پرورش معلمان امروز کیفیت زندگی افراد در آینده را تعیین میکند
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که پیشرفتهایی پایدار ترند که ریشه دارتر و اصیل ترند، گفت: نهاد تربیت معلم، ریشهایترین بنیان شکل گیری همه تحولات بزرگ در درون یک جامعه است.
خبرگزاری میزان -
-صبح امروز محسن حاجی میرزایی در آئین رونمایی از مجموعه ۳۱جلدی «تاریخ تربیت معلم در ایران» که در سالن آمفی تئاتر ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: اگر همه امور کشور طبقه بندی و اولویت بندی شوند در این طبقه بندی، نهاد «تربیت معلم» و جایگاه معلم در موقعیت و اولویت بالاتری قرار می گیرد. زیرا خانواده ها ارزشمندترین دارایی خود را به این نهاد می سپارند.
وی افزود: «تربیت معلم» جایگاه پرورش افرادی است که قرار است سرمایه جامعه باشند، آینده سرزمین را بسازند و توانمندی های ملی کشور را افزایش دهند، بنابراین کیفیت تربیت این افراد، کیفیت زندگی انسان ها را تعیین و آینده یک جامعه را شکل میدهند.
حاجی میرزایی، کیفیت زندگی افراد در آینده را منوط به کیفیت و چگونگی پرورش معلمان امروز، دانست و تصریح کرد: بر اساس جمع بندی های نظری، کارآمدی و اثربخشی نهادهای یک جامعه به نظام یادگیری بستگی دارد، لذا کشور برای پیوستن به قافله پیشرفت و تمدن، به معلمانی باکیفیت نیاز دارد.
وی نهاد «تربیت معلم» را ریشه ای ترین، بنیان شکل گیری تحولات بزرگ هر جامعه دانست و خاطرنشان کرد: امروز ما محصول دیروز ماست و فردای ما بیش از آن که تحت تأثیر سیاستمداران باشد، تحت تأثیر معلمان است. ریشه ها را معلمان می سازند و آبیاری می کنند و سیاستمداران روی این درخت کار می کنند. زیرا توسعه و پیشرفت هر یک از جوامع، بدون «تربیت نیروی انسانی کارآمد»، امکان پذیر نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بناست جامعه اسلامی در مسیر «تمدن سازی نوین» قرار بگیرد، باید بتوانیم جلوه ای از تربیت معلم را به دنیا معرفی کنیم.
وی پیشرفت هایی را پایدار تر دانست که ریشه دار تر و اصیل ترند و افزود: در مجموعه کارها، کاری پیچیده تر از کار معلمان نیست زیرا مسئولیت آن ها پرورش افرادی است که دائماً در حال تغییر است و در جامعه ای می خواهد این کار را انجام دهد که دائم در حال گرگونی و پویایی است، علاوه بر آن، در این عرصه تنها معلم نیست که در تربیت انسان ها مؤثر ست، بلکه سایر عوامل موجود در جامعه نیز در این موضوع دخیل هستند؛ بنابراین «معلم» کسی است که فهم درست و عمیقی از پویایی جامعه داشته باشد.
عضو کابینه تدبیر و امید اضافه کرد؛ معلم باید نقش خود را به خوبی ایفا کند و سایر نقشهای دیگر جامعه را نیز مدیریت کند.
وی اذعان کرد: دانشی که به امر تربیت انسانها اختصاص دارد، از حیث پیچیدگی و دشواری و خطیر بودن در صدر است، لذا معلم کسی است که توانایی و فهم این پویایی را داشته باشد لذا باید شایسته ترین های هر جامعه ای «معلمان» آن جامعه را تربیت کنند هر چه در این زمینه کاستی داشته باشیم به همان میزان خسارت خواهیم داد، به همین علت دانشگاه فرهنگیان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: حضور در دانشگاه مزیّت نیست بلکه ایفای نقش تربیت است که مزیت دارد و چون تربیت این گوهر به دست دانشگاه سپرده شده است مهم است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: بالاترین ارزش های یک جامعه، انسانهای جامعه هستند که باید پرورش پیدا کنند و این کار خطیر به دست معلمان امکان پذیراست، بنابراین باید شایستگیهایمان را در تحقق این چنین تربیتی به رخ دنیا بکشیم.
وی ادامه داد: اگر بناست جامعه اسلامی در مسیر «تمدن سازی نوین» قرار بگیرد باید بتوانیم جلوه ای از تربیت معلم را به دنیا معرفی کنیم زمانی میتوانیم به دانشگاه فرهنگیان ببالیم که این هدف ارزشمند در آن صورت گیرد.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان این که افرادی که معلم پرورش می دهند باید از« بهترین» باشند، تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب نیز همواره به اهمیت این دانشگاه تأکید فرموده اند، زیرا «گوهر انسانیت»، توسط معلمان پرورش می یابد و این دانشگاه پرورش معلمان را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: در راستای گام دوم بیانیه انقلاب، باید «معلمانی پویا» تربیت کرد و در آن صورت است که می توان به تربیت چنین معلمانی بالید و افتخار کرد.
وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: مسئولیتها از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، مهم نیست فرد موفق شده یا خیر، بلکه آن چه مهم است، «ثبت تجربیات» است بنابراین در گزارش ها باید به چرایی و چگونگی اقدامات پرداخته شود و این همان دانش نهفته ای است که به آن «دانش ذهنی» هم می گویند و با ثبت آن نباید اجازه بدهیم از بین برود لذا ثبت تاریخ تربیت معلم، کار بسیار ارزشمندی است.
وی ادامه داد: یک وجه این کار، «مستندسازی» است، اما مرحله بعد، «واکاوی، تجزیه و تحلیل و استخراج دانش درون این مستندات» است. ما معتقدیم ناب ترین و عمیق ترین دانش، دانشی است که در درون همین تجربیات نهفته است؛ لذا در کنار این مجموعه ارزشمند، باید یک جلد نیز تحت عنوان برآیند فهم موجود از «یکصدسال کار تربیت معلم»، تهیه و به این مجموعه اضافه شود.
حاجی میرزایی گفت: جامعه متشکل از گذشتگان و امروزی هاست و امروزی ها از روی دوش گذشتگان به تاریخ نگاه می کنند این موضوع باید واقعیت پیدا کند و زمانی واقعیت پیدا می کند که ما همه دانش گذشتگان را داشته باشیم پس اگر از نواقص و کاستی ها بی خبر باشیم نمی توانیم تصیمات صحیحی اتخاذ کنیم.
وی اضافه کرد: تهیه مجموعه «یکصدسال تاریخ تربیت معلم» استمرار چنین دانشی است که باید به آیندگان تحویل شود، لذا از همه دست اندرکاران که در این زمینه تلاش کردند، تشکر می کنم. و مطمئنم انجام چنین اقداماتی، کارایی بیشتری دارد.
شایان ذکراست در پایان این مراسم، به صورت نمادین، از مولف کتاب یک استان به نمایندگی از مولفان همه استان، با حضور وزیر ، تقدیر شد.
گفتنی است؛ به مناسبت یکصدمین سال تأسیس نهاد تربیت معلم، پژوهشی فراگیر در باب تاریخ سازمان اصلی، برنامه ها و مراکز استانی این نهاد، صورت گرفته است.
وی افزود: «تربیت معلم» جایگاه پرورش افرادی است که قرار است سرمایه جامعه باشند، آینده سرزمین را بسازند و توانمندی های ملی کشور را افزایش دهند، بنابراین کیفیت تربیت این افراد، کیفیت زندگی انسان ها را تعیین و آینده یک جامعه را شکل میدهند.
حاجی میرزایی، کیفیت زندگی افراد در آینده را منوط به کیفیت و چگونگی پرورش معلمان امروز، دانست و تصریح کرد: بر اساس جمع بندی های نظری، کارآمدی و اثربخشی نهادهای یک جامعه به نظام یادگیری بستگی دارد، لذا کشور برای پیوستن به قافله پیشرفت و تمدن، به معلمانی باکیفیت نیاز دارد.
وی نهاد «تربیت معلم» را ریشه ای ترین، بنیان شکل گیری تحولات بزرگ هر جامعه دانست و خاطرنشان کرد: امروز ما محصول دیروز ماست و فردای ما بیش از آن که تحت تأثیر سیاستمداران باشد، تحت تأثیر معلمان است. ریشه ها را معلمان می سازند و آبیاری می کنند و سیاستمداران روی این درخت کار می کنند. زیرا توسعه و پیشرفت هر یک از جوامع، بدون «تربیت نیروی انسانی کارآمد»، امکان پذیر نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بناست جامعه اسلامی در مسیر «تمدن سازی نوین» قرار بگیرد، باید بتوانیم جلوه ای از تربیت معلم را به دنیا معرفی کنیم.
وی پیشرفت هایی را پایدار تر دانست که ریشه دار تر و اصیل ترند و افزود: در مجموعه کارها، کاری پیچیده تر از کار معلمان نیست زیرا مسئولیت آن ها پرورش افرادی است که دائماً در حال تغییر است و در جامعه ای می خواهد این کار را انجام دهد که دائم در حال گرگونی و پویایی است، علاوه بر آن، در این عرصه تنها معلم نیست که در تربیت انسان ها مؤثر ست، بلکه سایر عوامل موجود در جامعه نیز در این موضوع دخیل هستند؛ بنابراین «معلم» کسی است که فهم درست و عمیقی از پویایی جامعه داشته باشد.
عضو کابینه تدبیر و امید اضافه کرد؛ معلم باید نقش خود را به خوبی ایفا کند و سایر نقشهای دیگر جامعه را نیز مدیریت کند.
وی اذعان کرد: دانشی که به امر تربیت انسانها اختصاص دارد، از حیث پیچیدگی و دشواری و خطیر بودن در صدر است، لذا معلم کسی است که توانایی و فهم این پویایی را داشته باشد لذا باید شایسته ترین های هر جامعه ای «معلمان» آن جامعه را تربیت کنند هر چه در این زمینه کاستی داشته باشیم به همان میزان خسارت خواهیم داد، به همین علت دانشگاه فرهنگیان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: حضور در دانشگاه مزیّت نیست بلکه ایفای نقش تربیت است که مزیت دارد و چون تربیت این گوهر به دست دانشگاه سپرده شده است مهم است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: بالاترین ارزش های یک جامعه، انسانهای جامعه هستند که باید پرورش پیدا کنند و این کار خطیر به دست معلمان امکان پذیراست، بنابراین باید شایستگیهایمان را در تحقق این چنین تربیتی به رخ دنیا بکشیم.
وی ادامه داد: اگر بناست جامعه اسلامی در مسیر «تمدن سازی نوین» قرار بگیرد باید بتوانیم جلوه ای از تربیت معلم را به دنیا معرفی کنیم زمانی میتوانیم به دانشگاه فرهنگیان ببالیم که این هدف ارزشمند در آن صورت گیرد.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان این که افرادی که معلم پرورش می دهند باید از« بهترین» باشند، تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب نیز همواره به اهمیت این دانشگاه تأکید فرموده اند، زیرا «گوهر انسانیت»، توسط معلمان پرورش می یابد و این دانشگاه پرورش معلمان را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: در راستای گام دوم بیانیه انقلاب، باید «معلمانی پویا» تربیت کرد و در آن صورت است که می توان به تربیت چنین معلمانی بالید و افتخار کرد.
وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: مسئولیتها از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، مهم نیست فرد موفق شده یا خیر، بلکه آن چه مهم است، «ثبت تجربیات» است بنابراین در گزارش ها باید به چرایی و چگونگی اقدامات پرداخته شود و این همان دانش نهفته ای است که به آن «دانش ذهنی» هم می گویند و با ثبت آن نباید اجازه بدهیم از بین برود لذا ثبت تاریخ تربیت معلم، کار بسیار ارزشمندی است.
وی ادامه داد: یک وجه این کار، «مستندسازی» است، اما مرحله بعد، «واکاوی، تجزیه و تحلیل و استخراج دانش درون این مستندات» است. ما معتقدیم ناب ترین و عمیق ترین دانش، دانشی است که در درون همین تجربیات نهفته است؛ لذا در کنار این مجموعه ارزشمند، باید یک جلد نیز تحت عنوان برآیند فهم موجود از «یکصدسال کار تربیت معلم»، تهیه و به این مجموعه اضافه شود.
حاجی میرزایی گفت: جامعه متشکل از گذشتگان و امروزی هاست و امروزی ها از روی دوش گذشتگان به تاریخ نگاه می کنند این موضوع باید واقعیت پیدا کند و زمانی واقعیت پیدا می کند که ما همه دانش گذشتگان را داشته باشیم پس اگر از نواقص و کاستی ها بی خبر باشیم نمی توانیم تصیمات صحیحی اتخاذ کنیم.
وی اضافه کرد: تهیه مجموعه «یکصدسال تاریخ تربیت معلم» استمرار چنین دانشی است که باید به آیندگان تحویل شود، لذا از همه دست اندرکاران که در این زمینه تلاش کردند، تشکر می کنم. و مطمئنم انجام چنین اقداماتی، کارایی بیشتری دارد.
شایان ذکراست در پایان این مراسم، به صورت نمادین، از مولف کتاب یک استان به نمایندگی از مولفان همه استان، با حضور وزیر ، تقدیر شد.
گفتنی است؛ به مناسبت یکصدمین سال تأسیس نهاد تربیت معلم، پژوهشی فراگیر در باب تاریخ سازمان اصلی، برنامه ها و مراکز استانی این نهاد، صورت گرفته است.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *