«اوسنه‌ی گوهرشاد» روایتی داستانی از قیام مسجد گوهرشاد

13:06 - 21 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۷۳۸
یک نویسنده کتاب گفت: احساس می‌کردم که به اندازه کافی، رمان و داستان در مورد وقایع مسجد گوهرشاد به رشته تحریر در نیامده است به همین علت با توجه به این مضمون اقدام به نوشتن کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» کردم.
سعید تشکری در گفت‌وگو با میزان پیرامون مضمون کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» گفت: کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد‌» مجموعه‌ای از داستان‌های به هم پیوسته را روایت می‌کند، مضمون این کتاب برگرفته از داستانی خیالی است که همگام با واقعه قیام خونین مسجد گوهرشاد در حرم مطهر رضوی جلو می‌رود.
 
وی پیرامون دلیل نگارش کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» بیان کرد: احساس می‌کردم که به اندازه کافی، رمان و داستان در مورد وقایع مسجد گوهرشاد به رشته تحریر در نیامده است به همین علت با توجه به این مضمون اقدام به نوشتن کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» کردم. سال‌ها پیش کتابی با عنوان «پاریس پاریس» را نوشتم که در انتشارات نیستان به چاپ رسید در این کتاب به صورت مستند و به سبک رئالیسم به وقایع مسجد گوهرشاد پرداخته بودم که البته با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبرو شد، بعد‌ها احساس کردم این کتاب به دلیل سبک ساختاری برای مخاطبان جوان جذاب نیست و نیازمند پرداخت از زبانی متفاوت و با سبکی جدید است، لذا اقدام به نگارش کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» کردم.
توجه با ساختار‌های جدید در کتاب «اوسنه» مخاطب را مجذوب کرد/ شاخصه‌های ادبی در کنار نگاهی فانتزی به وقایع مسجد گوهر شاد

تشکری به نحوه نگارش کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» اشاره و ابراز کرد: کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» با نگاهی فانتزی نوشته شده و ارتباطی با رمان «پاریس پاریس» ندارد، درون مایه کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد»، بین دو کاراکتر اصلی کتاب یعنی سازنده مسجد و انسیه پاک‌روان، شخصی که بانوی کشتار مسجد گوهرشاد شناخته می‌شود شکل می‌گیرد و در خلال آن حادثه مسجد گوهر‌شاد را بیان می‌کند. 

وی بازخورد‌های دریافت شده از مخاطبان را در مورد کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: بازخورد‌ها نشان می‌دهد شیوه نگارش این کتاب که از سبکی نوین تبعیت می‌کند به مذاق مخاطب جوان شیرین به نظر می‌آید و علاقمندان خاص خود را پیدا کرده است. خوانندگان توانسته‌اند ارتباط خوبی با کتاب پیدا کنند و این اصلی مهم و ارزشمند است. 

نویسنده کتاب «پاریس پاریس» تحول در نگارش و اتخاذ سبک‌های ساختاری جدید را ضرورت جامعه ادبی امروز دانست و تاکید کرد: ما درحوزه ساختاری ادبیات نیازمند بازنگری و بکارگیری شیوه‌های نوین و نگاهی جدید هستیم، لذا نوشتن کتاب با نگاه به ساختار‌های نوین می‌تواند راه مناسبی برای جذب مخاطب جوان و ترغیب مخاطب به فرهنگ کتاب و کتاب خوانی باشد. 

تشکری به شیوه نگارش کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» اشاره و تاکید کرد: در کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» تلاش کردم از ادبیات با تکنیک تصویر سازی بهره ببرم تا بتوانم جذابیت بیشتری را برای مخاطب فراهم کنم. در این کتاب خواننده یک انیمیشن نوشته شده را مطالعه می‌کند، در این اثر کارتن بجای کلمات استفاده شده است. 

وی پیرامون علت نامگذاری کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» اظهار کرد: کلمه «او سانه» و یا «افسانه» به داستان‌هایی گفته می‌شود که سینه به سینه نقل و از یک دوره به دوره‌ای دیگر منتقل می‌شود. گوهرشاد نام مسجدی است که در دوره‌ای از تاریخ ساخته شده و روایت‌های متعددی برای آن مطرح شده در عین حال این مسجد شاهد فراز و فرود‌های فراوانی در طول تاریخ بوده و در دوره‌ای تعدادی افراد در آن کشته شده اند، لذا به نوعی مفهوم خاص است و در قالب همان «او سنه» می‌توان آن را خلاصه کرد. 

تشکری پیرامون تعداد چاپ کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» توسط انتشارات به نشر بیان کرد: انتشارات آستان قدس رضوی به نشر، توانسته با توجه به تکنیک‌های جدید دست به چاپ و انتشار آثار ارزشمندی بزند، با چاپ این کتاب دو تکنینک در کنار هم در اختیار مخاطب و خواننده قرار گرفته است. این کتاب هم اکنون به چاپ ۲۵ رسیده و این امر نشان می‌دهد تا چه میزان با مخاطب ارتباط بر قرار کرده است. 

 وی به جوایز کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» اشاره و افزود: کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» برنده جایزه شهید اندرزگو شده است، این رویداد به این علت رخ داده است که نگاه نخبگان و نگاه مردمی در یک جا توامان در کنار هم قرار گرفته و ارزش کار را چند برابر کرده‌ است. در حقیقت این اتفاق بیانگر این مهم است که کتاب علاوه بر شاخص ادبی توانسته به جذب مخاطب بپردازد. 

تشکری پیرامون پیام کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» خاطرنشان کرد: کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» تلاش دارد تا این پیام را به مخاطب برساند که تمدن قابلیت واگذاری ندارد، آن هم تمدنی دینی و شهری که هیچ گاه از ادبیات منفک نبوده است. به عبارت دیگر ادبیات ملی ما در بر گیرنده مفاهیم مذهبی است که با هویت و ادبیات ما به هم آمیخته و جدایی ندارد همچنین باید توجه کرد که هیچ ادبیات بی‌هویتی جذابیت نخواهد داشت. 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *