ادعاها درباره آسیبدیدگی کاخ موزه گلستان صحت ندارد
مدیرکل موزهها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: منابع مالی مربوط به پروژههای مرمتی موزهها از طریق بودجههای دولتی و نیز از محل درآمد موزهها تامین میشود. اما الان حدود دو سال هست که ما از موزهها درآمد چندانی نداشته ایم و بیشتر از محل اعتبارات مالی دولتی هزینهها را تامین میکنیم.
خبرگزاری میزان -
وی ادامه داد: به هر حال همه موزههایی که دارای بنای قدیمی هستند نیازمند حفاظت همیشگی هستند. اما اینکه گفته شود امروز موزهای هست که نیاز مبرم و حیاتی به مرمت و بازسازی داشته باشد در حال حاضر چنین موردی را نداریم.
کارگر درباره برنامههای وزارتخانه میراث فرهنگی برای حفاظت و مرمت موزهها گفت: حفاظت از موزهها شامل دو بخش نگهداری از اشیا و مراقبت از ساختمان و بنا میشود. اما اگر بخواهیم بر حفاظت از ساختمان و بنا متمرکز شویم هر موزهای مورد رصد قرار میگیرد و اگر دچار معضلی شده باشد و نیاز به یک پروژه مرمتی داشته باشد اعلام میشود و مورد بررسی قرار میگیرد و باید از نظر کارشناس مورد تایید قرار بگیرد و سپس تامین اعتبار انجام میشود و پروژه به انجام میرسد.
وی درباره برآورد هزینه احتمالی انجام مرمت همه موزهها گفت: منابع مالی مربوط به پروژههای مرمتی موزهها از طریق بودجههای دولتی و نیز از محل درآمد موزهها تامین میشود. اما الان حدود دو سال هست که ما از موزهها درآمد چندانی نداشته ایم و بیشتر از محل اعتبارات مالی دولتی هزینهها را تامین میکنیم. بحث مرمت موزهها اتفاقی است که به مرور زمان به انجام میرسد. درواقع ما هیچ پروژه بر روی زمین ماندهای نداریم.
کارگر در پاسخ به اینکه آیا ورود بخش خصوصی باعث افزایش نرخ بازدید مجازی از موزهها میشود گفت: واقعیت این است که در همه جای دنیا بازدید آنلاین از موزهها با هزینههایی همراه است که کاربر باید آن را بپردازد. اما میان هزینهای که گردشگر خارجی باید پرداخت کند با نرخ مقرر برای گردشگران داخلی تفاوتهایی وجود دارد که این مساله به سیاستگذاریهایی برمی گردد که باید انجام بشود. در فضای حقیقی قیمت بلیطی که به گردشگران خارجی فروخته میشود با نرخی که برای گردشگران داخلی در نظر گرفته میشود متفاوت است. این تفاوت میتواند به فضای مجازی هم تعمیم پیدا کند. امروز همین وضعیت را میتوان برای دیگر کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته هم شناسایی کرد. در آن کشورها اگر در بعضی موزهها اقدامهایی برای بازدید مجازی اتفاق افتاده باشد قطعا هزینههای مربوط به آن هم در نظر گرفته میشود.
کارگر درمورد اینکه چرا با وجود وضعیت ناشی از شیوع کرونا عزمی برای طراحی بازدیدهای آنلاین از موزهها شکل نگرفت گفت: آن اقدامهایی که لازم بوده انجام شده است. اما در مجموع این مساله را نباید صرفا بر عهده میراث فرهنگی بگذاریم. برای تحقق این موضوع باید پهنای باند اینترنتی به اندازه کافی وجود داشته باشد. وزارت ارتباطات باید یک بانک را برای این کار در نظر بگیرد. در کنار این باید مجوزهای مربوط به این اقدام از رسانههای تصویری اخذ بشود. این موارد را نباید ساده گرفت که تصور کنیم به راحتی و به سرعت میشود این کار انجام بگیرد. بخش مهمی از این اتفاقات هم خارج از حوزه وزارتخانه میراث فرهنگی و توسط دیگر دستگاهها باید انجام بگیرد.
محمدرضا کارگر در خصوص گمانهها درباره آسیب دیدگی بنای کاخ موزه گلستان به میزان گفت: چنین ادعاهایی نادرست است و به هیچ عنوان این بنا در حال حاضر با مشکل آسیب دیدگی مواجه نیست. کاخ گلستان الان در وضعیت بسیار خوبی به سر میبرد و امسال هم حدود بیست پروژه مرمتی در این مکان وجود داشته که همه این پروژهها به سرانجام رسیده است. در حال حاضر هم مشکل خاصی برای این کاخ موزه وجود ندارد و شرایط بسیار پایدار و مطلوبی بر این مکان حاکم است.
وی ادامه داد: به هر حال همه موزههایی که دارای بنای قدیمی هستند نیازمند حفاظت همیشگی هستند. اما اینکه گفته شود امروز موزهای هست که نیاز مبرم و حیاتی به مرمت و بازسازی داشته باشد در حال حاضر چنین موردی را نداریم.
کارگر درباره برنامههای وزارتخانه میراث فرهنگی برای حفاظت و مرمت موزهها گفت: حفاظت از موزهها شامل دو بخش نگهداری از اشیا و مراقبت از ساختمان و بنا میشود. اما اگر بخواهیم بر حفاظت از ساختمان و بنا متمرکز شویم هر موزهای مورد رصد قرار میگیرد و اگر دچار معضلی شده باشد و نیاز به یک پروژه مرمتی داشته باشد اعلام میشود و مورد بررسی قرار میگیرد و باید از نظر کارشناس مورد تایید قرار بگیرد و سپس تامین اعتبار انجام میشود و پروژه به انجام میرسد.
وی درباره برآورد هزینه احتمالی انجام مرمت همه موزهها گفت: منابع مالی مربوط به پروژههای مرمتی موزهها از طریق بودجههای دولتی و نیز از محل درآمد موزهها تامین میشود. اما الان حدود دو سال هست که ما از موزهها درآمد چندانی نداشته ایم و بیشتر از محل اعتبارات مالی دولتی هزینهها را تامین میکنیم. بحث مرمت موزهها اتفاقی است که به مرور زمان به انجام میرسد. درواقع ما هیچ پروژه بر روی زمین ماندهای نداریم.
بیشتر بخوانید:
کرونا تمرینی عملیاتی برای گردشگری الکترونیک
مدیرکل موزههای وزارت میراث فرهنگی درمورد مجازی شدن فعالیت موزهها گفت: ما برای تحقق این مساله جدی هستیم. تلاش ما بیشتر معطوف به این است که بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا بکند تا شاهد سرمایه گذاری در این بخش باشیم. اما به شکلی محدود و بر اساس ضرورتهایی که وجود دارد مجازی شدن فعالیتها توسط خود موزهها صورت گرفته است.
وی درباره وضع فعلی بازدید مجازی از موزهها اظهار داشت: در مقاطعی بازدیدهای مجازی از موزهها صورت گرفته است. اما در کنار این همه موزههای ما دارای پایگاه اینترنتی هستند و از این طریق به معرفی آثار و اشیای خودشان میپردازند. البته وجود پایگاه اینترنتی برای موزهها از قبل هم بوده، اما درحال حاضر این نوع فعالیتها تا حدود بیشتری تقویت شده و در بعضی از این وبگاهها برنامههای به روز شده را هم میتوان رصد کرد.
مدیرکل موزههای وزارت میراث فرهنگی درمورد مجازی شدن فعالیت موزهها گفت: ما برای تحقق این مساله جدی هستیم. تلاش ما بیشتر معطوف به این است که بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا بکند تا شاهد سرمایه گذاری در این بخش باشیم. اما به شکلی محدود و بر اساس ضرورتهایی که وجود دارد مجازی شدن فعالیتها توسط خود موزهها صورت گرفته است.
وی درباره وضع فعلی بازدید مجازی از موزهها اظهار داشت: در مقاطعی بازدیدهای مجازی از موزهها صورت گرفته است. اما در کنار این همه موزههای ما دارای پایگاه اینترنتی هستند و از این طریق به معرفی آثار و اشیای خودشان میپردازند. البته وجود پایگاه اینترنتی برای موزهها از قبل هم بوده، اما درحال حاضر این نوع فعالیتها تا حدود بیشتری تقویت شده و در بعضی از این وبگاهها برنامههای به روز شده را هم میتوان رصد کرد.
کارگر در پاسخ به اینکه آیا ورود بخش خصوصی باعث افزایش نرخ بازدید مجازی از موزهها میشود گفت: واقعیت این است که در همه جای دنیا بازدید آنلاین از موزهها با هزینههایی همراه است که کاربر باید آن را بپردازد. اما میان هزینهای که گردشگر خارجی باید پرداخت کند با نرخ مقرر برای گردشگران داخلی تفاوتهایی وجود دارد که این مساله به سیاستگذاریهایی برمی گردد که باید انجام بشود. در فضای حقیقی قیمت بلیطی که به گردشگران خارجی فروخته میشود با نرخی که برای گردشگران داخلی در نظر گرفته میشود متفاوت است. این تفاوت میتواند به فضای مجازی هم تعمیم پیدا کند. امروز همین وضعیت را میتوان برای دیگر کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته هم شناسایی کرد. در آن کشورها اگر در بعضی موزهها اقدامهایی برای بازدید مجازی اتفاق افتاده باشد قطعا هزینههای مربوط به آن هم در نظر گرفته میشود.
کارگر درمورد اینکه چرا با وجود وضعیت ناشی از شیوع کرونا عزمی برای طراحی بازدیدهای آنلاین از موزهها شکل نگرفت گفت: آن اقدامهایی که لازم بوده انجام شده است. اما در مجموع این مساله را نباید صرفا بر عهده میراث فرهنگی بگذاریم. برای تحقق این موضوع باید پهنای باند اینترنتی به اندازه کافی وجود داشته باشد. وزارت ارتباطات باید یک بانک را برای این کار در نظر بگیرد. در کنار این باید مجوزهای مربوط به این اقدام از رسانههای تصویری اخذ بشود. این موارد را نباید ساده گرفت که تصور کنیم به راحتی و به سرعت میشود این کار انجام بگیرد. بخش مهمی از این اتفاقات هم خارج از حوزه وزارتخانه میراث فرهنگی و توسط دیگر دستگاهها باید انجام بگیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *