مشکل اصلی تصادفات به قانون گریزی‌ها و نبود آموزش‌های کافی بر می‌گردد

4:49 - 11 تير 1400
کد خبر: ۷۳۷۵۹۷
رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت گفت: سوال اینجاست که چرا عابران پیاده از وسط بزرگراه‌ها تردد می‌کنند. این به ضعف آموزش و فرهنگ بر می‌گردد. چنین شهروندانی هم از آموزش لازم برخوردار نیستند و هم قانون گریز هستند و خود را به وسط بزرگراه‌ها می‌اندازند که منجر به تصادف و فوتشان می‌شود و آمار خسارت‌ها را هم بالا می‌برند.
احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت درخصوص برآورد روند خسارات تصادفات رانندگی در تهران به میزان گفت: این مساله به عوامل گوناگونی بستگی دارد. اما هرچقدر تردد‌ها بیشتر باشد حجم تصادفات خسارت بار هم افزایش پیدا می‌کند. در این وضعیت برخورد‌های جزء به جزء هم بالاتر می‌رود. چون وقتی ترافیک و تراکم بیشتر باشد معمولا تصادفات هم افزایش پیدا می‌کند. البته وضع فعلی را که با محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا مواجه هستیم را نمی‌توان با گذشته مقایسه کرد. چون در شرایطی که شمار بزرگی از مردم بیرون می‌آیند و تردد می‌کنند این امر مسلمی است که تصادفات بیشتری هم اتفاق بیفتد. البته الان زمان مناسبی برای ارزیابی شرایط تصادفات سال جاری نیست. چون هنوز در ماه‌های ابتدایی سال هستیم و ما هم فعلا فقط آمار تصادفات دو ماه از سال جاری را در اختیار داریم؛ بنابراین باید صبر کنیم و چندماهی بگذرد تا بتوانیم ارزیابی روشنی از آمار تصادفات شهری تهران به دست بیاوریم.

وی در پاسخ به اینکه فرهنگ رانندگی شهروندان و بی احتیاطی‌ها چه اثری بر حجم خسارت ناشی از تصادفات می‌گذارد گفت: هرچقدر آموزش‌ها بیشتر باشد می‌توان شاهد نتایج بهتری بود. مثلا اگر عابران پیاده آموزش‌های لازم را دریافت کرده باشند و فرهنگ عبور و مرور را درک کرده باشند که به جای عبور از عرض بزرگراه از پل عابرپیاده عبور کنند مسلما تصادفات عابران پیاده در بزرگراه‌ها به صفر می‌رسد. سوال اینجاست که چرا عابران پیاده از وسط بزرگراه‌ها تردد می‌کنند. این به ضعف آموزش و فرهنگ بر می‌گردد. چنین شهروندانی هم از آموزش لازم برخوردار نیستند و هم قانون گریز هستند و خود را به وسط بزرگراه‌ها می‌اندازند که منجر به تصادف و فوتشان می‌شود و آمار خسارت‌ها را هم بالا می‌برند.
 
بیشتر بخوانید:
فوت راکب موتورسیکلت در اثر برخورد با کامیون

مومنی در واکنش به اینکه آیا قانون گریزی و تمرد از قوانین راهنمایی و رانندگی در نقاط مختلف تهران وضع یکسانی دارد گفت: وضع متفاوتی بر بخش‌های مختلف تهران حاکم است. چون وقتی ما در آمار‌ها اعلام می‌کنیم منطقه چهار، نوزده یا پانزده تهران تصادفات بیشتری دارند مسلما وضع یکسانی وجود ندارد. در این مناطق که بعضا کسانی که تبعه افغانستان هستند هم زندگی می‌کنند نسبت به مناطق شمالی شهر آمار تصادفات بیشتر است.

رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت درباره انتقاد از شیوه طراحی گاردریل‌ها و معابر شهری که عاملی برای بالا رفتن حجم تصادفات شده گفت: همه مشکل به مساله اصلاح طراحی هندسی معابر برنمی گردد. ما می‌توانیم با انجام کار‌های اصلاحی در زمینه طراحی هندسی معابر حجم تصادفات را کاهش بدهیم. اما درصد بسیار بالاتری از تصادفات به خطای انسانی، اشتباهات و قانون گریزی رانندگان، ضعف آموزش و فرهنگ عبور و مرور شهروندان بر می‌گردد. وقتی راکب موتورسیکلت تصمیم می‌گیرد از ورود ممنوع یا از پیاده رو تردد کند این مساله را دیگر نمی‌توان به پای ضعف طراحی هندسی گذاشت. ما برای اینکه از ورود موتورسیکلت سوار‌ها به پیاده رو جلوگیری کنیم موانعی را ایجاد می‌کنیم، ولی فارغ از مساله بودن و نبودن این موانع طبق قانون موتورسواران حق ورود به پیاده رو را ندارند. پس اصل مساله به قانون گریزی رانندگان و نبود آموزش‌های کافی بر می‌گردد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *