کاهش صادرات برق به حدود ۳۰ تا ۳۵ مگاوات/شرایط مناسبی در شبکه توزیع برق داریم

14:15 - 19 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۱۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نیرو گفت: صادرات برق را کاملاً کاهش داده ایم عدد صادرات ما چیزی در حدود ۳۰ تا ۳۵ مگاوات است که این انتقال هم عمدتاً به دلایل فنی است و می‌بایست این ارتباط برقرار شود.

- رضا اردکانیان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: با وجود هزار و سیصد واحد تولید برق در نیروگاه‌های مختلف آبی، حرارتی و تجدید پذیر، ۷۸۰ هزار پست برق در انواع مختلف، ۹۵۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال برق در کشور، طبیعی است که چنین شبکه بزرگی حتی اگر کمبود تولید هم نداشته باشد، در فصل تابستان مثل هر سال که بروز اتفاقات گریز ناپذیر و فشاری که به لحاظ دمای بالا روی این دستگاه‌هاست با توجه به اینکه با ظرفیت نهایی خود کار می‌کنند با مشکل مواجه شود.

وی افزود: در دو سه روز گذشته یکی دو تا از ترانس‌های برق در پست امین الا شرفی واقع در تهران‌پارس دچار حریق شدند که بلافاصله مهار شد و یکی از این ترانس‌ها دوباره وارد مدار شده و بقیه هم تا حدود فردا شب به مدار برمی گردد خاموشی‌های برنامه ریزی نشده مربوط به این چنین اتفاقاتی است.

اردکانیان افزود: در استان وسیع تهران که ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات مصرف برق دارد در حال حاضر حدود ۱۵۰ مگاوات کمبود برق ناشی از این اتفاقات داریم که با اعلام قبلی به مناطق محدودی خاموشی دادیم که ان شاالله تا فردا شب رفع خواهد شد.
 
وزیر نیرو بیان کرد: به مدد همکاری ویژه‌ای که در دو سه روز گذشته به طور خاص از چهارشنبه هفته گذشته شاهد آن هستیم که شامل همکاری مردم و مدیریت مصرف برق خانگی با کم کردن استفاده از دستگاه‌های سرمایشی است و در صنایع بزرگ هم با همکاری و هماهنگی کامل پیش قدم شده اندکه درنتیجه حدود ۳ هزار مگاوات بار کمتری از مصرف برق داریم.
 
وی افزود: مورد دیگر مصوبه هیئت وزیران و تعطیل پنج شنبه‌ها و تغییر ساعت کار ادارات است که موجب شده است که ۵ شنبه‌ها از ساعت ۴ بعد از ظهر خاموشی برنامه ریزی شده نداشته باشیم و امیدواریم که این امر ادامه پیدا کند.
 
اردکانیان گفت: هفته آینده که ان شاالله آخرین هفته بسیار گرم تابستان خواهد بود و روزهای دوشنبه و سه شنبه پیش بینی شده که روزهای خیلی گرمی باشد که داریم برای آن آماده می‌شویم.
 
وزیر نیرو خبر داد: حرکت بعدی حرکت وسیعی است که با فرمانده کل سپاه پاسداران سامان داده‌ایم برای پوشش اصلاح مصرف که در حال حاضر همکاران ما در این بخش فعال هستند و نیروی بسیج، ادارات به‌ کار گرفته شده‌اند تا مصوبه دولت مبنی بر اینکه تمام سازمان‌های دولتی می‌بایست به نسبت پارسال ۵۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند و در خارج از ساعت اداری دستگاه‌های سرمایشی و لوازم برقی را خاموش کنند اجرایی شود.

اردکانیان گفت: ماینرهای غیرمجاز هم شناسایی و جمع‌آوری شده‌اند، مجموعه این تحولات باعث شده که در حال حاضر شرایط مناسبی در شبکه توزیع برق داشته باشیم.
 
وی در پاسخ به سؤالی که با توجه به روزهای گرم این هفته که از اواسط هفته بیشتر خواهد شد چه اقدام و یا تدبیر ویژه‌ی دیگری علاوه بر موارد ذکر شده اتخاذ شده است گفت: تمامی مولدهای خصوصی تشویق شده‌اند تا به کار گرفته شوند و وزارت نیرو برق آن‌ها را به چند برابر قیمتی که برق را به بخش خانگی می‌فروشیم خریداری خواهد کرد مهم‌تر از همه این که همکاری صنایع که تعطیلی سالانه خود را بدون این که آسیب جدی به لحاظ فنی به سیستم‌های آن‌ها برسد به این دو هفته منتقل کرده‌اند.
 
وزیر نیرو افزود: مثل همیشه همکاری خود مردم نقش تعیین کننده‌ای را دارد همکاران ما نیز تقریباً به صورت شبانه روزی در ستاد پایش مستقر هستند امیدواریم که با این اتفاقات سیستم برق به زودی‌ترمیم شود و شرایط مناسبی به وجود آید.
 
وی در پاسخ به این سوال که واردات برق به چه میزان است و آیا هنوز هم صادرات برق داریم گفت: ما از سه کشور ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان که با ما همکاری حداکثری داشته‌اند و به ما برق می‌فروشند واردات برق داشته‌ایم که عدد دقیق این واردات تا دیروز ۴۹۰ مگاوات بوده است.
 
اردکانیان ادامه داد: در خصوص صادرات نیز، صادرات را کاملاً کاهش داده‌ایم که در حال حاضر عدد صادرات ما چیزی در حدود ۳۰ تا ۳۵ مگاوات بیشتر نیست که این انتقال هم عمدتاً به دلایل فنی است و می‌بایست این ارتباط برقرار شود.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *