افزایش ۱۱ برابری قیمت کالاهای حجاب و عفاف/باید بتوانیم به تولید چادر مشکی در کشور برسیم
اسدالله سلیمانی در گفتوگو با پیرامون شرایط فعالان عرصه حجاب و عفاف در جامعه گفت: یکی از ضروریترین امور در حوزه حجاب و عفاف فرهنگسازی و ذائقه سازی است که متاسفانه طی سالهای اخیر با هجمه شدید دشمن مواجه شده است.
***باید بتوانیم به تولید چادر مشکی در کشور برسیم
سلیمانی به علل عدم رشد و توسعه کارگاههای تولید محصولات عفاف و حجاب اشاره و ابراز کرد: مواد اولیهای که متعلق به محصولات عفاف و حجاب است هم اکنون تنها از خارج از کشور به ایران وارد میشود این در حالی است که در سالهای نه چندان دور قولهایی پیرامون راه اندازی کارخانههای متعدد برای بافت پارچهها و چادرهای ایرانی داده شد علاوه بر این، به چهار شرکت تولید کننده پارچه چادری وامهای تعلق گرفت که از تمام آن شرکتها تنها یک شرکت و آن هم شرکت حجاب شهرکرد توانست به طرح توسعه وفادار بماند و فعالیت خود را توسعه دهد.
وی در همین راستا ابراز کرد: امروز قیمت کالاهایی که در حوزه حجاب و عفاف به جامعه ارائه میشود حدود ۱۱ برابر شده و این یکی از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه مسئولین و در عین حال فرهنگ سازان جامعه قرار بگیرد.
سلیمانی پیرامون گسترش فرهنگ حجاب و عفاف بیان کرد: اگر قرار است فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گسترش پیدا کند باید زیرساختهای آن نیز فراهم شود و در عین حال برای اجرای مصوباتی که مطرح میشود نیز علاوه بر آن نظارت پیگیریها و دغدغهمندیها نیز ایجاد شود، ولی متاسفانه دیده میشود که حمایت از این امر تنها به مناسبتهایی همچون روز بزرگداشت شهدای مسجد گوهرشاد ختم شده و دیگری یادی از این موضوع مهم نمیشود.
***چوب لای چرخ تولید و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف
مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف با اشاره به تلاشهای انجمن و کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: ما تلاش کردیم تا در طی هفت سال گذشته به صورتی دغدغهمند در قالب تشکلی غیر دولتی به گسترش فرهنگ حجاب و عفاف کمک کنیم، اما متاسفانه نه تنها کمکی از سوی مسئولین و متولیان امر انجام نشد بلکه چوبهای متعددی لای چرخه تولید و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف گذاشته شد. من یک سوال مهم از متولیان امر دارم که چرا چادرمشکی نمیتواند ارز دولتی دریافت کند در حالی که جزو کالاهای فرهنگی محسوب شده و از بنیان سازترین بخشهای فرهنگ جامعه خصوصاً خانواده محسوب میشود، همچنین جای این سوال وجود دارد که چرا مطالبه گری انجمنهایی برای توسعه فرهنگ حجاب و عفاف و تولیدات این بخش تا این حد مورد بی توجهی و بی مهری مسئولان اجرایی قرار میگیرد؟.
سلیمانی به اشتغال زایی و ارز آوریهای عرصه عفاف و حجاب اشاره و بیان کرد: چنانچه دغدغه مندیهای عرصه عفاف و حجاب شکل واقعی و عملی به خود بگیرد، قطعاً به عنوان قطب ارزآوری و در عین حال اشتغالزایی محسوب میشود. یکی از شرکتهای فعال در عرصه تولید پارچههای چادری هم اکنون حدود هزار نفر پرسنل دارد که به صورت مستقیم اشتغال زایی میکنند، حال در نظر بگیرید چنانچه این حوزه گسترش یابد و در جهت توسعه پتانسیلهای صادرات به کشورهای مسلمان و منطقه همت ویژهای به کار گرفته شود قطعاً سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری وارد کشور خواهد شد و این امر میتواند ما را از وابستگی به کشورهای خارجی بی نیاز کند.
***خود تحریمی بلای محصولات حجاب و عفاف
مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف به چالشهای حوزه تولید در محصولات عفاف و حجاب اشاره و تصریح کرد: به ضرس قاطع میتوانم بگویم که تحریمهای خارجی تنها ۱۰ درصد از چالشها و مشکلات تولیدکننده امروز را ایجاد کرده و ۸۵ درصد آن به خود تحریمیها باز میگردد، متاسفانه در وضعیت کرونایی و مشکلات اقتصادی بنگاههای تولیدی شاهد نامهربانیها و رویکردهای نامناسبی هستند برخی افراد وامهایی را دریافت میکنند که میتوانند مشکلات چندین تولید کننده را حل کنند، اما آنان وام ۱۰۰ میلیارد تومانی در عرض یک روز میگیرند و ما حتی سایه آن را نمیبینیم.
***مصوبهای که بر زمین ماند
وی به برخی تلاشهای انجمن کارگروه ساماندهی مد و لباس اشاره و بیان کرد: ما تلاش کردیم تا بتوانیم غرفههایی ثابتی را در مرکز مصلای تهران در جهت ارائه خدمات حجاب و عفاف ایجاد کنیم تا محلی ثابت برای ارائه محصولات عفاف و حجاب باشد و در عین حال بتوانند علاوه بر نوآوری باب طبع سلیقه مصرف کنندگان باشد برای این امر رایزنیهایی با شورای انقلاب فرهنگی برای مدت ۳ ماه انجام دادیم که بالاخره با موافقت وزارت صمت، مصلای «امام خمینی (ع)» و استانداری استان تهران موفق به کسب این مصوبه شدیم بر اساس این مصوبه غرفهها به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف قرار بگیرد تا بتوانیم تولیدات را با قیمتی مناسبتر در اختیار مصرف کننده قرار دهیم، اما متاسفانه با کارشکنیهای متعدد روبرو شدیم، پس از گذشت ۶ ماه به ما اعلام کردند که برای هر غرفه باید پورسانت حدود ۳۰۰ هزار تومانی ارائه شود. بار دیگر اعلام کردند این میزان به ۵۰۰ هزار تومان باید برسد و سرانجام نرخ حدود ۸۰۰ هزار تومان اعلام کردند و اکنون به بهانه هفته حجاب و عفاف اعلام کردند که برای هر غرفه ۱۲ متری حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باید پرداخت شود.