تاکید کرد: مقام معظم رهبری پیرامون حفظ پروتکلهای بهداشتی تاکید ویژهای داشتند، اگرچه اولویت ایشان برگزاری جلسات و هیئتها است، اما از آنجا که حفظ جان برای هر مسلمان و برای هر انسانی از اوج به موجبات است لذا ایشان تاکید فرمودند که برای حفظ جان عزاداران تمام پروتکلهای بهداشتی رعایت شود و تمام هیئتها نیز موظف بر حفظ پروتکلها هستند.
*** تاکیدات دین اسلام در مورد حفظ پاکیزگی
محمدی به تاکیدات دین اسلام در مورد حفظ پاکیزگی افزود: دین اسلام دین پاکیزگی و بهداشت است و همواره تمام مومنان را بر این امر دعوت کرده لذا اکنون که بیماری کرونا به عنوان یک عامل بهداشتی و تهدید کننده جان انسانها محسوب میشود هر اقدامی که زمینه را برای افزایش این بیماری فراهم کند و یا اینکه باعث بیماری افراد شود ناصواب به حساب میآید.
وی ماسک زدن را یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر جلوگیری از گسترش بیماری کرونا دانست و تاکید کرد: باید به این باور برسیم که ماسک نیز همانند یکی از پوششها و لباسهای هر فرد محسوب میشود لذا همواره باید از آن استفاده کرد خصوصاً در مکانهایی که رفت و آمد در آنها بیشتر است در عین حال باید توجه داشت که استفاده از ماسک حتی در جاهای متبرک همانند حرم «ائمه معصومین (ع)» و مکانهای متبرک نباید غافل ماند اگرچه برخی معتقدند این مکانها متبرک است و نیازی نیست که در آنها ماسک زده شود اما باید به این امر توجه کرد که خداوند به افراد عقل داده است تا توسط آن بیندیشند و خود را از خطر دور نگه دارند به عنوان مثال وقتی فردی زیارت «امام رضا (ع)» میرود و در صحن قرار میگیرد اگر با خود چتر نداشته باشد و زیر باران بماند قطعاً خیس میشود و نمیتوانند بگویند، چون در صحن رضوی قرار دارم بنابراین خیس نمیشوم بلکه باید از چتر خود استفاده کند باید موارد و پروتکلهای بهداشتی را حتماً رعایت کرد.
این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: مسائل احساسی را نباید با مسائل عقلی ترکیب کنیم نزدن ماسک و اعتقاد داشتن به این امر که، چون در حرم «ائمه معصومین (ع)» قرار داریم دچار بیماری نمیشویم امری دور از عقل است و در شأن «اهل بیت (ع)» نیز نخواهد بود.
***حفظ پروتکلهای بهداشتی
محمدی افزود: باید افرادی که به هیئتها میپیوندد این مهم مورد را در نظر داشته باشند که چنانچه دارای بیماری بوده و یا ناقل بیماری هستند اگر وارد هیئت شوند گروه زیادی را به بیماری خواهند کشاند و این قطعنامه ثواب ندارد و در عین حال زیبنده یک عزادار نخواهد بود بنابراین افراد ناقل از حضور در هیئتها دوری کنند و در عین حال موارد و نکات بهداشتی را در نظر گرفته و آنها را رعایت کنند ورود به حرمها در حالی که روح افراد را سلامتی میبخشد، اما میتواند به خاطر رعایت نکردن موارد بهداشتی توسط برخی از افراد جسمها را بیمار کند لذا باید برای رعایت پروتکلهای بهداشتی توجه داشت.
***لغو برخی از عزاداریهای برای حفظ سلامت جامعه
این کارشناس علوم قرآنی به عملکرد برخی از مداحان و ذاکرین اهل بیت اشاره و تاکید کرد: برخی از مداحان و ذاکرین برای حفظ پروتکلهای بهداشتی اقدام به برگزاری جلسات عزاداری به شیوههای متفاوت تری کردهاند در عین حال حتی برخی از آنان نتوانستند فضای لازم را فراهم کنند.
وی وظیفه مسئولین هیئتها را بسیار سنگین دانست و تاکید کرد: مسئولان برگزار کننده هیئتها در این دوران وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارند، زیرا آنان میزبان عشاق «امام حسین (ع)» هستند و این امر سبب میشود تا آنها حتماً تمام پروتکلها را به بهترین شکل رعایت کنند و مکانهایی را برای برگزاری جلسات انتخاب کنند که همخوانی بیشتری با پروتکلها داشته باشد.
وی به برگزاری برخی از مکانها به عنوان بهترین مکانها برای برگزاری مراسم عزاداری «امام حسین (ع)» اشاره و ابراز کرد: اکنون ما شاهدیم که برخی از عزاداریها در مکانها و با فاصله اجتماعی بسیار خوب برگزار میشود مکانهایی مانند پارک ارم و یا «امامزاده صالح(ع)» تجریش بهترین مکانها در برگزاری جلسات محسوب میشوند.
***هر خانه یک حسینیه
این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم هیئتها و جلسات عزاداری برای «امام حسین (ع)» را به بهترین شکل برگزار کنیم، زیرا این جلسات هیچ گاه تعطیلی بردار نیست، اما شیوه برگزاری این جلسات برای تک تک ما مهم است، چون جان افراد را نشانه میرود همچنین باید توجه داشت که میتوان هر خانه را به یک حسینیه تبدیل کرد و در آن به قرائت زیارت عاشورا و روضه پیرامون سیدالشهداء و کاروان کربلا انجام داد و یا اینکه از طریق رسانه ملی به استفاده از فضای عزاداریها و هیئتها پرداخت.