نگاهی به پرفروشترین فیلم این روزهای سینما/مسیر طولانی «دینامیت» تا اکران عمومی
- سینما در دو سال اخیر همانند دیگر مشاغل و صنایع، صدمات زیادی را از شرایط کرونایی متحمل شد و شمار زیادی از پروژههای مهم سینمایی تعطیل شدند یا به تعویق افتادند. از سوی دیگر گروهی از فیلمسازان از سینما به تلویزیون و شبکه نمایش خانگی کوچ کردند و بسیاری از صاحب نظران جایگاه سینما را نه فقط در ایران که در جهان با مخاطرات جدی روبرو دیدند و تاکنون نیز سینمای ایران با این مخاطرات دست و پنجه نرم میکند.
در نبود سینما و بسته شدن و تعطیلی پروژههای سینمایی قدرت شبکه نمایش خانگی چندین برابر شد و رشد بالای شبکه نمایش خانگی یکی از مهمترین رویدادهای این روزهای عرصه تصویر است. گسترش پلتفرمها و همچنین بالا رفتن تعداد آثار تولید شده عملا سینما را به محاق فراموشی و رخوت برده بود، اما در این میان تنها با اکران یک فیلم سینمایی هنر هفتم سرنوشتی جدیدی پیدا کرد.
حال فیلم سینمایی «دینامیت» پس از کش و قوسهای فراوان عاقبت روانه اکران عمومی شد و در شرایطی که کرونا باعث آسیب جدی به سینما شده بود و آن را دچار ورشکستی کرده بود این فیلم ورق را تا حدودی برگرداند و این روزها در آستانه فروش سه میلیاردی شدن هستیم تا رکورد پرفروشترین فیلم در دوران کرونا شکسته شود.
با این حال کمتر کسی از اتفاقات رخ داده برای این فیلم سینمایی خبر دارد. «دینامیت» در سال ۹۸ آماده اکران شد، اما پروانه نمایش آن صادر نشد و به دلیل عدم صدور پروانه نمایش از حضور در جشنواره فجر جا ماند.
اکران «دینامت» حتی در آخرین لحظات هم مشخص نبود و کارگردان و تهیهکننده این فیلم از میزان حمایت پایین سازمان سینمایی گلایه داشتند و عنوان کردند که پس از گذشت سه سال از ساخت فیلم با دو یا سه برابر این کمک نیز نمیتوان جلوی ضرر و زیان آن را گرفت.
ابراهیم عامریان تهیهکننده این فیلم نیز میگوید: تا آخرین لحظه تصمیم نداشتیم «دینامیت» را روی پرده ببریم، اما در آخرین جلسه شورای صنفی که دوستان سینمادار هم در آنجا حاضر بودند، تصمیم گرفتم که این فیلم را اکران کنم به این خاطر که با اکران نشدن «دینامیت»، آینده سینما به خطر میافتاد، چون بسیاری از سینماداران تصمیم داشتند که هفته بعد از جلسه، سینماها را به طور کلی تعطیل کنند و این اتفاق پیامدهای بسیار بدی داشت.
*مشکل صدور پروانه نمایش یکی از مهمترین بخشهایی است که سر راه بسیاری از کارگردانان قرار دارد و خیلیها آن را سلیقهای و بر اساس نظر شخصی ارزیابی میکنند و اعتقاد دارند مدیریت سینمایی نادرست در این زمینه ضررهای مادی و معنوی را متوجه سینماگران میکند. این مشکل تا جایی ادامه پیدا کرده که پس از گذشت سالها و حتی با اکران شدن فیلم هم درآمدی که باید را نصیب تهیهکننده و کارگردان نمیکند و فیلمسازان بخش خصوصی برای ادامه کار با مشکلات جدی مواجه میشوند.
در طول این سالها برخی از اهالی سینما از تشکیلات عریض و طویل سینمای ایران و ناکارآمدی آن گلایه داشتند. هر ساله به دلیل همین مشکلات دهها فیلم ساخته شده به آرشیو میروند و و میلیاردها تومان هزینه عملا از بین میرود. اکنون در آستانه تشکیل دولت جدید خیلیها امید دارند این مشکلات از سر راه سینمای ایران برداشته شود تا مجال تنفسی برای این سینمای کرونا زده فراهم و امکان دیده شدن و اکران فیلمهای دیگر فراهم شود.
با این حال جدای از بحث پروانه نمایش نکتهای به نظر میرسد این است که در وضعیت کرونا زده امروز استقبال از فیلمهای کمدی یکی از راهکارهای مهم فروش سینماها است. با نگاهی به فیلمهایی که قبل از این اکران شدند و با اینکه برخی از آنها فیلمهای خوبی هم بودند مشخص میشود که یکی از دلایل حضور مردم رهایی از دغدغههای روزمره و دیدن فیلمهای شاد و مفرح است. «دینامیت» فارغ از ارزیابی خوب یا بد برای لحظاتی هم که شده این امکان را برای مخاطبان فراهم میکند و همین یک نکته را میتوان به فال نیک گرفت تا برای آینده و با شرایط عادی ویترین سینما را با ژانرهای دیگری متنوع کرد.