تاکیدبر آموزش حضوری تنها با واکسیناسیون امکان پذیر است
اگرچه با تعطیلی آموزش حضوری شاهد افت کیفیت آموزش در کشور هستیم، اما، تا طبیعی شدن اوضاع و مدیریت شیب بیماری با تمهیداتی، چون واکسیناسیون عمومی و الزام به رعایت سختگیرانه پروتکلهای بهداشتی نمیتوان اصرار و اجباری بر آموزش حضوری داشت.
خبرگزاری میزان -
با شیوع بیماری در ماه های آغازین این تصور وجود داشت که می توان در طی مدت کوتاهی به مهار و مدیریت آن پرداخت،اما در سال تحصیلی گذشته شاهد بودیم که علی رغم هشدار مسئولان بهداشت و سلامت با برگزاری آموزش حضوری طی مدت زمان کوتاهی وضعیت کنترل بیماری دچار اختلال و وارد پیک جدیدی شد.
از این رو سال تحصیلی گذشته نظام آموزش مجازی با بازنگری در روش ها و شیوه های آموزشی حضور خود را تثبیت کرد.اکنون با وجود پیک پنجم بیماری و رکورد بی سابقه ابتلا و بستری در کشور با نزدیکی به سال تحصیلی جدید جدیدت اظهارات متعددی برای بازگشایی مدارس و همچنین حضوری شدن آموزش در کشور وجود دارد، به طوری که مکررا شاهد اظهار نظر های مسئولین آموزش در باب لزوم آموزش حضوری در کشور هستیم.
تمایل آموزش و پرورش بازگرداندن دانشآموزان به مدرسه است
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش گفت: ما با توجه به اینکه حدود ۱۸ ماه تجربه زیستن در کرونا را داریم و فعالیت آموزشی و تربیتی را در دوران کرونا تجربه کردیم متاثر از این شرایط و رویکردهای جهانی نسبت به بازگشایی مدارس باید شرایطی را مهیا کنیم که سیستم آموزشی و دانشآموزان بیش از آنچه که امروز آسیب دیدند، آسیب نبینند.
وی با بیان اینکه بنابراین آموزش و پرورش از مدتهای دور تلاش کرد که به هر نحوی که شده دانشآموزان را به مدرسه فرا بخواند افزود: ادامه روندی که خوشبختانه از اوایل بهار امسال در جامعه شکل گرفت و گفتگوهایی که درباره بهداشت جامعه و وزارت آموزش و پرورش در حال شکل گرفتن است تمایل آموزش و پرورش بازگرداندن دانشآموزان به مدرسه در کنار حفظ سلامت آنان بوده است در کنار سلامت حرفهای موضوع آثار و تبعات تعطیلی مدارس باید بررسی شود آموزش و پرورش معتقد است دوره طولانی تعطیلات تبعات جبران ناپذیری برای دانشآموزان از حیث یادگیری و مسائل تربیتی بهدنبال دارد.
چه تدابیری برای آموزش حضوری در نظر گرفته شده است ؟
اما سوال اینجا است که با توجه به اوضاع بحرانی کنونی نظام آموزه ای کشور چه تدابیری برای آموزش حضوری در کنار سلامت کامل دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته است .با فرض واکسینه شدن کادر آموزشی با توجه به میزان واکسن در اختیار و تعداد این نیروها چه شیوه آموزشی و چه تمهیداتی می تواند برای برون رفت از این معضل به ما کمک کند .
آموزش تلفیقی با واکسیناسیون امکان پذیر است
جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با میزان در مورد شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید با توجه به حضور در پیک پنجم بیماری کرونا گفت: باید تدبیری بیندیشیم تا هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی کلاسهای حضوری داشته باشیم.
میر محمدی گفت: در این راستا بحث واکسیناسیون میتواند نگرانی ما را کاهش دهد، از این رو تمام کسانی که به هر شکلی با دانش آموزان و دانشجویان در ارتباط هستند باید تا شروع آموزش حضوری واکسینه شوند.
وی ادامه داد: با شروع سال تحصیلی در کنار آموزش حضوری از آموزش مجازی نیز نباید غافل شد، تلفیق و ترکیب این دو شیوه آموزش هم به کیفیت آموزش و هم به موضوع کنترل بیماری کمک میکند. از این رو این مدارس و موسسات آموزش عالی خود باید تصمیم بگیرند که کدام دروس را میتوان مجازی و کدام دروس را میتوان حضوری برگزار کرد.
رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش حضوری را ممکن می کند
میر محمدی گفت : در کنار موضوع واکسیناسیون، رعایت پروتکلهای بهداشتی، توصیه به استفاده از ماسک، تب سنجشی در این مراکز، ممانعت از ورود افراد با علایم شبه بیماری کووید، تهویه مناسب کلاسها، بحث فاصله گذاری و برگزاری کلاسهای حضوری با حداقل افراد از سوی مدیریت مدارس و موسسات آموزشی بسیار کمک کننده است.
حضوری شدن بخشی از آموزش با واکسیناسیون
علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم گفت : حضوری شدن آموزش در دانشگاهها منوط به حفظ سلامتی افراد است و اگر واکسیناسیون انجام شود و شهرها در شرایط زرد و آبی قرار گیرند، و اگر شرایط کنترل کرونا طبیعی باشد بخشی از آموزش دانشگاهها از مهر ماه حضوری می شود.
بدون واکسیناسیون نمی توان بر آموزش حضوری اصرار کرد
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با میزان، در مورد لزوم آموزش حضوری از سال تحصیلی جدید بنا بر اعلام آموزش و پرورش و ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: قاعدتا باید با توجه به شرایط و تمهیداتی در این باب سخن گفت، این احتمال وجود دارد که این تاکیدات بنا بر برنامه وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون عمومی با تکیه بر واکسنهای تولید داخل و وارداتی باشد در غیر این صورت اصرار و اجباری نمیتواند بر آموزش حضوری باشد.
وی ادامه داد:با توجه به تسریع روند واکسیناسیون و بالا رفتن قدرت تولیدی واکسن در کشور باید دید در دوماه مانده تا شروع سال تحصیلی به چه میزان میتوان واکسیناسیون عمومی را تحقق بخشید چرا تاکید بر حضوری شدن آموزش با فرضی غیر از واکسیناسیون شدنی نیست.
وی در مورد تمایل آموزش و پرورش در باب آغاز آموزش حضوری گفت: ابتدا باید آموزش و پرورش ظرفیتهای این موضوع را فراهم کند و آمادگیهای لازم را برای تحقق ایمن آموزش حضوری ایجاد نماید و سپس به چنین اقدامی مبادرت کند. با توجه به اوضاع بحرانی کنونی و میزان مرگ و میرها بدون انجام واکسیناسیون نمیتوان از آموزش حضوری سخن گفت، آموزش و پرورش ابتدا باید زیر ساختها را فراهم کند، وزارت بهداشت نیز باید وعدهها را تحقق بخشد و در روند تسریع واکسیناسیون با توجه به ظرفیتهای موجود اقدام کند چرا که با توجه به حجم بالای واکسنهای تولید داخل و ورود آنها به چرخه تولید و اثر بخشی آن نباید مشکلی در این حوزه وجود داشته باشد.
تا طبیعی شدن اوضاع نظام آموزشی نمی تواند اصراری بر آموزش حضوری داشته باشد
اگر چه که در تعطیلی بیش از یکساله آموزش حضوری در کشور به اذعان متخصصین این امر شاهد کاهش کیفیت آموزش بوده ایم اما آنچه اهمیت و اولویت اساسی دارد حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان است .
در پایان با توجه به موارد بالا گرچه که در طی یک ماه گذشته سرعت واکسیناسیون در کشور افزایش پیدا کرده است ، و طی روزهای جاری کادر آموزش و دبیران و اساتید دانشگاه ها وارد فراِیند واکسیناسیون شده اند، اما با توجه به روند کند واکسناسیون به دلیل جمعیت این افراد و همچنین میزان واکسن مورد نیاز و با توجه به اینکه همچنان تا واکسیناسیون عمومی افراد برای بالای بردن مصونیت جمعی راهی دراز در پیش است به نظر نمی رسد بتوان به طور قطع در شرایط فعلی از آموزش حضوری سخن گفت.
از این رو تا طبیعی شدن اوضاع و مدیریت شیب بیماری با تمهیداتی چون واکسیناسیون عمومی و الزام به رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی نمی توان اصرار و اجباری بر آموزش حضوری داشت.
-تعطیلی آموزش حضوری و رفتن به سوی آموزش مجازی طی یک سال و نیم از شیوع بیماری کرونا در کشور معضلات زیادی را متوجه دانش آموزان ،دانشجویان ،نظام اموزشی و خانواده ها کرده است .
با شیوع بیماری در ماه های آغازین این تصور وجود داشت که می توان در طی مدت کوتاهی به مهار و مدیریت آن پرداخت،اما در سال تحصیلی گذشته شاهد بودیم که علی رغم هشدار مسئولان بهداشت و سلامت با برگزاری آموزش حضوری طی مدت زمان کوتاهی وضعیت کنترل بیماری دچار اختلال و وارد پیک جدیدی شد.
از این رو سال تحصیلی گذشته نظام آموزش مجازی با بازنگری در روش ها و شیوه های آموزشی حضور خود را تثبیت کرد.اکنون با وجود پیک پنجم بیماری و رکورد بی سابقه ابتلا و بستری در کشور با نزدیکی به سال تحصیلی جدید جدیدت اظهارات متعددی برای بازگشایی مدارس و همچنین حضوری شدن آموزش در کشور وجود دارد، به طوری که مکررا شاهد اظهار نظر های مسئولین آموزش در باب لزوم آموزش حضوری در کشور هستیم.
تمایل آموزش و پرورش بازگرداندن دانشآموزان به مدرسه است
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش گفت: ما با توجه به اینکه حدود ۱۸ ماه تجربه زیستن در کرونا را داریم و فعالیت آموزشی و تربیتی را در دوران کرونا تجربه کردیم متاثر از این شرایط و رویکردهای جهانی نسبت به بازگشایی مدارس باید شرایطی را مهیا کنیم که سیستم آموزشی و دانشآموزان بیش از آنچه که امروز آسیب دیدند، آسیب نبینند.
وی با بیان اینکه بنابراین آموزش و پرورش از مدتهای دور تلاش کرد که به هر نحوی که شده دانشآموزان را به مدرسه فرا بخواند افزود: ادامه روندی که خوشبختانه از اوایل بهار امسال در جامعه شکل گرفت و گفتگوهایی که درباره بهداشت جامعه و وزارت آموزش و پرورش در حال شکل گرفتن است تمایل آموزش و پرورش بازگرداندن دانشآموزان به مدرسه در کنار حفظ سلامت آنان بوده است در کنار سلامت حرفهای موضوع آثار و تبعات تعطیلی مدارس باید بررسی شود آموزش و پرورش معتقد است دوره طولانی تعطیلات تبعات جبران ناپذیری برای دانشآموزان از حیث یادگیری و مسائل تربیتی بهدنبال دارد.
چه تدابیری برای آموزش حضوری در نظر گرفته شده است ؟
اما سوال اینجا است که با توجه به اوضاع بحرانی کنونی نظام آموزه ای کشور چه تدابیری برای آموزش حضوری در کنار سلامت کامل دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته است .با فرض واکسینه شدن کادر آموزشی با توجه به میزان واکسن در اختیار و تعداد این نیروها چه شیوه آموزشی و چه تمهیداتی می تواند برای برون رفت از این معضل به ما کمک کند .
آموزش تلفیقی با واکسیناسیون امکان پذیر است
جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با میزان در مورد شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید با توجه به حضور در پیک پنجم بیماری کرونا گفت: باید تدبیری بیندیشیم تا هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی کلاسهای حضوری داشته باشیم.
میر محمدی گفت: در این راستا بحث واکسیناسیون میتواند نگرانی ما را کاهش دهد، از این رو تمام کسانی که به هر شکلی با دانش آموزان و دانشجویان در ارتباط هستند باید تا شروع آموزش حضوری واکسینه شوند.
وی ادامه داد: با شروع سال تحصیلی در کنار آموزش حضوری از آموزش مجازی نیز نباید غافل شد، تلفیق و ترکیب این دو شیوه آموزش هم به کیفیت آموزش و هم به موضوع کنترل بیماری کمک میکند. از این رو این مدارس و موسسات آموزش عالی خود باید تصمیم بگیرند که کدام دروس را میتوان مجازی و کدام دروس را میتوان حضوری برگزار کرد.
رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش حضوری را ممکن می کند
میر محمدی گفت : در کنار موضوع واکسیناسیون، رعایت پروتکلهای بهداشتی، توصیه به استفاده از ماسک، تب سنجشی در این مراکز، ممانعت از ورود افراد با علایم شبه بیماری کووید، تهویه مناسب کلاسها، بحث فاصله گذاری و برگزاری کلاسهای حضوری با حداقل افراد از سوی مدیریت مدارس و موسسات آموزشی بسیار کمک کننده است.
حضوری شدن بخشی از آموزش با واکسیناسیون
علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم گفت : حضوری شدن آموزش در دانشگاهها منوط به حفظ سلامتی افراد است و اگر واکسیناسیون انجام شود و شهرها در شرایط زرد و آبی قرار گیرند، و اگر شرایط کنترل کرونا طبیعی باشد بخشی از آموزش دانشگاهها از مهر ماه حضوری می شود.
بدون واکسیناسیون نمی توان بر آموزش حضوری اصرار کرد
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با میزان، در مورد لزوم آموزش حضوری از سال تحصیلی جدید بنا بر اعلام آموزش و پرورش و ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: قاعدتا باید با توجه به شرایط و تمهیداتی در این باب سخن گفت، این احتمال وجود دارد که این تاکیدات بنا بر برنامه وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون عمومی با تکیه بر واکسنهای تولید داخل و وارداتی باشد در غیر این صورت اصرار و اجباری نمیتواند بر آموزش حضوری باشد.
وی ادامه داد:با توجه به تسریع روند واکسیناسیون و بالا رفتن قدرت تولیدی واکسن در کشور باید دید در دوماه مانده تا شروع سال تحصیلی به چه میزان میتوان واکسیناسیون عمومی را تحقق بخشید چرا تاکید بر حضوری شدن آموزش با فرضی غیر از واکسیناسیون شدنی نیست.
وی در مورد تمایل آموزش و پرورش در باب آغاز آموزش حضوری گفت: ابتدا باید آموزش و پرورش ظرفیتهای این موضوع را فراهم کند و آمادگیهای لازم را برای تحقق ایمن آموزش حضوری ایجاد نماید و سپس به چنین اقدامی مبادرت کند. با توجه به اوضاع بحرانی کنونی و میزان مرگ و میرها بدون انجام واکسیناسیون نمیتوان از آموزش حضوری سخن گفت، آموزش و پرورش ابتدا باید زیر ساختها را فراهم کند، وزارت بهداشت نیز باید وعدهها را تحقق بخشد و در روند تسریع واکسیناسیون با توجه به ظرفیتهای موجود اقدام کند چرا که با توجه به حجم بالای واکسنهای تولید داخل و ورود آنها به چرخه تولید و اثر بخشی آن نباید مشکلی در این حوزه وجود داشته باشد.
تا طبیعی شدن اوضاع نظام آموزشی نمی تواند اصراری بر آموزش حضوری داشته باشد
اگر چه که در تعطیلی بیش از یکساله آموزش حضوری در کشور به اذعان متخصصین این امر شاهد کاهش کیفیت آموزش بوده ایم اما آنچه اهمیت و اولویت اساسی دارد حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان است .
در پایان با توجه به موارد بالا گرچه که در طی یک ماه گذشته سرعت واکسیناسیون در کشور افزایش پیدا کرده است ، و طی روزهای جاری کادر آموزش و دبیران و اساتید دانشگاه ها وارد فراِیند واکسیناسیون شده اند، اما با توجه به روند کند واکسناسیون به دلیل جمعیت این افراد و همچنین میزان واکسن مورد نیاز و با توجه به اینکه همچنان تا واکسیناسیون عمومی افراد برای بالای بردن مصونیت جمعی راهی دراز در پیش است به نظر نمی رسد بتوان به طور قطع در شرایط فعلی از آموزش حضوری سخن گفت.
از این رو تا طبیعی شدن اوضاع و مدیریت شیب بیماری با تمهیداتی چون واکسیناسیون عمومی و الزام به رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی نمی توان اصرار و اجباری بر آموزش حضوری داشت.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *