احداث مسیر جداگانه و پل های هوایی برای موتورسواران در دستور کار پلیس راهور
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ما در حال بررسی هستیم تا در محورهایی که فضای لازم وجود داشته باشد برای تردد موتورسیکلتها مسیر جداگانهای احداث کنیم. ما دنبال این هستیم که مسیرهای جداگانه ایجاد کنیم تا از ورود موتورسیکلتها به پیاده روها جلوگیری کنیم.
خبرگزاری میزان -
مومنی در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از ورود موتورسیکلتها به پیاده روها یا تخلفات دیگری از این قبیل چه تمهیداتی در نظر گرفته شده گفت: اگر در معابری که چنین مسائلی رخ میدهد فضای لازم وجود داشته باشد تا مسیرهای دوچرخه رو و سواره رو را کانالیزه کنیم دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود. الان اگر همین مسیرهای دوچرخه رویی که وجود دارد را بررسی کنیم میبینیم در آن جاهایی که در سطح معابر فضای لازم وجود داشته مسیر دوچرخه جدا شده تا دیگر دوچرخه سوارها وارد پیاده رو نشوند. البته از آنجایی که سرعت دوچرخه کمتر است به راحتی میتوان در عرض یک متری برای عبور و مرور دوچرخهها مسیر لازم را به وجود آورد. اما برای موتورسیکلت عرض یک متری کفایت نمیکند.
وی در واکنش به اینکه عدم حضور فیزیکی پلیس چه اثری بر بروز تخلفات گسترده موتورسواران در معابر و بزرگراههای تهران گذاشته گفت: ما دنبال این هستیم که جلوی تخلف موتورسواران را بگیریم. اما قرار نیست که در همه جا و در سر هر کوچهای پلیس بایستد. ما دنبال این هستیم تا با روشهای کارآمد جلوی این تخلفات را بگیریم. یکی از راهها برای عملی شدن این هدف کانالیزه شدن مسیر موتورسیکلت هاست. بارها شاهد بوده ایم که موتورسوارها در جاهایی که سواره رو هستند خلاف مسیر تردد میکنند و بعد دور میزنند. ما برای جلوگیری از این نوع تخلفات مثلا در بزرگراه شهید هاشمی نژاد پل هوایی برای موتورسیکلتها احداث کرده ایم. یا در بزرگراه امام رضا (ع) باز همین اقدام انجام شده است. با این کار به راحتی موتورسواران میتوانند بدون مشکل از عرض بزرگراهها عبور کنند. از این اقدام استقبال خیلی خوبی هم شده است. با این تمهید هر موتورسیکلتی که بخواهد از یک لاین بزرگراه به لاین مخالف برود دیگر نیازی به دور زدن و انجام تخلف ندارد. بلکه از روی آن پل هوایی که ما احداث کرده ایم عبور میکند.
احسان مومنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص علت بروز تصادفات زنجیرهای خسارت بار در معابر شهری پایتخت به میزان گفت: در این نوع تصادفات خسارتهای زیانبار به کرات اتفاق میافتد. البته تصادفات زنجیرهای معمولا در جادههای برون شهری اتفاق میافتد. در سطح شهری مثل تهران خیلی کمتر شاهد رخ دادن چنین تصادفاتی هستیم. اگر هم در سطح شهر تهران تصادف زنجیرهای رخ بدهد نتیجه وجود ترافیک است. برای مثال وقتی در وضعیت ترافیک سنگین ترمز خودرویی خالی شده باشد چنین اتفاقی میافتد.
وی ادامه داد: در این نوع تصادفات اکثرا همان خودرویی که ترمز خالی کرده مقصر شناخته میشود. خالی شدن ترمز خودرو بیشتر برای وسایل سنگین اتفاق میافتد. این نوع خودروها، چون در وضعیت ترافیکی زیاد مورد استفاده قرار میگیرند دچار مشکل میشوند و به اصطلاح باد خالی میکنند. رانندگان این خودروها در چنین وضعیتی باید دوبار ترمز بگیرند یا به اصطلاح خودشان باید ترمز را دوکلاژه کنند. در این مواقع گاهی راننده دچار حواس پرتی میشود و چنان اتفاقاتی روی میدهد.
مومنی در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از ورود موتورسیکلتها به پیاده روها یا تخلفات دیگری از این قبیل چه تمهیداتی در نظر گرفته شده گفت: اگر در معابری که چنین مسائلی رخ میدهد فضای لازم وجود داشته باشد تا مسیرهای دوچرخه رو و سواره رو را کانالیزه کنیم دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود. الان اگر همین مسیرهای دوچرخه رویی که وجود دارد را بررسی کنیم میبینیم در آن جاهایی که در سطح معابر فضای لازم وجود داشته مسیر دوچرخه جدا شده تا دیگر دوچرخه سوارها وارد پیاده رو نشوند. البته از آنجایی که سرعت دوچرخه کمتر است به راحتی میتوان در عرض یک متری برای عبور و مرور دوچرخهها مسیر لازم را به وجود آورد. اما برای موتورسیکلت عرض یک متری کفایت نمیکند.
بیشتر بخوانید:
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: ما الان در حال بررسی و کار روی این موضوع هستیم تا اگر بتوانیم در محورهایی که فضای لازم وجود داشته باشد برای تردد موتورسیکلتها هم مسیر جداگانهای احداث کنیم. این طرح مربوط به جاهایی است که تقاضای زیادی وجود دارد و موتورسواران مجبور هستند از مسیرهای ممنوعه یا پیاده روها عبور کنند. ما دنبال این هستیم که در چنین نقاطی مسیرهای جداگانه ایجاد کنیم تا از ورود موتورسیکلتها به پیاده روها جلوگیری کنیم. ما امروز در حال بررسی فضا هستیم و این جزو دستورکارهای ماست و در هرجایی که امکان و فضای لازم را داشته باشیم حتما این کار را خواهیم کرد.
وی در واکنش به اینکه عدم حضور فیزیکی پلیس چه اثری بر بروز تخلفات گسترده موتورسواران در معابر و بزرگراههای تهران گذاشته گفت: ما دنبال این هستیم که جلوی تخلف موتورسواران را بگیریم. اما قرار نیست که در همه جا و در سر هر کوچهای پلیس بایستد. ما دنبال این هستیم تا با روشهای کارآمد جلوی این تخلفات را بگیریم. یکی از راهها برای عملی شدن این هدف کانالیزه شدن مسیر موتورسیکلت هاست. بارها شاهد بوده ایم که موتورسوارها در جاهایی که سواره رو هستند خلاف مسیر تردد میکنند و بعد دور میزنند. ما برای جلوگیری از این نوع تخلفات مثلا در بزرگراه شهید هاشمی نژاد پل هوایی برای موتورسیکلتها احداث کرده ایم. یا در بزرگراه امام رضا (ع) باز همین اقدام انجام شده است. با این کار به راحتی موتورسواران میتوانند بدون مشکل از عرض بزرگراهها عبور کنند. از این اقدام استقبال خیلی خوبی هم شده است. با این تمهید هر موتورسیکلتی که بخواهد از یک لاین بزرگراه به لاین مخالف برود دیگر نیازی به دور زدن و انجام تخلف ندارد. بلکه از روی آن پل هوایی که ما احداث کرده ایم عبور میکند.
مومنی تصریح کرد: امروز شمار این پلهای هوایی در سطح شهر تهران خیلی زیاد شده است. در نقاط گوناگون شهر تقاضا برای احداث این پلها بررسی میشود و طبق نیازی که وجود دارد این کار انجام میشود. اگر در صالح آباد یا بزرگراه امام رضا (ع) پل هوایی برای موتورسیکلتها احداث شد به این خاطر بود که در آن نقاط موتورسوارها به صورت گسترده مرتکب تخلف میشدند. حالا ما این پل را در آنجا احداث کرده ایم و جلوی این تخلفات را گرفته ایم. با این کار هم از حجم تصادفات کم شده و هم جلوی تخلف موتورسواران گرفته شده است. از این به بعد هم مسلما هرجا که تخلف زیاد باشد و تقاضای زیادی هم وجود داشته باشد حتما پلیس راهور و شهرداری برای احداث این نوع پلها اقدام خواهند کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *