ابلاغ آییننامه اجرایی «ارتقای برنامه بهرهوری»
معاون اول رئیس جمهور آییننامه اجرایی بند (ج) تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در خصوص «ارتقای برنامه بهرهوری» را ابلاغ کرد.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» هیئت وزیران در جلسه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ج) تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده را درخصوص «ارتقای برنامه بهرهوری» را تصویب کرد.
به موجب آییننامه فوق و در اجرای جزء (۱) بند (ج) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و در راستای تحقق اهداف جدول مندرج در قانون، آن دسته از دستگاههای اجرایی متولی بخشهای اقتصادی که تا پایان سال ۱۳۹۹، سیاستهای ارتقای بهره وری حوزه مسئولیت خود را به سازمان ملی بهره وری ایران ارسال نکردهاند، مکلفند برنامه مذکور را مطابق با راهنمای اجرایی تهیه و تا یک ماه پس از ابلاغ این آییننامه جهت تأیید به این سازمان ارایه کنند و سازمان مکلف است در صورت عدم دریافت سیاستها تا زمان مقرر، لیست دستگاهها را به هیئت وزیران گزارش کند.
سیاست های ارتقای بهرهوری آن دسته از دستگاههای متولی بخشهای اقتصادی را که تا پایان سال ۱۳۹۹ توسط سازمان ملی بهره وری ایران تایید شده، برای اجرا در سال ۱۴۰۰ تنفیذ میشود.
همچنین براساس آیین نامه مذکور، همه دستگاههای اجرایی موظفند اصلاحات برنامه ارتقای بهرهوری دستگاه، مشتمل بر گزارش مسئلهشناسی و اقدامات اساسی دستگاه اجرایی در ستاد و واحدهای تحت تابعه خود را با جهتگیری کاهش هزینه ارائه خدمات و ارتقای سطح کیفی خدمات با بهرهگیری مناسب از وضع موجود تا یک ماه پس از ابلاغ این آییننامه، به سازمان ارائه کنند.
تخصیص اعتبار برنامه ارتقای بهره وری دستگاههای اجرایی استانی منوط به ارسال گزارش پیشرفت اجرای برنامههای عملیاتی ارتقای بهره وری توسط کمیته بهره وری استان و تأیید آن از سوی سازمان است.
در اجرای جزء (۲) بند (ج) تبصره (۲۰) قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، کلیه شرکتهای دولتی مندرج در قانون موظفند برنامه عملیاتی ارتقای بهره وری خود را در راستای اهداف مندرج در ماده (۳) قانون برنامه ششم توسعه با رویکرد مساله شناسی، تعریف شاخصهای بهره وری و اقدامات اساسی بهبود تا یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تدوین و به سازمان ملی بهره وری ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نمایند. شرکتهای دولتی در اصلاحیههای احتمالی بودجه میتوانند حداکثر تا ۳ درصد درصد هزینههای اداری و عمومی (به استثنای استهلاک، هزینههای پرسنلی، پاداش سنوات خدمت کارکنان مندرج در هزینههای اداری و عمومی) را به عنوان اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه ارتقای بهره وری منظور کنند.
همچنین به منظور ارزیابی وضعیت بهره وری شرکتهای دولتی، سازمان موظف است تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ شیوه ارزیابی شاخصهای بهره وری را با استفاده از اطلاعات عملکردی شرکتها از جمله صورتهای مالی و حسب مورد تحقق اهداف و مأموریتهای پیشبینی شده در قوانین و مقررات تدوین و به شرکتهای دولتی ابلاغ کند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ اقدامات لازم را برای ایجاد درگاه ارزیابی بهره وری شرکتهای دولتی در سامانه یکپارچه شرکتهای دولتی موضوع جزء (۱) بند (هـ) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور فراهم و دسترسیهای لازم به منظور ارزیابی بهره وری در اختیار سازمان ملی بهره وری ایران قرار دهد.
کلیه شرکتهای دولتی مکلفند اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی وضعیت بهره وری مجموعه خود را مطابق با شیوه نامه ابلاغ شده از طریق سامانه یکپارچه اطلاعات شرکتهای دولتی مندرج در این آیین نامه ثبت نمایند. در صورت عدم پیاده سازی درگاه ارزیابی بهره وری شرکتهای دولتی در سامانه یکپارجه شرکتهای دولتی در زمان مقرر، سازمان میتواند مرجع جایگزین برای ثبت را معرفی کند.
سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلفند بر اساس گزارش وضعیت شاخصهای بهرهوری شرکتهای دولتی، مجوز و میزان پرداخت پاداش هیأت مدیره و مدیران شرکتهای دولتی را تعیین و به مجامع شرکتها اعلام کنند.
همچنین کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند اصول و قواعد بهره وری را مطابق با تکالیف و اهداف مندرج در این آیین نامه در بخشنامهها و دستورالعملهای داخلی خود منظور نمایند و سازمان ملی بهره وری ایران موظف به نظارت در فرآیند اجرایی دستگاه اجرایی و تطابق آن بوده و موارد مغایر را به سازمانهای اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور گزارش کند.
به موجب آییننامه فوق و در اجرای جزء (۱) بند (ج) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و در راستای تحقق اهداف جدول مندرج در قانون، آن دسته از دستگاههای اجرایی متولی بخشهای اقتصادی که تا پایان سال ۱۳۹۹، سیاستهای ارتقای بهره وری حوزه مسئولیت خود را به سازمان ملی بهره وری ایران ارسال نکردهاند، مکلفند برنامه مذکور را مطابق با راهنمای اجرایی تهیه و تا یک ماه پس از ابلاغ این آییننامه جهت تأیید به این سازمان ارایه کنند و سازمان مکلف است در صورت عدم دریافت سیاستها تا زمان مقرر، لیست دستگاهها را به هیئت وزیران گزارش کند.
سیاست های ارتقای بهرهوری آن دسته از دستگاههای متولی بخشهای اقتصادی را که تا پایان سال ۱۳۹۹ توسط سازمان ملی بهره وری ایران تایید شده، برای اجرا در سال ۱۴۰۰ تنفیذ میشود.
همچنین براساس آیین نامه مذکور، همه دستگاههای اجرایی موظفند اصلاحات برنامه ارتقای بهرهوری دستگاه، مشتمل بر گزارش مسئلهشناسی و اقدامات اساسی دستگاه اجرایی در ستاد و واحدهای تحت تابعه خود را با جهتگیری کاهش هزینه ارائه خدمات و ارتقای سطح کیفی خدمات با بهرهگیری مناسب از وضع موجود تا یک ماه پس از ابلاغ این آییننامه، به سازمان ارائه کنند.
تخصیص اعتبار برنامه ارتقای بهره وری دستگاههای اجرایی استانی منوط به ارسال گزارش پیشرفت اجرای برنامههای عملیاتی ارتقای بهره وری توسط کمیته بهره وری استان و تأیید آن از سوی سازمان است.
در اجرای جزء (۲) بند (ج) تبصره (۲۰) قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، کلیه شرکتهای دولتی مندرج در قانون موظفند برنامه عملیاتی ارتقای بهره وری خود را در راستای اهداف مندرج در ماده (۳) قانون برنامه ششم توسعه با رویکرد مساله شناسی، تعریف شاخصهای بهره وری و اقدامات اساسی بهبود تا یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تدوین و به سازمان ملی بهره وری ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نمایند. شرکتهای دولتی در اصلاحیههای احتمالی بودجه میتوانند حداکثر تا ۳ درصد درصد هزینههای اداری و عمومی (به استثنای استهلاک، هزینههای پرسنلی، پاداش سنوات خدمت کارکنان مندرج در هزینههای اداری و عمومی) را به عنوان اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه ارتقای بهره وری منظور کنند.
همچنین به منظور ارزیابی وضعیت بهره وری شرکتهای دولتی، سازمان موظف است تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ شیوه ارزیابی شاخصهای بهره وری را با استفاده از اطلاعات عملکردی شرکتها از جمله صورتهای مالی و حسب مورد تحقق اهداف و مأموریتهای پیشبینی شده در قوانین و مقررات تدوین و به شرکتهای دولتی ابلاغ کند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ اقدامات لازم را برای ایجاد درگاه ارزیابی بهره وری شرکتهای دولتی در سامانه یکپارچه شرکتهای دولتی موضوع جزء (۱) بند (هـ) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور فراهم و دسترسیهای لازم به منظور ارزیابی بهره وری در اختیار سازمان ملی بهره وری ایران قرار دهد.
کلیه شرکتهای دولتی مکلفند اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی وضعیت بهره وری مجموعه خود را مطابق با شیوه نامه ابلاغ شده از طریق سامانه یکپارچه اطلاعات شرکتهای دولتی مندرج در این آیین نامه ثبت نمایند. در صورت عدم پیاده سازی درگاه ارزیابی بهره وری شرکتهای دولتی در سامانه یکپارجه شرکتهای دولتی در زمان مقرر، سازمان میتواند مرجع جایگزین برای ثبت را معرفی کند.
سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلفند بر اساس گزارش وضعیت شاخصهای بهرهوری شرکتهای دولتی، مجوز و میزان پرداخت پاداش هیأت مدیره و مدیران شرکتهای دولتی را تعیین و به مجامع شرکتها اعلام کنند.
همچنین کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند اصول و قواعد بهره وری را مطابق با تکالیف و اهداف مندرج در این آیین نامه در بخشنامهها و دستورالعملهای داخلی خود منظور نمایند و سازمان ملی بهره وری ایران موظف به نظارت در فرآیند اجرایی دستگاه اجرایی و تطابق آن بوده و موارد مغایر را به سازمانهای اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور گزارش کند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *