کاهش ۴ ساعته طول مسیر با افتتاح راه آهن یزد _ اقلید/ قابلیت جابه جایی بیش از ۷ میلیون تُن بار و ۳ میلیون مسافر در افق ۲۰ ساله
مجری طرح احداث راه آهن یزد_ اقلید گفت: با افتتاح این پروژه به طور متوسط اگر سرعت قطار حدود ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت باشد حدود ۴ ساعت طول مسیر کاهش مییابد.
خبرگزاری میزان -
محمد منجمی در گفتوگو با میزان در توضیح طرح پروژه راه آهن یزد_اقلید گفت: راه آهن یزد_اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر فاصله بین استانهای بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد را با استانهای یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان به میزان ۱۲۰ کیلومتر کوتاه میکند.
وی بیان کرد: این راه آهن به دلیل مجاورت با مناطق صنعتی و معدنی استان یزد قابلیت عبور بیش از ۷ میلیون تُن بار را دارد.
مجری طرح احداث راه آهن یزد_اقلید در خصوص مراکز موجود در مجاورت این مسیر گفت: در کیلومتر ۱۵ این مسیر بندر خشک یزد، کیلومتر ۱۲۰ مسیر معدن سنگ آهن کنسانتره اسمالون، کیلومتر ۱۹۵ مسیر مجاور شهر صنعتی ابرکوه و کارخانه فولاد سرمد و در کیلومتر ۲۴۵ مسیر مجاور معدن خاک نسوز استقلال آباده است.
منجمی با اشاره به فراهم شدن مثلث گردشگری بین استانهای فارس، اصفهان و یزد گفت: با افتتاح این پروژه سفر ریلی زائران بارگاه حضرت ثامنالحجج (ع) از استان فارس به استان خراسان رضوی تسهیل می شود.
وی در توضیح میزان جا به جایی کالا و مسافر از این خط راه آهن گفت: در سال اول بهره برداری از این طرح ظرفیت عبور بیش از ۴ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر از این خط فراهم است و در افق ۲۰ ساله این ظرفیت بار به ۷ میلیون تن و ۳ میلیون مسافر افزایش مییابد.
کاهش ۴ ساعته طول مسیر با افتتاح راه آهن یزد_اقلید
وی در خصوص کاهش مدت زمان سفر به واسطه این خط راه آهن گفت: این خطوط به طور متوسط اگر سرعت قطار حدود ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت باشد حدود ۴ ساعت طول مسیر را کاهش میدهد.
منجمی در توضیح مدت زمان ساخت این پروژه گفت: قرارداد پروژه در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۱۵ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده است و استارت پروژه در سال ۱۳۹۱ شروع شده و حدود ۷۰ درصد پروژه در ۳ سال منتهی به ۱۴۰۰ انجام شده است.
مجری طرح احداث راه آهن یزد – اقلید درباره هزینه ساخت پروژه گفت: ارزش هزینه ساخت این پروژه به قیمت امروز ۴ هزار میلیارد تومان است.
وی گفت: در مجموع راه آهنهایی که در کشور ساخته شده است ناحیه راه آهن یزد بیشترین بازدهی اقتصادی در مقایسه با کل شبکه ریلی در کشور دارد و در این بین مقام اول را دارد و با توسعه شبکه ریلی در استان یزد به سمت غرب استان شکوفایی اساسی در میزان جا به جایی مسافر و بار در این ناحیه راه آهن اتفاق خواهد افتاد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *