معادل ۵۰ درصد از میزان مالیاتهای قابل وصول در کشور فرار مالیاتی است/«مالیات بر عایدی سرمایه» به یک هزارم جامعه هم اصابت نمیکند
رئیس «کمیسیون اقتصادی» مجلس شورای اسلامی گفت: بعضاً معادل ۵۰ درصد از میزان مالیاتهای قابل وصول در کشور فرار مالیاتی است و عمده دلیل آن هم عدم اجرای طرح نظام جامع مالیاتی در کشور است.
خبرگزاری میزان -
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در تشریح طرح جامع نظام مالیاتی افزود: در طرح جامع نظام مالیاتی هر فردی که اطلاعاتی در نظام اقتصادی کشور دارد مکلف است اطلاعات خود را در یک سامانه مشخصی ارائه کند که بر اساس آن امکان اخذ مالیات قانونی از آن فرد فراهم شود.
وی افزود: در حال حاضر وضعیتی که در نظام اقتصادی داریم وضعیت مطلوبی نیست . هدفگذاری ما در برنامه ششم توسعه در زمینه سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی ده درصد بوده است، ولی جالب است که بدانیم عددهایی که به واقع مبنای وصول مالیات بوده هیچ گاه از ۵ الی ۶ درصد عبور نکرده است لذا این نشان میدهد امکان وصول مالیات در نظام اقتصادی هست، اما به هر دلیل وصول نمیشود لذا تراکنشهای بانکی یکی از اقداماتی بود که در طی سالهای اخیر انجام دادیم و خوشبختانه بخش قابل توجهی از نظارت بر تراکنشهای مالیاتی منجر به وصول مالیات شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به سرنوشت اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی و مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر خانههای خالی خوشبختانه با همکاری خوب اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و همه همکاران در صحن علنی تصویب و این قانون سال گذشته ابلاغ شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: گزارش طرح مالیات بر عایدی سرمایه ظرف دو الی سه هفته آینده نهایی شده و به علنی ارائه خواهد شد.مجدداً تاکید میکنم که این مالیات هیچ اصابتی به تودههای مردم ندارد.
- محمدرضا پورابراهیمی در برنامه صبحگاهی «چاپ اول» با اشاره به محاسبه ساز و کارهای مالیاتی در مشاغل مختلف گفت: به دلیل اینکه مشاغل هم کسب و کار محسوب میشوند عملکرد آنها بر اساس فعالیتهایی که دارند، مدنظر قرار می گیرد لذا بخش ارزش افزوده شان را طبیعتاً باید همان موقع واریز کنند، ضمن اینکه در طول یک سال عملکردشان باید ما به التفاوت سودی که پیرو خدمات و یا کالایی که عرضه کردهاند و یا درآمدی که ایجاد کردهاند را شناسایی کنند و اظهار کنند.
وی با بیان اینکه افرادی که در حوزه اقداماتشان اطلاعات شفافی دارند، سازمان مالیاتی بر اساس همان گزارشها اظهارنظر و تصمیمگیری میکند، بیان داشت: بعضاً به دلیل موارد عدم رعایت اطلاعات کامل و عدم نگه داری اطلاعات به شکلی متفاوت عمل میشود، در حال حاضر ما در طرح نظام جامع مالیاتی کشور و در طرح شفاف سازی اطلاعات اقتصادی کشور به دنبال این هستیم که هر فعال اقتصادی تمام اطلاعاتشان را در یک سامانه جامع و شفاف مشخص کند تا ما بر اساس آن اطلاعات اظهارنظر کنیم.
وی افزود: ما میتوانیم این خبر خوب را به مردم بدهیم که تلاشهای ما در مجلس در نزدیک به ۴ الی ۵ سال بی وقفه انجام شد و در روز گذشته قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده بعد از رفع ایرادات اساسی آن که عمدتاً به واحدهای صنفی بازمی گشت، با اصلاحات، نهایی شد و روز گذشته توسط ریاست مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این قانون تکالیف مهمی درج شده است، تصریح کرد: ما فکر میکنیم این طرح میتواند بستر جدیدی برای شفافیت اطلاعات اقتصادی باشد.
پورابراهیمی با ذکر ایرادات وارده به قانون اصلاح نظام جامع مالیاتی، گفت: یکی از ایرادات مربوط به فرآیند اخذ مالیات ارزش افزوده از فعالان اقتصادی بود. به عنوان مثال فردی یک سری امکانات خریداری کرده بود؛ مثلاً چوب و وسایل دیگر خریداری کرده و این موارد را به میز تبدیل و فروخته بود، اما در ادامه مالیات بر ارزش افزودهای که بابت این فروش انجام میداد و بابت مواد اولیه اش، امکان استرداد نداشت.
وی افزود: ما میتوانیم این خبر خوب را به مردم بدهیم که تلاشهای ما در مجلس در نزدیک به ۴ الی ۵ سال بی وقفه انجام شد و در روز گذشته قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده بعد از رفع ایرادات اساسی آن که عمدتاً به واحدهای صنفی بازمی گشت، با اصلاحات، نهایی شد و روز گذشته توسط ریاست مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این قانون تکالیف مهمی درج شده است، تصریح کرد: ما فکر میکنیم این طرح میتواند بستر جدیدی برای شفافیت اطلاعات اقتصادی باشد.
پورابراهیمی با ذکر ایرادات وارده به قانون اصلاح نظام جامع مالیاتی، گفت: یکی از ایرادات مربوط به فرآیند اخذ مالیات ارزش افزوده از فعالان اقتصادی بود. به عنوان مثال فردی یک سری امکانات خریداری کرده بود؛ مثلاً چوب و وسایل دیگر خریداری کرده و این موارد را به میز تبدیل و فروخته بود، اما در ادامه مالیات بر ارزش افزودهای که بابت این فروش انجام میداد و بابت مواد اولیه اش، امکان استرداد نداشت.
وی تاکید کرد: بنابراین یکی از مشکلات موجود موضوع استرداد مالیاتی در مراحل قبلی بود؛ در این قانون این مسئله کاملاً لحاظ شده و ضمانتهای اجرایی دیده شده است. بنابراین اینها متاسفانه اشکالات اساسی این طرح بود و با در نظر گرفتن تصمیمات کمیسیون برطرف شد. قطعا این مسئله به واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی ما کمک خواهد کرد.
پورابراهیمی افزود: یکی از اشکالاتی که ما در نظام ساختاری مالیاتی کشور در طول این سالها داشتیم، وضعیت فرار مالیاتی است. البته وضعیت فرار مالیاتی مربوط به کارمندان و پرسنل نیست و بنده نوعی هم قبل از آن که حقوقم را دریافت کنم، مالیاتم کسر میشود. اما در خصوص خیلی از فعالیتهای اقتصادی به دلیل عدم افشای اطلاعاتشان ما شاهد فرارهای مالیاتی هستیم؛ پیش بینی ما این است که بعضاً معادل ۵۰ درصد از میزان مالیاتهای قابل وصول در کشور فرار مالیاتی است، دلیل آن هم عدم شفافیت اطلاعات است و عدم اجرای طرح نظام جامع مالیاتی در کشور است لذا این موضوع هم یکی از گلایههای جدی ما است که منجر به ارسال پرونده سازمان مالیاتی به دستگاه قضایی شد.
پورابراهیمی افزود: یکی از اشکالاتی که ما در نظام ساختاری مالیاتی کشور در طول این سالها داشتیم، وضعیت فرار مالیاتی است. البته وضعیت فرار مالیاتی مربوط به کارمندان و پرسنل نیست و بنده نوعی هم قبل از آن که حقوقم را دریافت کنم، مالیاتم کسر میشود. اما در خصوص خیلی از فعالیتهای اقتصادی به دلیل عدم افشای اطلاعاتشان ما شاهد فرارهای مالیاتی هستیم؛ پیش بینی ما این است که بعضاً معادل ۵۰ درصد از میزان مالیاتهای قابل وصول در کشور فرار مالیاتی است، دلیل آن هم عدم شفافیت اطلاعات است و عدم اجرای طرح نظام جامع مالیاتی در کشور است لذا این موضوع هم یکی از گلایههای جدی ما است که منجر به ارسال پرونده سازمان مالیاتی به دستگاه قضایی شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در تشریح طرح جامع نظام مالیاتی افزود: در طرح جامع نظام مالیاتی هر فردی که اطلاعاتی در نظام اقتصادی کشور دارد مکلف است اطلاعات خود را در یک سامانه مشخصی ارائه کند که بر اساس آن امکان اخذ مالیات قانونی از آن فرد فراهم شود.
وی با اشاره به مبحث حکمرانی ریال اظهارداشت: این مسئله به معنای نظارت دولت بر جریان فعالیت پول در نظام اقتصادی کشور است. البته امکان دارد این فرد کارمند باشد و ما نمونههایی داشتیم که فردی به صورت معمولی حقوق دریافت میکرده، اما حجم قابل توجهی از منابع خارج از وظایف خودش در حسابش گردش پیدا کرده است لذا در دنیا اجازه نمیدهند این گردش بدون حساب و کتاب و بدون بررسی باشد و اگر ما منابع مالی را در کشور مدیریت کنیم عملاً امکان اخذ مالیات در نظام اقتصادی وجود دارد .
پورابراهیمی خطاب به مجری برنامه گفت: بارها شما در رسانه ملی اعلام کردید که افرادی دهها شماره حساب دارند و حتی با شماره حساب افرادی که فوت کردهاند کار میشود لذا این فقدان نظارت حاکمیت است بر اطلاعات مالی که در گردش واحد پولی کشور مبنا قرار میگیرند. خوشبختانه در تکمله قانون قبلی ما شفافیت اطلاعات را مبنا قرار دادهایم و در راستای طرح نظام جامع مالیاتی اقداماتی در حکمرانی ریال در دستور کار داریم.
وی افزود: در حال حاضر وضعیتی که در نظام اقتصادی داریم وضعیت مطلوبی نیست . هدفگذاری ما در برنامه ششم توسعه در زمینه سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی ده درصد بوده است، ولی جالب است که بدانیم عددهایی که به واقع مبنای وصول مالیات بوده هیچ گاه از ۵ الی ۶ درصد عبور نکرده است لذا این نشان میدهد امکان وصول مالیات در نظام اقتصادی هست، اما به هر دلیل وصول نمیشود لذا تراکنشهای بانکی یکی از اقداماتی بود که در طی سالهای اخیر انجام دادیم و خوشبختانه بخش قابل توجهی از نظارت بر تراکنشهای مالیاتی منجر به وصول مالیات شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به سرنوشت اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی و مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر خانههای خالی خوشبختانه با همکاری خوب اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و همه همکاران در صحن علنی تصویب و این قانون سال گذشته ابلاغ شد.
وی بیان داشت: هدف از این قانون این بود که ما بتوانیم جلوی احتکار مسکن را در کلان شهرها بگیریم؛ پیش بینی ما این است که این موضوع می تواند در بخش جلوگیری از احتکار مسکن به ما کمک کند.
این نماینده مجلس بیان داشت: قانون جدیدی که در حال حاضر در دست بررسی داریم قانون مالیات بر عایدی سرمایه است، البته خیلیها وقتی این صحبتها در کشور مطرح میشود و مخصوصاً عقبههایی که نگران شفافیت اقتصادی در کشور هستند از طرقهای مختلف هجمه وارد میکنند. بنده میخواهم امروز خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا سبقه چند دهه دارد و مختص به کشور ما نیست؛ هدف این قانون این است که بتواند از سوداگری در بازارها جلوگیری کند و جریان واقعی نقدینگی را به سمت اقتصاد مولد هدایت کند. همچنین باید گفت این مالیات به یک در هزارم جامعه هم اصابت نمیکند لذا این عدد،عدد بسیار جزئی است و درصد آن بسیار پایین است و حتی به افراد معمولی که هیچ،به افراد متمکن جامعه هم اصابت نمیکند.
پورابراهیمی بیان داشت: این موضوع قرار بود پیرو لایحهای از سوی دولت به مجلس ارائه شود، اما دولت چنین لایحهای را به مجلس نداد. بنده در مجلس دهم هم که مسئولیت کمیسیون اقتصادی مجلس را بر عهده داشتم در این زمینه خیلی اصرار کردیم، اما دولت کمترین همکاری را در این دو سال با ما داشت لذا امیدواریم دولت جدید در این زمینه پای کار بیاید و پیش بینی ما همکاری خوب با دولت سیزدهم است.
وی افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس دهم تصویب نشد علی رغم این که در کمیسیون اقتصادی مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت، اما این خبر را خدمت مردم عزیزمان عرض میکنم که مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک پایه مالیاتی مهم است و میتواند برای کشور درآمد ایجاد کرده و باعث شفافیت اطلاعات اقتصادی شود و از ایجاد بازارهای سوداگرایانه اعم از بازار ارز، طلا و مسکن جلوگیری کند.
پورابراهیمی بیان داشت: کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفته و گزارش آن به صحن علنی مجلس ارسال شده است و در حال حاضر این طرح به صورت دو شوری مورد بررسی بوده و اخیرا به کمیسیون ارجاع شده و کمیسیون در شور دوم این طرح را مورد اصلاحات نهایی قرار داده اشت.
پورابراهیمی بیان داشت: این موضوع قرار بود پیرو لایحهای از سوی دولت به مجلس ارائه شود، اما دولت چنین لایحهای را به مجلس نداد. بنده در مجلس دهم هم که مسئولیت کمیسیون اقتصادی مجلس را بر عهده داشتم در این زمینه خیلی اصرار کردیم، اما دولت کمترین همکاری را در این دو سال با ما داشت لذا امیدواریم دولت جدید در این زمینه پای کار بیاید و پیش بینی ما همکاری خوب با دولت سیزدهم است.
وی افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس دهم تصویب نشد علی رغم این که در کمیسیون اقتصادی مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت، اما این خبر را خدمت مردم عزیزمان عرض میکنم که مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک پایه مالیاتی مهم است و میتواند برای کشور درآمد ایجاد کرده و باعث شفافیت اطلاعات اقتصادی شود و از ایجاد بازارهای سوداگرایانه اعم از بازار ارز، طلا و مسکن جلوگیری کند.
پورابراهیمی بیان داشت: کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفته و گزارش آن به صحن علنی مجلس ارسال شده است و در حال حاضر این طرح به صورت دو شوری مورد بررسی بوده و اخیرا به کمیسیون ارجاع شده و کمیسیون در شور دوم این طرح را مورد اصلاحات نهایی قرار داده اشت.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: گزارش طرح مالیات بر عایدی سرمایه ظرف دو الی سه هفته آینده نهایی شده و به علنی ارائه خواهد شد.مجدداً تاکید میکنم که این مالیات هیچ اصابتی به تودههای مردم ندارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *